2026-08-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Om han nu blir fälld så tror jag påföljden blir väldigt mild eftersom det är över 20år sen.

Nej, han kommer med all sannolikhet dömas till livstids fängelse. Jag har utvecklat detta i följande inlägg:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 samt (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera
2026-08-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Gick förhållandevis snabbt ändå. Tror man har något mer än enbart DNA på Gerds ben. Antingen något helt annat, eller annan DNA.

Behöver inte vara så. Åklagaren är lite i "knipa". Åtal måste vara väckt innan fredag annars skall han släppas. Han har enl försvarsadvokaten framfört en förklaring till DNA't. Åklagaren överlåter till domstolen att avgöra om hans förklaring är trovärdig. Men visst, det kan ju ha framkommit något ytterligare som kan försvåra ett frikännande.
Citera
2026-08-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Helt rätt. challe är ute o cyklar faktiskt

Notera att jag skrev efter "rättegång" (domstolsförhandling) och inte efter "fällande dom". Men visst, man kan vara övertydlig så alla förstår.
Citera
2026-08-03, 17:05
Medlem
Grevens sammanfattningar - del 1
Uppdaterad: 3 augusti 2026 kl 17:05
Gripandet, polisarbete, domstol

Vad som ledde fram till gripandet
- Ett avgörande genombrott i utredningen kom 2025, då en ny lag möjliggjorde användning av DNA-baserad släktforskning. Spår från brottsplatsen kunde därigenom kopplas till den misstänkte mannen, vilket ledde till att han blev skäligen misstänkt.

- Efter gripandet av 45-åringen stärktes misstankarna till den högre graden, sannolika skäl. Detta efter att hans dna matchades med spåren från brottsplatsen, enligt åklagaren.

- Det kom som en stor överraskning för många, inklusive inom polisen. "Bara en handfull personer i region nord har känt till att man jobbat med släktforskning. Det har hållits väldigt tätt". (Polisen).

- MGM är ingen som den tidigare förundersökningsledaren Nordin känner igen. " Jag skrev till mina kollegor som var med om de kände igen det här namnet eller om det på något sätt förekommit i utredningen. De som hade varit med och topsat och förhört, men ingen känner igen honom. Han måste ha gått helt under radarn".

- Det är fortsatt oklart om den häktade mannen haft någon koppling till Tord och Gerd.
Tors dotter Barbro uttalar sig:
- Jag hoppas att han blir fälld och får ett långt fängelsestraff. Men det har ju varit en till där, så de måste väl få tag på den personen också.
- Säger till media att hon inte känner igen MGM.

Gripandet
- Mannen anhölls i sin frånvaro den 7 april 2026. Klockan 11.44 dagen efter kunde beslutet genomföras.
- Den 8 april 2026 greps han i sin bostad i Katrineholm.
- I samband med gripandet togs ett DNA-prov, för att säkerställa en matchning mot spårprovet. Det var en väldigt snabb process under eftermiddagen. (Polisen)
- DNA-provet som togs i samband med gripandet matchade spårprovet från brottsplatsen, vilket gjorde att misstankarna stärktes till den högre graden, sannolika skäl. (Åklagaren)

- Polisen slog till mot mannens bostad under onsdagsförmiddagen.
- Civilklädda poliser tog sig in i trapphuset och vidare in i lägenheten, varifrån mannen fördes bort i handfängsel.
- Insatsen var kortvarig och avslutades inom en timme. Efteråt byttes låscylindern ut och lägenheten spärrades av. (EXP)
- Gripandet gick lugnt tillväga. (Polisen)

Domstol:
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås
Åklagare: Hanna Flordal

Mord 2005-05-31 13:00 -- 2005-06-02 14:32 Brattås 115, Härnösand

Tisdag 7 april:
- MGM anhålls i sin frånvaro.

Onsdag 8 april:
- MGM grips, skäligen misstänkt.
- DNA tas från den gripne. DNA:t matchar med spår från brottsplatsen.
- MGM blir anhållen, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Torsdag 9 april:
- Åklagaren begär den misstänkte häktad (eftermiddagen).
- MGM nekar till brott.

Fredag 10 april:

Häktningsförhandling:
- Kl 13 sker häktningsförhandling bakom stängda dörrar
- Häktningsförhandlingen gick snabbt och avslutades efter cirka 45 minuter.
- MGM deltog på länk
- Mannen förnekar brott och bestrider häktning.

