2026-08-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Så du gissade helt enkelt och basunerade ut det som absolut sanning och det är också samma killgissning som du sedan därefter baserar väderomständigheterna på. Uppfattat.

Det finns några troll i tråden som bara sprider den ena lögnen efter den andra. Du har fått ett av dem på kroken

Jag skrev ett inlägg nyss där jag redogjorde för tidslinjen så som den kommit fram.
Det tog ca 40 minuter från olyckan tills larmet ringdes in och ca 50-55 minuter tills pappan och sonen drogs upp ur vattnet.
Citera
2026-08-03, 01:26
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Väldigt vad det ältas om flytväst i tråden. Kan vi konstatera att:
- flytväst ÖKAR din chans att överleva en olycka av denna typ
- men även med flytväst, ingen garanti att överleva
- men även utan flytväst, ingen garanti att dö

Sen är det bara att konstatera att många inte har flytväst på sig inne i en motorbåt under gång.

Min uppskattning är att kanske 30% av de som KÖR en snipa, i sittbrunnen under kapell, har det.

Är man inne i förruffen och kanske ligger på en brits under gång, mindre än 5% har flytväst på sig.

Som Bouhusläning med halva livet på sjön har jag ÄNNU INTE träffat en enda som menar man ska ha flyt/räddningsväst UNDER däck. Vid kollision och kapsejsning BIDRAR västen till att det är svårare å ta sig ut ur trånga luckor då västen i vissa fall dubblar din kroppsvolym, selar sätter sig fast etc

Väst, självklart!! Men den ska finnas lättilgänglit UTANFÖR luckorna.
Bara AI copy/paste landkrabbor, som aldrig hållt i en rorkult menar att man alltid ska ha på sig väst
Citera
2026-08-03, 01:28
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Så du gissade helt enkelt och basunerade ut det som absolut sanning och det är också samma killgissning som du sedan därefter baserar väderomständigheterna på. Uppfattat.
Har jag basunerat ut nåt som en absolut sanning så är det DU som har svårt för läsförståelsen.
Att du sen inte gidder å svara på motfrågan, när jag svarat på din... ja då är det inte bara läsförståelsen som e ditt problem
Citera
2026-08-03, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Väldigt vad det ältas om flytväst i tråden. Kan vi konstatera att:
- flytväst ÖKAR din chans att överleva en olycka av denna typ
- men även med flytväst, ingen garanti att överleva
- men även utan flytväst, ingen garanti att dö

Sen är det bara att konstatera att många inte har flytväst på sig inne i en motorbåt under gång.

Min uppskattning är att kanske 30% av de som KÖR en snipa, i sittbrunnen under kapell, har det.

Är man inne i förruffen och kanske ligger på en brits under gång, mindre än 5% har flytväst på sig.

Låter som rimliga estimeringar.
När jag skeppar båtar med barn ombord och vi nattetid går i handelsfartygstäta vatten i dåligt väder, då har alla ombord flytväst på sig, även de som sover. Det är inget som helst problem.
Idag är det nog fler som förstår varför, än vad det var för en vecka sedan
När vi korsar nordsjön med bara vuxna ombord, väljer varje vuxen själv hur den gör under däck. Men på däck och i sittbrunn har ALLA BÅDE flytväst OCH säkerhetssele. Alla utsätts för stor fara om en trillar i.

Som jag skrev tidigare. En flytväst är som ett dagenefterpiller, den gör nytta när olyckan redan inträffat. Säkerhetsselen är som en kondom, man kan ha kul utan att olyckan inträffar
Citera
2026-08-03, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Har jag basunerat ut nåt som en absolut sanning så är det DU som har svårt för läsförståelsen.
Att du sen inte gidder å svara på motfrågan, när jag svarat på din... ja då är det inte bara läsförståelsen som e ditt problem

Så jag ska tolka de här inläggen som att du egentligen inte vet?

Fekaktigt inlägg #1 som är skrivet tämligen självsäkert (med tidsangivelser och tillvägagångssätt som du fabricerat själv, vilket är underligt då vi har denna informationen)

Citat:
Allt tar tid, de hörde rop 15-20 min efter olyckan, kollar i kikaren, ser flytvästar, bestämmer sig för att gå ut å kolla sjäklva, ringer efter hjälp å efter UNGEFÖR 40 minuter plockar de upp pappan å pojken.

Felaktigt inlägg #2 som är skrivet tämligen självsäkert (denna gick vi igenom och kom fram till att du killgissade fram den tidsangivelsen, minns du?)

