2026-08-03, 09:52
Medlem
Det är inget konstigt att köra i farled med en fritidsbåt. Har själv åkt och kört fritidsbåt hundratals gånger i farled, även den farleden vid hamnen i Luleå där det kör många stora fraktfartyg. Det är alltid alltifrån stora segelbåtar och fritidsbåtar till små öppna motorbåtar och vattenskotrar som kör där. Själv brukade vi ofta köra just utanför farleden men de flesta vi mötte körde i farleden.
Ingenting konstigt att denna fritidsbåt körde i farleden. Det är som att säga att personbilar inte ska köra på motorvägar för att stora lastbilar kör där.

Säg att det tog ca 2 min från det att fritidsbåten bedömde fraktfartyget på långt avstånd tills att den körde in i fritidsbåten; 2 min går väldigt fort om man är fullt koncentrerad på att navigera i spöregn och blåst och skymning, plus ljud från motor och kanske barn som var vakna.

När man med fritidsbåt åker förbi ett sånt stort fraktfartyg är det som att köra förbi en stor jävla mörk vägg. Dvs, i skymning och om fartyget var alltför nära så är det inte ens säkert det går urskilja särskilt tydligt från hav och mörk himmel, lägg till regnigt kapell på det.

Fartyget skulle ha givit signal varannan minut, detta skulle den gjort oavsett snipan eller ej för den borde fattat att den i högsommar befinner sig i skärgården där det kryllar av fritidsbåtar. Man ska anpassa sin körning efter miljön, precis som om man kör bil i ett villakvarter ska man anpassa hastighet och uppsikt för att det mitt i allt kan backa ut en bil eller springa ut ett barn.
Det var inte så att fartyget befann sig mitt på Atlanten.
Upphinnande båt ska ta hänsyn till mer långsamtgående båt. Det gäller alltid, precis som motorbåt som regel ska ta hänsyn till segelbåt. Segelbåt med lovart väjer för segelbåt med lä.

Förmodligen har fartyget kört med någon slags autopilot eller ställt in en hastighet och riktigt och sen ägnat sig åt något annat, kanske kollat mobilen eller gått på toa.

Vi vet inget om lanternor på snipan, men vore konstigt om den inte hade det. Det verkar som att de som körde fritidsbåten var väldigt sjövana, de hade varit ute på havet i flera år, pappans föräldrar verkar komma från västkusten och även dem har båt. Parets bröllop hölls på västkusten. De verkar haft en stor förankring till både båtliv och skärgård.

Enormt jävla imponerande och handlingskraftigt av pappan att han, efter att ha sugits in under ett jävla fraktfartyg och hamnat 20 meter under ytan, lyckats få tag i ett barn och simmat upp till ytan för att sen kalla på hjälp. Svårt att förstå hur man lyckas med det men måste vara några slags överlevnadskrafter som kickar in som man aldrig skulle kunna framkalla om man faktiskt inte är i en liknande situation själv. Men också att han från den stunden måste vetat om att han lämnar sitt andra barn och fru någonstans nere i båten på botten eller i havet till sitt öde och till hoppet om att räddning ska komma snart och hinna hjälpa honom. Vilket jävla trauma.
Efter ca 2 min med syrebrist börjar hjärnceller dö så man får hoppas sonen klarar sig utan bestående men, särskilt eftersom han verkar haft en yttre skada i huvudet också. Förhoppningsvis kan pappan finna någon tröst i att han hanterade situationen där på botten med otrolig handlingskraft och mod och att han åtminstone har en familjemedlem kvar, men att veta att man räddat ett barn men inte ett annat, att leva
Med det kräver nog mycket terapi för att
Inte gå under av skuldkänslor.

Angående personerna i fritidsbåtens bakgrund så är det väldigt tydligt i tråden vilka det handlar om och att dessa hade svensk bakgrund och dessutom var sjövana.
Nej jag är inte bekant eller känner offren. Allt jag vet har jag hittat online utan vidare ansträngning.
All styrka till pappan och sonen, hoppas de har ett stort nätverk av familj vänner och vård som kan stötta dem i detta och i livet framöver.
Citera
2026-08-03, 09:54
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Fattar inte hur en kapten till ett stort fartyg som cruisar på sin farled blir häktad och misstänkt för vållande till annans död när en liten fritidsbåt kör in i det stora fartyget?

Om jag simmar i hormuzsundet och blir överkörd av en tanker så blir kaptenen på det fartyget vållande?
Då var det nog inte så det gick till.
Om jag inte har missuppfattat saken, så har fartyget kört över fritidsbåten bakifrån.
Citera
2026-08-03, 09:56
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Känns fishy detta...

"Enligt åklagaren blev fritidsbåten ”närmast överkörd”.
– Den uppgiften är hitintills overifierad, säger försvarsadvokat Taavi Tuula."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenens-advokat-han--ar-bedrovad-over-olyckan/

Kan jag ha rätt att enbart grips pga han är Rysk medborgare? Jag har väldigt vårt att kapten skulle gripas och anklagas om han finsk eller liknande. Då hade de garanterat setts som tragisk olycka.
Verkligen 0% fishy. Den som kör på någon bakifrån utan att varken försöka förhindra kollision eller signalera blir alltid misstänkt för brott.
Citera
2026-08-03, 09:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klommerox
Vi vet att s.k. familjemord förekommer, t.ex det som skedde i Bjäred. Att köra båten precis framför/bredvid fartyget när man är rutinerad och sjövan är mycket suspect. Om det är ett familjemord kanske pappan planerat att överleva kanske inte. Åklagaren bör omgående bytas ut. En åklagare som på förhand, in blanco, frikänner ena parten för att det är synd om honom, bör förlora sin behörighet som åklagare.