- MGM häktas på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord.
- MGM gav ett uttryckslöst intryck, rörde inte en min när domaren förklarade honom häktad. (SVT)
- Åtal ska vara väckt senast den 8 maj, om inte åklagaren begär åtalsförlängning.

Åklagaren efter häktningsförhandlingen:
- Nu får vi se om den fortsatta utredningen kommer att stärka eller försvaga. Vi ska inte föregripa utredningen.

Lördag 11 april - 20 april:
- Ingenting nytt från polis eller åklagare har framkommit.
Torsdag 23 april:
- Frivården har gjort en personutredning av MGM.
- Enligt frivården finns det inget övervakningsbehov av mannen. Men han anses lämplig för samhällstjänst om han skulle dömas till den påföljden, något han också själv samtyckt till.
- JJ håller fast vid att han inte har utfört morden.
- Vad JJ säger om det spår som han ska ha lämnat på brottsplatsen kan hans advokat Lavås inte gå in på eftersom ärendet omfattas av yppandeförbud.

Fredag 24 april - 3 maj:
- Ingenting nytt från polis eller åklagare har framkommit.

Tisdag 4 maj:
- MGM nekar fortsatt till brott
- MGM fortsatt häktad för mord på sannolika skäl
- Ingenting i utredningen pekar på fler GM
- Åklagaren begär mannen omhäktad och förlängd åtalstid
- Mycket utredningsarbete återstår. Framför allt är det analyserna av den tekniska bevisningen som kan komma att ta lång tid.

- Åklagaren hoppas att utredningen är klar före sommaren.
- Åklagaren tror på att åtalet dröjer till efter sommaren.
- Advokaten: MGM står fast vid samma inställning till misstankarna som han haft från första början.

Onsdag 6 maj:
- Yppandeförbudet i målet är hävt.

MGM:s advokat säger:
- "Min klient har lämnat en förklaring till varför hans dna påträffats i Brattås"
- "Min klient har en förklaring till hur han har kunnat knytas till brottsplatsen via en dna-matchning.
- "Min klient säger sig inte ha någon delaktighet i att de här båda personerna har berövats livet.
- "Min klient har lämnat en förklaring till hur hans dna hamnat där.
- Min klient har hållit fast vid samma berättelse under förhören.
- "Min klient är tydlig med att han inte har något att göra med att paret bragts om livet."

Torsdag 7 maj:
- MGM omhäktas
- Förhandlingarna hölls bakom stängda dörrar.
- Åklagaren och mannens försvarare var med på länk.
- Åtal i ärendet ska vara väckt senast fredag 5 juni klockan 11, alternativt åtalsförlängning.

- Enligt åklagaren kan utredningen vara klar om "kanske en månad".
- Åklagaren: det som tar tid är att hålla förhör, samt att få svar på teknisk bevisning.
- Åklagaren vill inte kommentera om man har fler bevis mot mannen än DNA-spåret.
- Åklagaren: I nuläget letar vi inte efter fler GM.

Torsdag 4 juni:
- MGM begärs omhäktad för andra gången.
- MGM:s försvarsadvokat betraktar bevisläget som "väldigt svagt".
- "Ur ett försvararperspektiv så har det inte hänt någonting på de här två månaderna som min klient suttit häktad."
- "Det enda som finns är ett dna-spår på den ena målsäganden och det har min klient lämnat en rimlig förklaring till” säger försvarare Johan Lavås.

Fredag 5 juni:
- MGM omhäktas
- "Förundersökningen fortgår men börjar närma sig sitt slut" säger åklagare Hanna Flordal.
- Vad som återstår: polisen ska hålla de sista förhören och få resultat på flera utredningar som ska färdigställas.
- "Det är tekniska undersökningar från brottsplatsen som man fått göra omtag på" berättar åklagaren.
- "Tekniken har förbättrats, och det som inte gick för 20 år sedan kan gå nu. Om det var för lite dna till exempel" säger åklagaren.

- Åtal i ärendet ska vara väckt senast fredag 5 juli klockan 11, alternativt åtalsförlängning.

