Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
2,5 minut går väldigt fort förbi om man blir distraherad av något, oavsett vad.
Bra utlagt.
En fråga: det stod i en artikel jag tigiare länkade att ett fartyg måste ljudsignalera (tuta?) varannan minut, stämmer det verkligen?
Måste vara ett herrejösses oljud för boende längs med farlederna, eller är jag korkad?
Var vänlig och upplys mig…
Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Men inget av detta har de gjort, den ryska befälhavaren har kört på i samma hastighet som man gör när god sikt råder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Läste att det ska ske varannan minut vid nedsatt sikt
I sjövägsreglerna träder Regel 19 i kraft så fort fartygen befinner sig i eller i närheten av ett område med nedsatt sikt (t.ex. på grund av kraftigt regn, dimma eller dis).
Någon citerar väderdata om att sikten gick ner till 4 km och kallar det "på gränsen till disigt" för att försöka tona ner hur dålig sikten faktiskt verkade vara.
Nedsatt sikt i sjöfartssammanhang handlar dock inte om vad en meteorolog känner för att kalla "dis", utan om sikten är så pass påverkad att man inte kan upptäcka andra fartyg visuellt i god tid. Kraftigt ösregn som gör att räddningshelikoptern får avbryta är ett klockrent exempel på nedsatt sikt i regelns mening.
När Regel 19 gäller krävs bland annat att:
- Varje fartyg ska framföras med säker fart anpassad efter de rådande förhållandena och den nedsatta sikten.
- Maskindrivna fartyg ska ha maskinerna klara för omedelbar manöver.
- Fartygen ska avge ljudsignaler (t.ex. mörkersignal/dimsignal enligt Regel 35, oftast en lång stöt var annan minut för maskindrivet fartyg som gör fart genom vattnet).
Regel 35 i COLREG (Ljudsignaler vid nedsatt sikt). Kort sammanfattat säger regeln att:
Ett maskindrivet fartyg som gör fart genom vattnet vid nedsatt sikt (t.ex. dimma eller kraftigt regn) ska avge en lång stöt med mörkersignalen (tyfonen) minst varannan minut.