2026-08-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Det påverkar inte ansvarsfrågan vad gäller kaptenen på fartyget.
Allt detta påminner om fotgängare som kliver rakt ut i trafiken i dåligt mörkt väder utan att noga se sig om och slutar med att dom blir ihjälkörda.
Att dom enligt lag har företräde så tar det inte bort ansvaret att se sig om och vara försiktig.
Citera
2026-08-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
I så fall borde dessa olyckor ske regelbundet. Men så är inte fallet.
Varför inte då?
För att det är en lång rad av tillfälligheter och misstag som måste inträffa för att det skall ske.

Om två vägar med låg trafik korsar varandra och ingen av bilisterna från någon av vägarna bryr sig om att bromsa in och väja så kommer det sannolikt att dröja väldigt länge innan det sker en olycka. Havet är stort med relativt få korsningspunkter över tid. De flesta på sjön har koll på övriga båtar, små båtar har respekt för farleder och stora båtar. Fartyget har radar som skall varna för båtar. Är sikten dålig (så att radar fungerar sämre) så skall man använda mistluren. Kaptenen på snipan skall ha uppsikt. Osv osv.

Det är en lång rad av misstag och otur som leder till denna olyckan. Och misstagen från bägge kaptenerna är troligen flera. Men den ena kaptenen har det som yrke och skall inte göra sådana misstag. Med fritidsskeppare får man nog räkna med fler misstag.
Citera
2026-08-03, 10:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Well, advokaten har inte sett några bevis på de blivit överkörda! Åklagaren verkar hitta på för att sitta dit han...

"I ett uttalande beskriver åklagare James von Reis att fritidsbåten blev ”närmast överkörd” och att fartygen hade färdats i samma färdriktning ”men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”.

Försvarsadvokat Taavi Tuula ifrågasätter uppgifterna.

– Det är en uppfattning som åklagaren har och jag har inte sett någon bevisning för att båten skulle ha sugits ner eller liknande. Den uppgiften som åklagaren har angivit är hitintills overifierad, säger Tuula."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenens-advokat-han--ar-bedrovad-over-olyckan/

Men lägg ner. Det har skett en dödsolycka och givetvis utreds den. Bevisning brukar inte presenteras innan rättegången och innan utredningen är klar.
Citera
2026-08-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja, den 28 juli gick solen enligt tabell ned ca 21.30 i Gbg, vilket var ungefär samma tid som olyckan uppskattats skett (kl22 larmades SOS och det bedöms varit 30 min efter olyckan). Det brukar dröja 50-60min efter solnedgång innan det är helt mörkt.
21.40 skall det ha varit på denna platsen. Och som vi alla vet är det rätt ljust vid solnedgången även om det är grått ute. Det skall vara tunga moln (typiskt åskmoln) för att stänga ute ljuset.
Citera
2026-08-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ldvitportion
Det är inget konstigt att köra i farled med en fritidsbåt. Har själv åkt och kört fritidsbåt hundratals gånger i farled, även den farleden vid hamnen i Luleå där det kör många stora fraktfartyg. Det är alltid alltifrån stora segelbåtar och fritidsbåtar till små öppna motorbåtar och vattenskotrar som kör där. Själv brukade vi ofta köra just utanför farleden men de flesta vi mötte körde i farleden.
Ingenting konstigt att denna fritidsbåt körde i farleden. Det är som att säga att personbilar inte ska köra på motorvägar för att stora lastbilar kör där.

Jag håller inte alls med. Det går inte att jämföra med personbilar på motorväg, möjligen lite bättre att jämföra med EPA-traktor på motorväg.

Om snipan körde enligt åklagarens beskrivning så var det ett väldigt konstigt sätt att köra och definitivt olämpligt, anser jag.
Citera
2026-08-03, 10:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det har avgörande betydelse eftersom Sverige, så vitt jag förstår, saknar utlämningsavtal med Ryssland där befälhavaren Alex*y K*dr*n är medborgare. De har egna regler och lämnar enbart ut sina medborgare om det anses vara ett grovt brott enligt rysk lag.

Utan att gå in på politik (håller mig till den juridiska situationen) kan det ske lite godtyckligt. Situationen förvärras av att Sverige låtit en partisk åklagare ha målet. Det här kan komma att bli en grej mellan länderna.