Fredag 3 juli:
- MGM omhäktas
- Joh*n J*cobsson är på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord begångna mellan den 31 maj 2005 och 2 juni 2005.
- Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 7 augusti 2026 kl. 11.00.
Måndag 3 augusti:
- MGM kommer att åtalas, uppger åklagaren.
- Nu på fredag 7 augusti löper åtalsfristen ut och åklagare Flordal bekräftar att åtal väntar.
- Åklagaren vill inte ge några detaljer om vad som hänt i utredningen av fallet. "- Jag kommer att svara på det på fredag. Innan dess har jag ingen kommentar."

Fredag 7 augusti:
- Senast denna dag: Åtal och FUP.

Domstolsdokument:
(Credd: Angeliqa).

Häktningsframställan:
https://gofile.io/d/qnYdsD

Häktningsprotokoll:
https://gofile.io/d/QXypvt

Tack till alla i tråden som bidragit med information! Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!
Citera
2026-08-03, 17:05
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Tidslinje MGM
Del 1: Gripandet. Polisarbete. Domstol.
Del 2: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 3: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Citera
2026-08-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Behöver inte vara så. Åklagaren är lite i "knipa". Åtal måste vara väckt innan fredag annars skall han släppas. Han har enl försvarsadvokaten framfört en förklaring till DNA't. Åklagaren överlåter till domstolen att avgöra om hans förklaring är trovärdig. Men visst, det kan ju ha framkommit något ytterligare som kan försvåra ett frikännande.

Åklagaren har alternativet att begära omhäktningsförhandling. Det gör hon inte.

Det är ett 21 år gammalt mord och har gått förhållandevis snabbt sedan JJ greps. Jämför t ex styckmordet på kvinnan i Rönninge på annandagen ifjol, utan åtal i sikte än.
Citera
2026-08-03, 17:08
Medlem
Troians avatar
Citat:

Förvisso. Kan ju vara precis tvärtom. Att det enda man har är DNA. Att några vidare utredningsinsatser finns inte att göra, och då är det ju svårt begära förlängd häktningstid.
Citera
2026-08-03, 17:16
Medlem
Citat:
Notera att jag skrev efter "rättegång" (domstolsförhandling) och inte efter "fällande dom". Men visst, man kan vara övertydlig så alla förstår.

Haha som sagt jag förstår vad du menar. Jag gav mig mest in i detta för att först förtydliga eran diskussion, då ni verkade prata om olika saker. Nu är jag mest kvar här för att bidraga med lite kunskap (mest för att jag uppfattat dig som en sådan skribent som är duktig på att ta till sig sådant).

Med det vill jag berätta att ordet "rättegång" ofta är felanvänt (framförallt av media) då det sammanblandas med just huvudförhandlingen/domstolsförhandlingen. Detta är fel då "en rättegång" startar när stämningsansökan skickats in och åtal därmed väckts. En rättegång är således inte slut föräns domstolen skiljer sig från målet, dvs när domstolen avkunnat domen.
Citera
2026-08-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha som sagt jag förstår vad du menar. Jag gav mig mest in i detta för att först förtydliga eran diskussion, då ni verkade prata om olika saker. Nu är jag mest kvar här för att bidraga med lite kunskap (mest för att jag uppfattat dig som en sådan skribent som är duktig på att ta till sig sådant).

Med det vill jag berätta att ordet "rättegång" ofta är felanvänt (framförallt av media) då det sammanblandas med just huvudförhandlingen/domstolsförhandlingen. Detta är fel då "en rättegång" startar när stämningsansökan skickats in och åtal därmed väckts. En rättegång är således inte slut föräns domstolen skiljer sig från målet, dvs när domstolen avkunnat domen.

Ok. Tack för påpekandet. Det är inte helt lätt att vara helt tydlig med juridiska termer. Jag är definitivt inte jurist men kul att få info från någon med "riktig" kunskap.
Citera
2026-08-03, 17:34
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar:
Tidslinje MGM
Del 1: Gripandet. Polisarbete. Domstol.
Del 2: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 3: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Kanske är det så att den misstänkte har erkänt idag?
Citera
2026-08-03, 17:59
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kanske är det så att den misstänkte har erkänt idag?

Fick den tanken också.
Citera
2026-08-03, 18:14
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Släpper dom FUP:en då?
Förundersökningen blir offentlig samma dag och stund åklagaren lämnar in åtalet till tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in