Citat:
Jag har bara viitnens berättelser, samma vittnen som hörde rop/visslingasr på hjälp 15 minuter senare.
Vad har du för bevis på motsatsen?

Felaktigt inlägg #3 som är skrivet tämligen självsäkert (kvinnan larmade samtidigt som mannen startade båten, således åkte de inte ut innan de larmade)

Citat:
Japp, men hjältarna från Katten gick ut INNAN de larmade sjöräddningen
Citera
2026-08-03, 01:41
Medlem
Citat:
Finns völ ingen som är EMOT flytväst.

Killen du just tackade är devärre en AI copy/paste strandraggare som tolkar AI som om att det är naturligt att ha på sig flytvöst under däck...

INGEN sjövan människa har på sig flytvöst under däck
ALLA sjövana har den lätt tillgänglig så fort du kommer upp på däck

Varför inte flytväst under däck bortsett från obehaget å inte kunna sova...???

JO

Vid kollision å du snabbt måste UT gör en flytvöst det svårare att komma upp på däck genom trånga luckor.
Har du sen en räddningsväst som inflateras automatisk i kontakt med vatten blir det genast ännu mycket värre å ta sig igenom trånga luckor upp på däck när sekunder står på spel

Finns en anledning varför FÖRSÄKRINGSBOLAGEN varnar för att ha på flytväst UNDER däck.
Obekvämt är den sekundära orsaken men risk för att evakuering fördröjs eller hindras hel är den primära

Tyvär var jag inte upplevt hans inlägg som ai som du och fler gjort.

Jag pratade inte om flytväst under däck utan angående inlägg att man slarvar med flytväst. Sen hade jag hellre haft flytväst under däck vid ev haveri för om jag hamnar k vattnet har jag en chans att komma upp. Jag vet jag kan fastna men att inte ha flytväst måste fan ha sämre ods enligt mig… förtydligande enligt mig!
Men stor starka pojkar har sällan flytväst i dagens samhälle ../ därav min kommentar../ och de befinner sig inte under däck!

Återigen pratar jag inte under däck då det e en annan sak. Jag pratar generellt slarv och ifall du ej har den ovanför däck är du rätt körd
Citera
2026-08-03, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tack själv!

Helt rätt som du skriver. För egen del har jag en cool flytväst mest macho är vi som har coola flytvästar
De som inte har flytvästar är aldrig macho, de är bara korkade, eller, ja, alltså dumma i huvudet

Vi får se om vi får veta deras dödsorsaker, om det var drunkning, då hade det kanske funnits en god chans för dem att överleva om de haft. Så som pappan och sonen gjorde. Nu får vi hoppas att pappan och sonen återhämtar sig och blir fullt återställda.

Nu anklagas du för vara ai text… oj… men en smart ai då 🥳
Jag är inte sjövan och kan köpa att flytvästen förhindrar utgång om du är i båtens nedre del. Men borde ändå ha mer procent överlevnad vid haveri om du har på den hela tiden ändå?
Citera
2026-08-03, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Tyvär var jag inte upplevt hans inlägg som ai som du och fler gjort.

Jag pratade inte om flytväst under däck utan angående inlägg att man slarvar med flytväst. Sen hade jag hellre haft flytväst under däck vid ev haveri för om jag hamnar k vattnet har jag en chans att komma upp. Jag vet jag kan fastna men att inte ha flytväst måste fan ha sämre ods enligt mig… förtydligande enligt mig!
Men stor starka pojkar har sällan flytväst i dagens samhälle ../ därav min kommentar../ och de befinner sig inte under däck!

Återigen pratar jag inte under däck då det e en annan sak. Jag pratar generellt slarv och ifall du ej har den ovanför däck är du rätt körd

Ja tyvärr är det där ett troll som bara sprider en massa lögner och trakasserier, så har det varit från start. Vi som vistas mycket på sjön vet att det springs ofta upp och ner mellan sittbrunn och salong, kök, toa, kabiner osv, och alla har då flytväst på hela tiden. Hur folk sen gör när dom sitter på muggen skiter jag faktiskt i. Skulle någon drunkna när dom bajsar så får vi väl säga att det var en osannolik jävla otur. Men jag gissar att de kommer ha mer bök att få på byxorna, än flytvästen, om något så akut inträffar just då

Vuxna har mer självbestämmanderätt än barn, får ta eget ansvar i större utsträckning osv. Inget är helt svart eller vitt. Men troll på forum som detta försöker alltid gör allt svart eller vitt. Det är alltid bara antingen eller. Men sådan är inte verkligheten. Det handlar om omständigheter och risker.

