2026-08-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har rätt i sak. Men det går faktiskt att besluta om RPU även under förundersökningens/häktningens gång. Detta kan göras om gärningsmannen erkänt brott och mycket talar för att han är psykiskt sjuk. Detta har exempelvis gjorts i fallen Akilov på Drottninggatan och Wilma i Rönninge.

Dock skall sägas att gärningsmannen i detta fallet varken erkänt, eller indikerar på psykisk störning, så det hade aldrig varit aktuellt i detta fallet...

Helt rätt. Jag var på väg att skriva "eller erkänt brottet" i mitt förra inlägg men normalt sker det först efter rättegång.
Citera
2026-08-03, 15:06
Medlem
Vilket sammanträffande. Jag läste just i Expressen att åklagaren kommer att väcka åtal mot MGM men man uttalar sig inte än på vilka grunder åtalet väcks. Mer detaljer skall komma på fredag.
Citera
2026-08-03, 15:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vilket sammanträffande. Jag läste just i Expressen att åklagaren kommer att väcka åtal mot MGM men man uttalar sig inte än på vilka grunder åtalet väcks. Mer detaljer skall komma på fredag.

Enligt Aftonbladet ska själva åtalet väckas senast på fredag, men ja, det kanske innebär mer info också.
Citera
2026-08-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Helt rätt. Jag var på väg att skriva "eller erkänt brottet" i mitt förra inlägg men normalt sker det först efter rättegång.

Korrekt! Men egentligen skulle jag även vilja vända mig mot att undersökningen sker efter rättegång. Detta eftersom ordningen är att man tar en paus i huvudförhandlingen (om man anser att bevisningen är övertygande) för att kunna genomföra RPU:n och därefter återupptar förhandlingen när undersökningen är klar. Så RPU:n sker snarare under rättegångens gång...
Citera
2026-08-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Korrekt! Men egentligen skulle jag även vilja vända mig mot att undersökningen sker efter rättegång. Detta eftersom ordningen är att man tar en paus i huvudförhandlingen (om man anser att bevisningen är övertygande) för att kunna genomföra RPU:n och därefter återupptar förhandlingen när undersökningen är klar. Så RPU:n sker snarare under rättegångens gång...
Helt rätt. challe är ute o cyklar faktiskt
Citera
2026-08-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Helt rätt. challe är ute o cyklar faktiskt

Ähh, jag förstår vad han menar :-)
Citera
2026-08-03, 15:43
Medlem
Åtal kommer att väckas senast på fredag.
äntligen!
Citera
2026-08-03, 15:50
Medlem
Har någon hela artikeln från tidningen Ångermanland?
Citera
2026-08-03, 16:01
Medlem
Äntligen åtal!!

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Släpper dom FUP:en då?

Ja, ett fredags-FUP i semestertid. Vi kommer bara att få ta del av sommarvikarierande journalisters (inte ens kriminalreportrars) ihopkok och slarviga artiklar om åtalet.

Fredags-FUP sekretessprövas hela fredagarna

Hoppas åklagaren håller en givande presskonferens då.

Finns det möjlighet att hjälpas åt med att försöka få möjlighet att ta del av material inför helgen? Någon Härnösandsbo med utgivningsbevis i tråden?
Senast redigerad av Angeliqa 2026-08-03 kl. 16:26.
Citera
2026-08-03, 16:22
Medlem
Om han nu blir fälld så tror jag påföljden blir väldigt mild eftersom det är över 20år sen.
Citera
2026-08-03, 16:22
Medlem
Crime-boy2s avatar
Släpper dom FUP:en då?
Citera
2026-08-03, 16:36
Medlem
Troians avatar
Gick förhållandevis snabbt ändå. Tror man har något mer än enbart DNA på Gerds ben. Antingen något helt annat, eller annan DNA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in