2026-08-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Råder tydligen viss osäkerhet om sikten. Från åklagaren:
” Om det visar sig i den fortsatta utredningen att siktförhållandena var nedsatta p.g.a. kraftigt regn”

En bild säger inte säkert hur vi människor upplever sikten. Med lång exponeringstid tex ser det mycket ljusare ut.

Nu ska väl havkom utreda detta, och de brukar reda ut hur tex vädret var. Men det tar lite tid.
Tills vidare gör jag bedömningen att det inte är entydigt hur sikten var. Har sett flera olika uppfattningar.
Citera
2026-08-02, 19:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Fartyget, MISJE VERDE, ser ut att kunna ligga rätt högt med fören.
På den här bilden ser det ju ut som om man inte ens kan se horisonten rakt föröver från bryggan.
Speciellt inte bakom den där gröna konstruktionen under den främre masten.
https://www.shipspotting.com/photos/big/3/0/9/3754903.jpg

Då lär det inte vara så lätt att över huvud taget se någonting alls av en liten snipa på mindre avstånd rakt framför.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-08-02 kl. 19:26.
Citera
2026-08-02, 19:25
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kanske var en kvinnlig lots med stora tuttar?
Kaptenen kan ha blivit så distraherad av detta och tittat mer på tuttarna än vad som var framför fartyget?
Allt är möjligt. Undrar vad de gjorde när de skulle ha haft blicken framåt?? Får se vad svarta lådan avslöjar.
Citera
2026-08-02, 19:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
video simulering

Ta det med en stor nypa AI salt men intressant att se det visuellt
Läskigt men fartyget låg mycket högre i vattnet och bulben hjälpte nog till att trycka ner båten under vattnet.
Det gick otroligt snabbt att sänka båten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Helt fruktansvärt är det. Vet man hur skadeläget är för de överlevande?
"Allvarligt men stabilt" polisen harkunnat fp en kortare redogörelse av pappan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du missade att Expressen hävdar att åklagaren först sa att båten blev påkörd och övrrkörd bakifrån...

Den såg ganska intakt ut bakifrån. Åklagaren gynnar inte pappan, för åklagaren får det att låta som att han körde mitt i farleden i samma riktning som handelsfartyg med en snipa...
Så dum tror jag inte han är... Åklagaren va nog tvungen att överdriva för att få kaptenen häktad

Inte konstigt, under juli går inte inte många fartyg in/ut från Uddevalla. På sin höjd ett varannan dag, ibland mera sällan. Eftersom pappan inte var från trakten så förväntade han sig nog inte ett fartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helwete
Vad är det för fel på er jävla pissråttor som måste ha det till att det är pappans fel? Ni är sjuka i huvudet. Uppenbarligen har båda ”brustit i omdöme” i nån mån eftersom ingen av dom uppenbarligen har sett varandra. Det är inget mord med uppsåt vi pratar om, det är ett tragiskt jävla helvete till olycka.
Sen att det behöver utredas juridisk är en annan sak. Jag tror att det spelar absolut noll roll vems fel det var för familjen i detta läget. Annat än för pappan som antagligen kommer döma och hata sig själv resten av livet oavsett vem som döms, om nån döms.

All jävla kärlek och styrka till pappan och sonen och resten av familj. ❤️

Bådas fel men bara en blir åtalad pga kompis-korruption och en inte kan tala för sig.
Jag har ett intresse av att båda blir dömda för jag vill inte möta pappan på ett öppet hav eller ens en gata. Gott omdöme är något man bör ha när man kör båt, vilket han uppenbarligen saknar.

Om jag får gissa så tror jag att olyckorna kommer förfölja honom genom livet och aldrig är det hans fel, alltid någon annans. Han är antagligen personlighetsstörd och kan inte se sin egen del i det hela. Sorgligt att frun och barnen la sitt liv i hans händer och litade på hans beslut. Tror inte han kommer sörja speciellt länge och sedan kommer han komma på ett sätt att tjäna pengar på det här eller göra en rolig grej av det, vi får väl se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja det är tur. Tycker det är anmärkningsvärt att det finns flera som verkar tycka det är ok att inte ha koll på sjötrafiken, båtarna framför, köra på mindre båtar som ligger framför samt framföra ett fartyg med frånvarande lots och kapten.

Det här handlar om att värna om sin egen säkerhet. Sjöfart med yrkestrafik kommer fortsätta att finnas, och de kan inte stanna eller väja för dig hur mycket du än tjatar om att du har rätt att blockera vägen för dem i din jolle och så ska de köra runt. Det är ingen bra idé att vara ivägen, då utsätter du dig själv för kraftigt ökad risk att bli påkörd, alldeles oavsett vad reglerna säger. Man ska underlätta för varandra i trafiken och visa respekt, inte vara i vägen på pin tji, med sitt eget liv som insats. Det är inte smart.
Citera
2026-08-02, 19:27
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Är det något troll i tråden är det nog du med den kommentaren, en snabb koll på vart du brukar husera på FB bekräftar att du är ett Ukraina troll.

Blanda inte in den konflikten i denna tråd snälla, du har dina trådar att spy galla över ryssar håll dig där.
Det är inte jag som blandar in den konflikten här, tvärtom din tomte.
Jag skrev i den här tråden innan det var känt att kaptenen var ryss.

Det är ju uppenbart att vissa troll (du också?)
försöker gråta krokodiltårar för den häktade kaptenen och hävdar att det är politiskt motiverat.
Och ni kastar skit på de döda och " pappan" helt utan fakta och kunskap om vad som hände.
Era as.

Den ryske kaptenen är häktad av en orsak .
Senast redigerad av GustavAnder 2026-08-02 kl. 19:40.
Citera
2026-08-02, 19:28
Medlem
Vad sjukt att bli påkörda bakifrån
Citera
2026-08-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Märkligt om det stämmer helt.... att åka mitt i en farled med en snipa, en farled utlagd med bojor för handelsfartyg, sent på kvällen i dålig sikt, det är som att lägga sig med en EPA-traktor på Autobahn. Det är inte olagligt, men riskfyllt ngt otroligt.

Det måste finnas andra detaljer som missats.

Det var varken sent eller dålig sikt. Att åka i farled är inget konstigt. Det passerar inte särskilt ofta fartyg där under juli månad. De tutar även flera km före om någon ligger i riskzon
Citera
2026-08-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Fartyget, MISJE VERDE, ser ut att kunna ligga rätt högt med fören.
På den här bilden ser det ju ut som om man inte ens kan se horisonten rakt föröver från bryggan.
Speciellt inte bakom den där gröna konstruktionen under den främre masten.
https://www.shipspotting.com/photos/big/3/0/9/3754903.jpg

Då lär det inte vara så lätt att över huvud taget se någonting alls av en liten snipa på mindre avstånd rakt framför.
Även vinkeln på radarn blir då märklig.
Radarn scannar snett uppåt i detta fsllet iom vinkeln på båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in