Ingenting kan uteslutas, i alla fall inte nu i det inledande skedet.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Läs meningen igen

"Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff."

Så om jag nu verkligen bestämt mig för att döda en enda person och om åklagaren resonerar på samma sätt som han gjorde nu så kan jag gå fri för åklagaren bedömmer att jag inte kommer döda fler...

Helt jävla sjuk bestämmelse

Jag skulle snarare säga att bestämmelsen finns för precis sådana här fall. Givetvis handlar det inte om ett uppsåtligt mord, till att börja med. Men om man läser lagar selektivt kan man naturligtvis missa det operativa ordet "och" (understruket av mig).

I det här fallet innebär det att om man som förare av snipan skulle ha gjort en tabbe som gör att fru och ett av barnen drunknar och man själv och det andra barnet skadas allvarligt, så behöver rättsvården inte straffa den skyldige ytterligare.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det låter inte speciellt troligt. Det verkar som att di skämtar
Hoppas att det är ett skämt. Utredningen får visa.
Citera
Medlem
Jag misstänkte att åklagaren yrkade i tingsrätten att häkta honom på den lägre misstankegraden (inte ovanligt i sig men läs hans motivering) eftersom han valde att utelämna misstankegrad i sitt pressmeddelande igår. Han har ingenting förutom flyktfara (och fördomar..?)

AK häktades för att de ska börja utreda i hopp om att hitta någonting mot honom. Tingsrätten valde den högre misstankegraden. Givetvis pga avsaknad av utlämningsavtal med Ryssland. Hela målet stinker.

Citat:
Ursprungligen postat av häktningsprotokollet
Åklagaren yrkar enligt aktbil. 3 och gör i andra hand gällande att Alex*y
K i vart fall är skäligen misstänkt för brottet och att det finns särskilt
angelägna utredningsåtgärder som kan genomföras inom en vecka, vilka kan
höja graden hos brottsmisstanken. Åklagaren begär att förhandlingen hålls
inom stängda dörrar med hänvisning till förundersökningssekretess och
målsägandenas personliga förhållanden.
Alex*y K förnekar brott och bestrider ansvar. Han motsätter sig
åklagarens häktningsyrkande och åklagarens begäran om tillstånd att besluta
om restriktioner. Han har ingen erinran mot stängda dörrar. Även yrkandet i
andra hand bestrids.

Citat:
BESLUT
AK häktas.
Åklagaren får tillstånd att meddela restriktioner. Restriktionerna får avse
inskränkningar i rätten att
▪ placeras tillsammans med andra intagna (s.k. samsittning)
▪ vistas i gemensamhet
▪ ta emot besök
▪ stå i förbindelse med annan genom elektronisk kommunikation
▪ sända och ta emot försändelser
Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 14 augusti 2026, kl. 11.00.

SKÄLEN FÖR BESLUTET
AK är på sannolika skäl misstänkt för vållande till annans död
den 28 juli 2026 i Hakefjorden, Kungälvs kommun.
Det finns risk för att AK avviker eller på annat sätt undandrar sig
lagföring eller straff.
Det finns risk för att AK genom att undanröja bevis eller på något
annat sätt försvårar sakens utredning. Denna risk är sådan att åklagarens
begäran om restriktioner ska godtas.
Skälen för häktning och angivna restriktioner uppväger i nuläget det intrång
eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat
motstående intresse.

Har det hittats någon koppling mellan barnfamiljen och åklagaren i fråga?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
I så fall borde dessa olyckor ske regelbundet. Men så är inte fallet.
Varför inte då?

Därför det är flera hundra meter brett och en enorm slump att de lyckas pricka av snipan som är 2,6 meter bred också. De ligger inte och kör på en smal bilväg.
Citera
2026-08-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Verkligen 0% fishy. Den som kör på någon bakifrån utan att varken försöka förhindra kollision eller signalera blir alltid misstänkt för brott.

Well, advokaten har inte sett några bevis på de blivit överkörda! Åklagaren verkar hitta på för att sitta dit han...

"I ett uttalande beskriver åklagare James von Reis att fritidsbåten blev ”närmast överkörd” och att fartygen hade färdats i samma färdriktning ”men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”.

Försvarsadvokat Taavi Tuula ifrågasätter uppgifterna.

– Det är en uppfattning som åklagaren har och jag har inte sett någon bevisning för att båten skulle ha sugits ner eller liknande. Den uppgiften som åklagaren har angivit är hitintills overifierad, säger Tuula."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenens-advokat-han--ar-bedrovad-over-olyckan/
Citera
2026-08-03, 10:02
Medlem
Orgelnistens avatar
Läsvärd analys!
www.facebook.com/share/p/18tfMbjh4M
Citera
2026-08-03, 10:03
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nu har inte jag hängt här, men vet man vem kaptenen är identitet och så, jag vet att det var en ryss och så, har ni grävt fram detta?
Citera
2026-08-03, 10:03
Medlem
populopiduss avatar
Så fruktansvärt jävla sorgligt. Blir så mycket mer verkligt när man vet vilka som drabbats och hur dom ser ut.

Hur fan tar man sig igenom en sån här sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in