2026-08-03, 03:50
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?

Mycket bra att de fick nej. Om man fritt fick ändra i någons testamente eller i villkoren för en stiftelse bara för att pengarna ska passa dagens önskemål bättre, då blir det ju rena vilda västern. Då kan vem som helst kliva in och skriva om reglerna efter eget huvud.

Jag hade sökt Greta Johanssons stipendium för linnevävning och spetsknytning, krävt pengar till en vinkelslip, ett bilbatteri och en svets, och sedan blivit kränkt när jag fick nej.

Stiftarens vilja är inte en önskelista som framtida generationer kan justera tills den passar dem själva. Annars kan man lika gärna lägga ner hela idén med stipendier.
Citera
2026-08-03, 05:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Då är det inget konstigt och inte heller diskriminering. Förutsatt att dessa stipendier inte anses vara diskriminerande.

Tittar man på din sida, under kategorin "målgrupp" så finns kvinnor som kategori, inte män. Är inte det diskriminerande då?

Skillnad på en skola som delar ut ett stipendium som bara ges till pojkar, än att andra stipendium du får söka själv riktar in sig tex bara till svetsare, eller bara till kvinnor/män/transpersoner eller vad fan som helst.

En skola borde inte dela ut ett stipendium baserat på kön.
Citera
2026-08-03, 06:02
Medlem
https://stiftelsemedel.se/doktor-emil-bergs-stiftelse/

Doktor Emil Bergs stiftelse
ÄNDAMÅL

Stiftelsens ändamål är att den disponibla avkastningen skall utdelas till en eller flera skötsamma ynglingar i staden Ystad, som vilja utbilda sig vidare i något hantverk eller yrke.

Här finns ju mycket att klaga på och anmäla till Diskrimineringsombudsmannen.

Stipendiet kan inte gå till:
- Misskötsamma
- Äldre
- Kvinnor
- Personer utanför Ystad
- Personer som vill studera teoretiska ämnen

Ren jävla fascism!
Citera
2026-08-03, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
1700-talet ringde, de ville ha tillbaks sina ord såsom pojke, flicka, kön, skötsam

2026 ringde dig och informerade att woke är dött.
Citera
2026-08-03, 07:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Fult av svt att ens göra nyhet av det här. Det finns massa pengar som ligger låst i stiftelser där det inte finns en enda människa kvar som uppfyller kravet. Privata stiftelser är inte tänkta att vara för alla.
Citera
2026-08-03, 07:25
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Skillnad på en skola som delar ut ett stipendium som bara ges till pojkar, än att andra stipendium du får söka själv riktar in sig tex bara till svetsare, eller bara till kvinnor/män/transpersoner eller vad fan som helst.

En skola borde inte dela ut ett stipendium baserat på kön.
Det spelar ju ingen roll att det är en skola som delar ut stipendiet. Skolan är bara förvaltare av pengarna, den äger dem inte. Om en privatperson har skänkt sina egna pengar till en stiftelse med ett tydligt syfte, då är det rimligt att stiftarens vilja gäller, oavsett vem som råkar sitta på expeditionen och dela ut stipendiet.

Om skolor eller andra förvaltare fritt kunde skriva om privata testamenten och stiftelsevillkor så fort de inte passar dagens värderingar, då blir det ju rena vilda västern. Då är det inte längre stiftarens vilja som gäller, utan den som råkar ha makten för stunden.
Citera
2026-08-03, 07:55
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Det är en intressant fråga, som det inte finns något bra svar på. Jag skulle kunna argumentera för båda sidorna.
Citera
2026-08-03, 08:56
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ett testamente måste naturligtvis respekteras. Annars kanske det inte blir pengar till olika forskningar tex.

Ja hur fan skulle det annars se ut om olika grupperingar ska gråta som bebisar och gnälla och sedan få saker skrivna "rättade" i efterhand. Det vore ju helt mongo.
Citera
2026-08-03, 09:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om det är kriteriet "skötsam pojke" så kan jag tycka att andemeningen är att det skall vara en skötsam person. Det är alltså ett förlegat uttryck.

Är det upp till dig att tolka vad grundaren menade såhär i efterhand?
Citera
2026-08-03, 09:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Då ska alla stipendier vara unisex. Eller.... så hedrar man grundaren av stiftelsen och accepterar att livet är orättvist ibland. Statistiskt sett behöver pojkarna det mer.
Ja. Och utan att veta anar jag att det finns tonvis med juridiska hinder innan man kan gå in och ändra i alla kriterier som man inte gillar.
Citera
2026-08-03, 09:46
Medlem
jonterls avatar
Lite olyckligt och lagom skevt. Men nej, klart vi inte kan ändra på saken.

Det skulle skada förtroendet för arv. Skapar jag en stiftelse som får ge mina pengar till något specifikt jag har valt så måste jag veta att det faktiskt blir så. Skulle jag veta att någon som kanske blir ledsen i framtiden kan ändra på vad mitt arv ska gå till så hade stiftelse-stipendium flummet dött ut och arvet stannar inom familjen.

Förstår att hon blir ledsen, det är ju ganska skevt. Men livet är inte rättvist och när hon blir äldre kanske hon ser tillbaka på detta och förstår att hennes känslor ska inte och borde inte ändra på saken.
Citera
2026-08-03, 09:47
Medlem
immenhusens avatar
Helt rätt av Kammarkollegiet. Man kan inte hålla på och ändra testamenten hur som helst, utifrån just en specifik tidsandas moral. Det skulle ta bort incitamenten helt, om man som framliden inte kan vara säker på att sitt arv går till avsett specifikt syfte. Nya stipendier får helt enkelt korrigera detta.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in