Du förklarar ju exakt varför han är häktad och det är ju för att det saknas utlämningsavtal med Ryssland.
Citera
2026-08-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ldvitportion
Det är inget konstigt att köra i farled med en fritidsbåt. Har själv åkt och kört fritidsbåt hundratals gånger i farled, även den farleden vid hamnen i Luleå där det kör många stora fraktfartyg. Det är alltid alltifrån stora segelbåtar och fritidsbåtar till små öppna motorbåtar och vattenskotrar som kör där. Själv brukade vi ofta köra just utanför farleden men de flesta vi mötte körde i farleden.
Ingenting konstigt att denna fritidsbåt körde i farleden. Det är som att säga att personbilar inte ska köra på motorvägar för att stora lastbilar kör där.

Säg att det tog ca 2 min från det att fritidsbåten bedömde fraktfartyget på långt avstånd tills att den körde in i fritidsbåten; 2 min går väldigt fort om man är fullt koncentrerad på att navigera i spöregn och blåst och skymning, plus ljud från motor och kanske barn som var vakna.

När man med fritidsbåt åker förbi ett sånt stort fraktfartyg är det som att köra förbi en stor jävla mörk vägg. Dvs, i skymning och om fartyget var alltför nära så är det inte ens säkert det går urskilja särskilt tydligt från hav och mörk himmel, lägg till regnigt kapell på det.

Fartyget skulle ha givit signal varannan minut, detta skulle den gjort oavsett snipan eller ej för den borde fattat att den i högsommar befinner sig i skärgården där det kryllar av fritidsbåtar. Man ska anpassa sin körning efter miljön, precis som om man kör bil i ett villakvarter ska man anpassa hastighet och uppsikt för att det mitt i allt kan backa ut en bil eller springa ut ett barn.
Det var inte så att fartyget befann sig mitt på Atlanten.
Upphinnande båt ska ta hänsyn till mer långsamtgående båt. Det gäller alltid, precis som motorbåt som regel ska ta hänsyn till segelbåt. Segelbåt med lovart väjer för segelbåt med lä.

Förmodligen har fartyget kört med någon slags autopilot eller ställt in en hastighet och riktigt och sen ägnat sig åt något annat, kanske kollat mobilen eller gått på toa.

Vi vet inget om lanternor på snipan, men vore konstigt om den inte hade det. Det verkar som att de som körde fritidsbåten var väldigt sjövana, de hade varit ute på havet i flera år, pappans föräldrar verkar komma från västkusten och även dem har båt. Parets bröllop hölls på västkusten. De verkar haft en stor förankring till både båtliv och skärgård.

Enormt jävla imponerande och handlingskraftigt av pappan att han, efter att ha sugits in under ett jävla fraktfartyg och hamnat 20 meter under ytan, lyckats få tag i ett barn och simmat upp till ytan för att sen kalla på hjälp. Svårt att förstå hur man lyckas med det men måste vara några slags överlevnadskrafter som kickar in som man aldrig skulle kunna framkalla om man faktiskt inte är i en liknande situation själv. Men också att han från den stunden måste vetat om att han lämnar sitt andra barn och fru någonstans nere i båten på botten eller i havet till sitt öde och till hoppet om att räddning ska komma snart och hinna hjälpa honom. Vilket jävla trauma.
Efter ca 2 min med syrebrist börjar hjärnceller dö så man får hoppas sonen klarar sig utan bestående men, särskilt eftersom han verkar haft en yttre skada i huvudet också. Förhoppningsvis kan pappan finna någon tröst i att han hanterade situationen där på botten med otrolig handlingskraft och mod och att han åtminstone har en familjemedlem kvar, men att veta att man räddat ett barn men inte ett annat, att leva
Med det kräver nog mycket terapi för att
Inte gå under av skuldkänslor.

Angående personerna i fritidsbåtens bakgrund så är det väldigt tydligt i tråden vilka det handlar om och att dessa hade svensk bakgrund och dessutom var sjövana.
Nej jag är inte bekant eller känner offren. Allt jag vet har jag hittat online utan vidare ansträngning.
All styrka till pappan och sonen, hoppas de har ett stort nätverk av familj vänner och vård som kan stötta dem i detta och i livet framöver.

Helt rätt. Det skrivs så mycket dumheter i denna tråd, så det var befriande att läsa något empatiskt, men även korrekt om förutsättningarna som gällde. Det är märkligt att vissa tror att farleder är nån sorts autobahn för lastfartyg, dit fritidsbåtar ibland förirrar sig och att de gör bäst i att snabbt lämna farleden eftersom fartyg som seglar för sitt bröd inte har några hänsyn att ta till dem. Jag är rädd att ljudet av fartygets motorer helt drunknade i vinden och snipans egna motorljud. Och plötsligt var fartyget över snipan. Hade fartyget gett signal hade olyckan undvikits. Hade det varit ljusare och bättre sikt, hade familjen på snipan sett vad som närmade sig. Lanternor i mörkret kan vara svåra att bedöma avstånd på. Även om alla parter kunde varit försiktigare, haft mera uppsikt, så faller till slut ansvaret på handelsfartyget, som hade fler möjligheter att se vad de var på väg att ramma och hade fler möjligheter att tala om för omgivande båtar att de rörde sig längs farleden.
Citera
2026-08-03, 10:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag misstänkte att åklagaren yrkade i tingsrätten att häkta honom på den lägre misstankegraden (inte ovanligt i sig men läs hans motivering) eftersom han valde att utelämna misstankegrad i sitt pressmeddelande igår. Han har ingenting förutom flyktfara (och fördomar..?)

