2026-08-02, 17:43
Medlem
Ser man jämnt på 100 vägar också där vägen blir enfilig, idioter gasar upp och trycker i 110km för att man inte ska kunna komma förbi, sen när vägen blir enfilig igen sitter dom och kryper i 80-90km.
Citera
2026-08-02, 17:59
Avstängd
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Ursäkta på förhand om detta är i fel ämne, hittade inget som passade.

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Vi har varit runt Stockholm och rört oss längsmed motorvägarna.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Har lagarna ändrats eller har jag missat något?

Är detta vanligt eller har jag bara haft otur?

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?

Var väl elbilsfolket. Dom köra max 100 på motorvägen.
Citera
2026-08-02, 18:04
Medlem
mikkelbergs avatar
Ifall du tänker efter så var det 100% de nyare bilarna, eller hur?
Citera
2026-08-02, 20:17
Medlem
Mycket turister nu under sommaren som inte hittar förmodligen. Tycker inte det är så vanligt annars.
Citera
2026-08-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Ser man jämnt på 100 vägar också där vägen blir enfilig, idioter gasar upp och trycker i 110km för att man inte ska kunna komma förbi, sen när vägen blir enfilig igen sitter dom och kryper i 80-90km.

Det där beteendet är vanligt där det är nytt med vajerräckesvägar, men brukar försvinna eller åtminstone minska efter några år.
Citera
2026-08-02, 20:36
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?
Då måste du befunnit dig i nåt parallellt universum.
När jag åker från Göteborg till Halmstad och håller hastighetsgränsen blir jag omkörd av åtminstone 70 % av bilarna. Många håller 150-160 km/h.
Citera
2026-08-03, 06:49
Medlem
Eurodiscos avatar
Tycker dom flesta håller hastigheten rätt bra.men idioter som inte ligger i rätt fil stöter jag på dagligen särskilt på E18 mellan stockholm o Västerås (kanche för jag åker mest där) hur svårt är det att inte ligga i vänster filen och stoppa.
Citera
2026-08-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Tycker dom flesta håller hastigheten rätt bra.men idioter som inte ligger i rätt fil stöter jag på dagligen särskilt på E18 mellan stockholm o Västerås (kanche för jag åker mest där) hur svårt är det att inte ligga i vänster filen och stoppa.
Lilla jag kör saktare av den anledningen att vid ca 90 är det optimalt för bränsleförbrukningen.
Sen när man är 70+ så har man faktiskt inte så brått till bårhuset..
Citera
2026-08-03, 11:05
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Lilla jag kör saktare av den anledningen att vid ca 90 är det optimalt för bränsleförbrukningen.
Att du väljer att ligga i 90 på en 100 väg är inget problem tycker jag bara du håller dig i höger filen
Citera
2026-08-03, 11:18
Medlem
Svenskarna har jävligt svårt att läsa trafiken, därför blir det så vid minsta lilla störningsmoment. T.ex. före kurvor samt av och påfarter.

Svensken klarar inte heller av att hålla hastighetsbegränsningen i tunnlar samt med omväxlande ett eller två körfält (2+1-vägar).
Citera
2026-08-03, 13:34
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Helt okej att ta det varsamt, men håll dig borta från mitt- och vänsterfil så att vi som håller hastigheten kan få komma om dig, det förhindrar även köbildning.
Citera
2026-08-03, 13:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Var det en batteribil som låg och fes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in