2026-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
¨
Förstår du inte vad kraftig försämring av sikten betyder eller? Efter 21:00 var det just det. Om sikten är ca 4 km brukar man i sjörapporten använda begreppet dålig sikt. Det borde du väl förstå som är på havet "365 dagar" om året.

Finns ju vittnesmål om god sikt vid tillfället
Citera
2026-08-03, 14:57
Medlem
”Gärningsman” kom igen.. ni diskuterar detta som att nån har begått ett brott med uppsåt.

Detta handlar inte om strafflindring nej.

Varför är alla idioter så kåta på att straffa någon? Tänker att alla inblandade straffats tillräckligt som det är om det nu inte skulle komma fram att någon med uppsåt har orsakat olyckan, vilket jag har väldigt svårt att se.

Är ni avundsjuka på pappan för att han är lite ”känd”? Tycker ni inte om hans humor och därför förtjänar han att straffas? Kan någon förklara? Det måste ju vara något personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Finns ingen sån lag nej, men strafflindring finns alltid om gärningsmannen drabbats hårt. Men vad jag vet så ska det inte vara så vanligt.
Senast redigerad av helwete 2026-08-03 kl. 15:02.
Citera
2026-08-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m

Den bilden säger allt.
Citera
2026-08-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag var ute med mina barn (9 och 11) i en betydligt mindre öppen båt runt samma tid (jag var hemma 21) några kilometer norrut. Det var inte dåligt väder, dålig sikt eller annat som påstås!

Det som påstås är dåligt väder , regn och relativt mörkt ! Tror inte du var ute med dina barn när det var sådan förhållanden samt hade du missat ett stort skepp/fartyg bakom dig ? Kan det vara så man inte ser den pga vädret ? Samt hade du kortast öppet hav där stora fartyg åker?

Jag vill bara belysa pappans del i olyckan , verkar som denna tråd bara hänger ut kapten !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
En iakttagelse jag gjort som följt denna tråden ett tag, det är samma frågor och svar i en loop med några sidors mellanrum, och när en nyhet kommer upp så postas den ett 10 tal gånger, diskuteras, postas igen, diskuteras osv osv. Orkar man inte läsa ett par sidor bakåt längre i sökandet av information? Hade man undvikit detta beteendet så hade kanske tråden inte behövt bli så otroligt lång…..
Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ger mig fan på att kaptenen var på fyllan. Eller är det något som borde ha kommit ut redan?
Ja, folk har "gett sig fan" på detta femtioelva gånger sedan det blev officiellt för flera dagar sedan att besättningen var nykter. Det går att söka i tråden om man inte vill läsa alla tusentals inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Den bilden säger allt.

Gör den? En bild tagen 20+ minuter senare flera kilometer ifrån olycksplatsen?

Har du aldrig varit med om ösregn och 20 minuter senare är det knallblå himmel?

Detta är som sagt dessutom flera kilometer från olycksplatsen dessutom.
Citera
2026-08-03, 14:59
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är ytterst skrämmande om föraren av fritidsbåten kommer undan straff pga att han förlorat sina nära, var i Sveriges Rikes Lag finns det skrivet?

Rättegångsbalkens tjugonde kapitel.
Citera
2026-08-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Den bilden säger allt.
Nja, det beror helt på vilka kamerainställningar bilden är tagen med.
Citera
2026-08-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har extremt svårt att tänka mig ett scenario där en pappa tar en flytväst själv och låter sin dotter vara utan, om de nu bara hade två. Snarare då att de var av för att de skulle vila, byta om eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mosebyn
Fascinerande att alla helt plötsligt är experter på sjöfart och vet vad som hänt långt innan utredningar osv! Så jävla vidriga saker som ni skriver om en familj som varit med om så oerhörda förluster. Mitt hjärta är fullt av tankar på familjen, både stackars mamman och dottern som dog en så fruktansvärd död och pappan och sonen vars liv är förändrade för alltid. En helt vanlig familj som aldrig får ha det helt vanligt igen. Och så stolpskotten här i tråden ovanpå det.

Något som jag undrar som jag inte lyckats hitta svar på i tråden fast jag tycker jag läst det mesta är varför hela besättningen på en norsk båt är rysk? Är det något fuffens med det eller helt vanligt?

Som uppväxt i en seglande familj kan jag bara konstatera att oavsett vad kaptenen eller lotsen på lastfartyget gjort eller inte gjort, så tyder det på exceptionellt dåligt omdöme och bristande sjövett att ge sig ut precis innan solnedgången i osäkert väder med grov sjö i en liten jolle utan vettig motor. Mina föräldrar hade aldrig tagit ut familjen på sjön under de dåliga förutsättningarna. Och det är för mig det märkligaste i hela den här tragiska historien; vad tänkte föräldrarna på?! Obegripligt.
Citera
2026-08-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Hmm, du kan ha rätt. Misje Verde passerade plasten för olyckan en halvtimme innan den rapporterades in enligt uppgiften som står i Aftonbladet.

Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Gör den? En bild tagen 20+ minuter senare flera kilometer ifrån olycksplatsen?

Har du aldrig varit med om ösregn och 20 minuter senare är det knallblå himmel?

Detta är som sagt dessutom flera kilometer från olycksplatsen dessutom.
Desto större anledning för fartyget att ivrigt använda mistluren i så fall! Lotsen känner väl till att det är mycket fritidsbåtar i det området.
Senast redigerad av Postino 2026-08-03 kl. 15:40.
Citera
2026-08-03, 15:06
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helwete
”Gärningsman” kom igen.. ni diskuterar detta som att nån har begått ett brott med uppsåt.

Detta handlar inte om strafflindring nej.

Varför är alla idioter så kåta på att straffa någon? Tänker att alla inblandade straffats tillräckligt som det är om det nu inte skulle komma fram att någon med uppsåt har orsakat olyckan, vilket jag har väldigt svårt att se.

Är ni avundsjuka på pappan för att han är lite ”känd”? Tycker ni inte om hans humor och därför förtjänar han att straffas? Kan någon förklara? Det måste ju vara något personligt.

Ta det lugnt, jag är mest van vid att hänga vid Aktuella brott och kriminalfall. Menade bara som ett exempel Jag tror inte han är skyldig till något, ber om ursäkt för missförståndet.
Citera
2026-08-03, 15:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Som uppväxt i en seglande familj kan jag bara konstatera att oavsett vad kaptenen eller lotsen på lastfartyget gjort eller inte gjort, så tyder det på exceptionellt dåligt omdöme och bristande sjövett att ge sig ut precis innan solnedgången i osäkert väder med grov sjö i en liten jolle utan vettig motor. Mina föräldrar hade aldrig tagit ut familjen på sjön under de dåliga förutsättningarna. Och det är för mig det märkligaste i hela den här tragiska historien; vad tänkte föräldrarna på?! Obegripligt.

Vilken tur då att det var en 25 fots sjösäker snipa med en pålitlig dieselmotor och inte en jolle i grov sjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in