2026-08-03, 15:38
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Precis om vädret var så bra hur fan kan man inte se ett fartyg på 90 meter dem var 4 st någon borde sett och dem snällt väjde av va !???

Om det hade varit en svensk kapten på fartyget, så hade det låtit annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag tror ingen här kan förklara det. Däremot så ankommer det nu på åklagaren att förklara det, eftersom kapten på snipan annars har brutit mot minst en, troligen flera, av sjövägsreglerna.
Vilka då i så fall? Han har ju blivit upphunnen i färdriktningen. Dålig uppmärksamhet är det enda jag hittar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt åklagaren kom de ikapp bakifrån, dvs de i snipan har inte tittat bakåt. Du hör inte fartyget komma, det dränks av motorljuden från din egen motor. Men om det är dålig sikt så skall fartyget köra mistluren, så uppenbarligen har inte heller de ansett att det är dålig sikt.

Jag har åkt mycket båt själv och uppvuxen med segling men inte fan hade jag missat ett fartyg , du kanske inte gjort det men ett stort fartyg syns och om vädret var som många säger relativt bra god sikt bör man kika då och då det är
Ens ansvar som kapten i fritidsbåten att ha koll , är ungefär som att köra i yttersta filen på autobahn och skita i att använda backspeglar i min värld

Dessutom vet du att korsar en fjord med stora skepp då ska du vara extra aktsam då dem har längre bromstid samt svårare att väja
Citera
2026-08-03, 15:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Precis om vädret var så bra hur fan kan man inte se ett fartyg på 90 meter dem var 4 st någon borde sett och dem snällt väjde av va !???
Jo, det är en relevant fråga. Spekulationerna här är ju att man gått med uppfällt kapell och brustit i uppmärksamhet bakåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 440magnum
Varför är alla så säkra på att det var Pappan som körde, har det framgått någonstans?

Nej jag tycker båda vuxna har ansvar är
Man 4 st i en liten båt
Ska alla ha uppsikt , tvivlar starkt på att de 4 skiter i det isf ska man inte vara ute på hav , kallas sunt förnuft eller Sjövett
Citera
Medlem
Citat:
Men snälle, det kan ha regnat 30 minuter innan och ”kapellrutan bak” är är av mjukplast inget man ser mer än 10 m i avstånd genom.
Haka inte upp dig på detta, det kan vara så att föraren av snipan sett att fartyget låg bakom men att han ansåg att det finns gott om plats för fartyget att passera om snipan håller samma kurs.
Citera
Medlem
Dom har varit ute i media själva, så det är inga problem alls. Hade dom valt att inte vara i media så självklart inte.

Och med tanke på vilka förundersökningsledare polisen har nu förtiden och deras bristande frågor är det nog intressant att få mer info, för den frågan lär missas

Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Nej men snälla, inga privatpersoner ska kontakta vittnen
Citera
2026-08-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Om det hade varit en svensk kapten på fartyget, så hade det låtit annorlunda.

En båt som kommer rakt akterifrån när man sitter i en snipa med kapell är inte så lätt att se. Skymningsljus föröver, mörket akteröver. Ett stort fartyg är ofta ganska tyst rakt förifrån. Begränsad däcksbelysning (självlossande bulkbåt) och kanske bara lanternor. Och man har ju ingen skyldighet att väja ens för stora båtar när de kommer rakt akterifrån. Ett 700m brett sund. Ligger man hyfsat styrbord i led så kan stora båtar passera. Vill de ha mer plats så är det skyldiga att signalera (regel 9e och 13) vilket de vanligtvis gör i god tid.

Hur det stora fartyget inte kunde se en tung snipa efter 5-7 min som upphinnande är en bättre fråga. Med kontrast från skymningsljus och en relativt lugn och öppen Hakefjord.
Citera
2026-08-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Men snälle, det kan ha regnat 30 minuter innan och ”kapellrutan bak” är är av mjukplast inget man ser mer än 10 m i avstånd genom.
Haka inte upp dig på detta, det kan vara så att föraren av snipan sett att fartyget låg bakom men att han ansåg att det finns gott om plats för fartyget att passera om snipan håller samma kurs.

Hakar upp mig jösses tycker det är rent av oansvarigt av två vuxna att ge sig ut och dessutom som du säger kanske inte ens ha koll bakåt

Det är ganska väsentligt både i
Hav och på våra vägar att människor har uppsikt just för att förhindra olyckan

Detta hade ju inte skett om dem haft uppsikt
Jag har själv vart ute och stora fartyg syns då väjer man bort inte svårare än så

Men hade inte gått ner i hytten och låtsats som ingeting , är man 4 st så ska minst en ha koll bakåt hela tiden det är sjövett
Citera
2026-08-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
En iakttagelse jag gjort som följt denna tråden ett tag, det är samma frågor och svar i en loop med några sidors mellanrum, och när en nyhet kommer upp så postas den ett 10 tal gånger, diskuteras, postas igen, diskuteras osv osv. Orkar man inte läsa ett par sidor bakåt längre i sökandet av information? Hade man undvikit detta beteendet så hade kanske tråden inte behövt bli så otroligt lång…..

Ser att du är ny här Skitjobbigt men det är tyvärr så det funkar...
Citera
Medlem
Citat:
Jag har åkt mycket båt själv och uppvuxen med segling men inte fan hade jag missat ett fartyg , du kanske inte gjort det men ett stort fartyg syns och om vädret var som många säger relativt bra god sikt bör man kika då och då det är
Ens ansvar som kapten i fritidsbåten att ha koll , är ungefär som att köra i yttersta filen på autobahn och skita i att använda backspeglar i min värld

Dessutom vet du att korsar en fjord med stora skepp då ska du vara extra aktsam då dem har längre bromstid samt svårare att väja

Många erfarna seglare kan vittna om att man någon gång missat ett fartyg som närmar sig bakifrån pga något som händer föröver, trötthet eller liknande. Givetvis ska man ha koll bakåt. Men liknelsen med Autobahn är passande: om någon plötsligt svänger ut i ytterfilen och orsakar en kollision är det en sak, men ligger man i 150 i ytterfilen så kan man knappast sägas ha orsakat en olycka om någon brakar in i en bakifrån i 210, även om det kan sägas vara ouppmärksamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
De har garanterat redan lotsens historia och andra bevis, men de kommer febrilt att försöka hitta rätt bevis och ett sätt att sätta dit honom på grund av hans medborgarskap. Vi såg exakt samma sak med kabelsituationerna i Östersjön.

Förklara gärna varför en för Ryssland obetydlig befälhavare på ett mindre lastfartyg skulle ha utrikespolitiska motiv som är så graverade att Sverige skulle äventyra ”Rule of Law” och iscensätta en fingerad rättsprocess?

Det finns lite att vinna och mycket att förlora. Dessutom är båten norskflaggad och tillhör inte ryska skuggflottan. Kaptenen har fått en offentlig försvarare, betald med svenska skattepengar. Ryssland har alla möjligheter att skicka en egen försvarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in