Familj som denna på väg hem en kväll som denna. Flytväst på alla, lika självklart som amen i kyrkan. Den som inte fattar det efter i tisdags förtjänar fan inte att leva.
Citera
2026-08-03, 01:48
Medlem
Citat:
Som Bouhusläning med halva livet på sjön har jag ÄNNU INTE träffat en enda som menar man ska ha flyt/räddningsväst UNDER däck. Vid kollision och kapsejsning BIDRAR västen till att det är svårare å ta sig ut ur trånga luckor då västen i vissa fall dubblar din kroppsvolym, selar sätter sig fast etc

Väst, självklart!! Men den ska finnas lättilgänglit UTANFÖR luckorna.
Bara AI copy/paste landkrabbor, som aldrig hållt i en rorkult menar att man alltid ska ha på sig väst

Jag har läst dina inlägg igen och igen. Ja man kan fastna…. Men är inte chansen större vid kollision att du yrar ut i havet? Och då borde flytväst ha större chans för överlevnad? Inte om du är medvetslös men du fattar…/ att flyta upp? Även om du ej har flytväst å fastnar fel i skrovet så är chansen liten att överleva men vatten e fan vatten å den är oberäklig så borde chansen med flytväst väga tyngre?
Citera
2026-08-03, 01:50
Medlem
Citat:
Uppe på däck, alltid flytväst, absolut.

Men AI säger att man ALLTID bör ha på sig flytväst å då fick vår vän AI copy/paste profeten för sig att man tom bör sova med flytväst på sig.

För den som IRL varit ute på sjön blir det bara skrattretande. Å som sagt, finns en anledning varför sjöförsäkringsbolaget nr1 (Atlantica) varnar mot att ha liv/räddningsväst under däck då det försvårar evakuering.
Nog om detta, gonatt

Men alla besitter inte den tron. Därav min kommentar. Sen hur katten hinner du alltid kasta på sig den? När var hur?

Ja vi släpper det. Vet inte om han ai googlat eller vad försäkringen säger men jag hade nog fan sovit med flytväst ändå…. Men alla är vi olika. Natti natt
Citera
2026-08-03, 01:52
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jag har läst dina inlägg igen och igen. Ja man kan fastna…. Men är inte chansen större vid kollision att du yrar ut i havet? Och då borde flytväst ha större chans för överlevnad? Inte om du är medvetslös men du fattar…/ att flyta upp? Även om du ej har flytväst å fastnar fel i skrovet så är chansen liten att överleva men vatten e fan vatten å den är oberäklig så borde chansen med flytväst väga tyngre?

Finns tusen scenarier men INGEN sjövan har liv/räddningsväst UNDER däck.
Det har INGET med latskap å göra utan vad som är funktionellt å praktiskt.

Att AI säger, Livbälte på i alla lägen, ändrar inte det
Citera
2026-08-03, 01:53
Medlem
Citat:
Nu anklagas du för vara ai text… oj… men en smart ai då 🥳
Jag är inte sjövan och kan köpa att flytvästen förhindrar utgång om du är i båtens nedre del. Men borde ändå ha mer procent överlevnad vid haveri om du har på den hela tiden ändå?

Ha-ha, ja det är några troll som inte klarar av att dom blir överbevisade i alla sina galenskaper hela tiden, då hittar dom på sådana lögner och sprider.

Alltså, en vanlig seglarväst är som vilket klädesplagg som helst. Det hindrar ingen.
En upplåsbar väst är något bökigare runt nacket men inget hinder när du rör dig ombord.

Om du skulle befinna dig under däck och ha en upplåsbar flytväst på dig och du inte lyckas ta dig ut innan det har blivit vattenfyllt där nere så att västen blåser upp sig själv, och utgången är neråt, då kan du få problem. Ställ nu den risken mot alla andra scenarior. Och ja, du har ju redan skrivit svaret Det är bara ett lögnaktigt trakasserande troll som inte förstår.

När det kommer till upplåsbara flytvästar är det snarare så att just den modellen avråds ifrån för att dom inte är lika pålitliga som vanliga seglarvästar. De måste underhållas och skötas och gör de inte det är det inte säkert att de blåser upp sig. Olyckor har inträffat där de inte blåst upp sig. Och på samma vis händer det att de blåser upp säg när de inte ska.

Jag använder sällan upplåsbar väst, även om jag har ett helt gäng. Min seglarväst är mycket enklare, smidigare, bekvämare och dessutom varmare och, coolare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in