AK häktades för att de ska börja utreda i hopp om att hitta någonting mot honom. Tingsrätten valde den högre misstankegraden. Givetvis pga avsaknad av utlämningsavtal med Ryssland. Hela målet stinker.

Har det hittats någon koppling mellan barnfamiljen och åklagaren i fråga?

Det troliga är nog att åklagaren valt den lägre misstankegrade i sin framställan men att tingsrätten, efter att tagit del av den bevisning som föreligger just nu valt att se en starkare misstankegrad. Det är liksom poängen med att åklagaren ber rätten om ett häktningsbeslut - att domare tittar på saken och avgör.

Det hade dessutom gått alldeles utmärkt att besluta om häktning oavsett högre eller lägre misstankegrad, om skälen är flyktfara respektive kollusion (och det brott man misstänks för kan ge fängelse i ett år).
Citera
2026-08-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Allt detta påminner om fotgängare som kliver rakt ut i trafiken i dåligt mörkt väder utan att noga se sig om och slutar med att dom blir ihjälkörda.
Att dom enligt lag har företräde så tar det inte bort ansvaret att se sig om och vara försiktig.
Nej, riktigt så skulle jag inte uttrycka det. Skall vi ta jämförelsen med en gångare så skulle jag säga att de gående gick på en landsväg med en mindre vägren, men gick inte i vägrenen. Landsvaägen har fem bilar per dygn som passerar. Den gående går i det sista dagsljuset (solen har inte gått ned), men det är grådaskigt ute.

Gångaren gör fel som går ute på vägen. OCh gångaren borde ha haft bättre koll bakåt, men det kommer inte gångaren att dömas för (om den överlever), den som bedöms vara skyldig är den som kör bilen på landsvägen då denna uppenbarligen inte haft ögonen på vägen och då denna inte ens märkt att den kört på gångaren. Vidare så har bilföraren inte använt sig av autobromsen i bilen (det närmaste radar jag kunde komma på) trots att denna normalt sett är aktiv.
Citera
2026-08-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag håller inte alls med. Det går inte att jämföra med personbilar på motorväg, möjligen lite bättre att jämföra med EPA-traktor på motorväg.

Om snipan körde enligt åklagarens beskrivning så var det ett väldigt konstigt sätt att köra och definitivt olämpligt, anser jag.
Olämpligt är en sak, olagligt är en annan sak. Bågge kaptenerna har begått ett flertal misstag. Den ena gjorde det i sin yrkesutövning vilket anses vara allvarligare. Även storleken på båten avgör hur allvarligt det anses vara.

Snipans kapten "frias" därför att det brott denna skulle kunna fällas för har så låg straffskala att det inte ens är relevant i fallet med tanke på utgången. Åtminstone är det åklagarens åsikt.
Citera
2026-08-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Du skrev häromdagen självsäkert
"I farleden har större fartyg alltid extra utkik."

Med facit i hand hade du fel.
Du killigissar då som nu...
Menar du att större fartyg kör med en man styrman på bryggan i farleder i mörker och dåligt väder?
Skitsnack.
Säger väder prognosen ostadigt väder så ska fritidsbåtar hålla sig i hamn..så var det med det.
Citera
2026-08-03, 10:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Har hittat lite fakta här:

Citat:
Döda vinklar (skymda sektorer): Last, kranar och däcksuppbyggnader skapar stora blinda fläckar. Enligt IMO:s regler (SOLAS) får den skymda sektorn framför fartyget inte vara längre än 500 meter eller två skeppslängder, beroende på vilket som är störst.

Mishe Verde är 90 meter så den skymda sikten framför fören kan vara 180 meter.

Om snipan åkte i 6 knop och fartyget 12 knop så närmar sig fartyget med 3 meter i sekunden.

Det blir en hel minut som snipan kan ha varit dold nedanför fören. Snipan ha ha legat framför till styrbord en minut tidigare när fartyget närmar sig men sedan snedda in framför fören den sista minuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in