2026-08-02, 20:22
Medlem
Har några flygrakor i min närhet, även om en del kanske helt enkelt bara är långa raksträckor. Är ganska säker på att man ibland övade på i alla fall en av dem. Förekommer det numera? Ett gäng soldater borde väl på skapligt kort tid kunna rensa en från skräp.
Citera
2026-08-02, 20:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo, här fanns ström, det var även stora rör monterade i parkeringsfickan, troligen för bränsle.
Som du säger, det fanns det flera parkeringsfickor och även raksträckor i detta området.
Jo, raksträckorna finns kvar men bara en av dom används numera vid övning.
En inte helt oväsentlig del av flygvapnets förmåga att landa på väg var en jäkla massa personal. Det kanske bara behövdes ett halvt dussin framme vid själva flygplanet, men det fanns många fler i skogarna i närheten. Inklusive en biffig vägbyggarpluton som skulle se till att det fanns vägar att landa på.

Ett lättservat flygplan är bara en, förvisso viktig, del i systemet.
Citera
2026-08-02, 20:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har några flygrakor i min närhet, även om en del kanske helt enkelt bara är långa raksträckor. Är ganska säker på att man ibland övade på i alla fall en av dem. Förekommer det numera? Ett gäng soldater borde väl på skapligt kort tid kunna rensa en från skräp.
På Riksväg 44 finns ca fyra sådana sträckor, en ligger ca en halvmil öster om Grästorp. Alla är breda och en del har vissa markeringar av typ som finns på landningsbanor. Ca 1-1,5 km långa, enstaka "parkeringsfickor" finns i anslutning. Jag tror att det var på någon av de rakorna som transportflyg från olika Natoländer övningslandade på. Gripen, och antagligen F35, kan nog använda smalare och kortare banor vid behov. Jag skulle tro att de där vägbanorna kan hantera (nöd)landande trafikflygplan (ungefär 737 och A320) utan större problem.
Citera
2026-08-02, 21:29
Medlem
Klarlacks avatar
Ukraina 16 Gripen E för 25 miljarder kr = 1,6 miljarder kr/st
Colombia 17 Gripen E för 34 miljarder kr = 2 miljarder kr/st
Indien 114 Dassault Rafale för 360 miljarder kr = 3,2 miljarder kr/st
Danmark 27 F-35 för 105 miljarder kr = 4 miljarder kr/st

Finland med endast 5 miljoner invånare ska alltså köpa flest i Norden, 64 st! Livscykelkostnaden beräknas till mellan 280 miljarder kr (4,3 miljarder kr/st) upp till 440 miljarder kr (nära 7 miljarder kr/st!!!!). Hur finnarna hade tänkt sig begriper jag inte.

Försvarsutgifter 2026:
Sverige 175 miljarder kr
Finland 70 miljarder kr
Senast redigerad av Klarlack 2026-08-02 kl. 21:40.
Citera
2026-08-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tror du blandar ihop rören.
Det fanns rör nerkörda i marken där man skulle sätta ner avkapade träd för att kamouflage.
Nä, det var lock på rören.
Rören var korta och grönmålade, stod på ett ställe dessutom var de vinklade.
Kanske är olika på olika ställen i landet?
Detta är bara någon kilometer eller två från flygbasen.
Citera
2026-08-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En inte helt oväsentlig del av flygvapnets förmåga att landa på väg var en jäkla massa personal. Det kanske bara behövdes ett halvt dussin framme vid själva flygplanet, men det fanns många fler i skogarna i närheten. Inklusive en biffig vägbyggarpluton som skulle se till att det fanns vägar att landa på.

Ett lättservat flygplan är bara en, förvisso viktig, del i systemet.
Ja, de måste ju haft någon form av skyddande personal som vakade över flygpersonalen som servar stridsplanen, kanske jägare.

Flygbasen en bit bort vet jag hade jägare stationerade, flygbasjägare tror jsg dom kallades.
Citera
2026-08-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+1. Vill du ha plan som gör bra i show. Välj F-35. Detta med att se cool ut stanna på en femöring. Det är i riktig krig = död direkt. Med kanoner bara.

Från Top Gun 2. Var det ju ett ramaskri från riktiga piloter. Att fan ska detta vara ett plus? Stanna upp helt? Det är ju en enkel kill det. Bara med kanonen. Behöver inte ens använda robotar. Det är en sak att se cool ut, en annan vad som gör att man överlever en strid.
Om du med stanna, menar "Cobra manövern" så var svenska Drakenplan först med denna manöver.
Citera
2026-08-02, 22:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, de måste ju haft någon form av skyddande personal som vakade över flygpersonalen som servar stridsplanen, kanske jägare.

Flygbasen en bit bort vet jag hade jägare stationerade, flygbasjägare tror jsg dom kallades.
Några tusen personer per bas, som var väldigt utspridd, om jag minns rätt. Kablar dragna och värn förberedda. Samtidigt som det ut ett besökande flygplans perspektiv antagligen bara såg ut som en bred väg med parkeringsficka och ett gäng värnpliktiga en bit bort.
Citera
2026-08-02, 23:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Detta måste du ju har hört förut? Har du prövat att googla det?`
Men visst här är en länk... https://politicstoday.org/dutch-minister-f-35-software-could-be-cracked-like-an-iphone/

Då jag har pluggat elektronik, och jobbat med ("IT") som konsult samt utbildad system ingenjör.
Så står du helt själv för dunning kruger effekten! Helt otroligt att du lyckades pricka allt... men som sagt... du sade det själv...

Game, set, match. Snygg smash där.

Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Tveklöst så var det ett politiskt beslut, och många finska officerare är väldigt betagna av amerikanska militärer och officerare så precis som politiker så vill de vara en del av den "stora klubben", i detta fall med USA i spetsen.

Verklig strategi, behov, samt ekonomiska intressen blir långt efter detta. USA får mer tid och resurser att dessutom pressa Danmark gällande Grönland.

Tyvärr verkar vi ha samma fenomen i Sverige. jag ser det som ett mindervärdeskomplex.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Du må kanskje ikke lese alt ned til siste meter, men 2.600m er ikke langt i fra 3.000m.

Riksväg 50 mellan Mohed och Glössbo i Hälsingland är känd för att rymma Sveriges längsta tidigare militära reservvägbas, även kallad flygraka. Raksträckan mäter 2 600 meter, vilket gjorde den till den längsta i landet för detta ändamål.

Inte särskilt långa eller breda vägar här inte...
https://www.youtube.com/watch?v=9SmJs3R1ZDc

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På Riksväg 44 finns ca fyra sådana sträckor, en ligger ca en halvmil öster om Grästorp. Alla är breda och en del har vissa markeringar av typ som finns på landningsbanor. Ca 1-1,5 km långa, enstaka "parkeringsfickor" finns i anslutning. Jag tror att det var på någon av de rakorna som transportflyg från olika Natoländer övningslandade på. Gripen, och antagligen F35, kan nog använda smalare och kortare banor vid behov. Jag skulle tro att de där vägbanorna kan hantera (nöd)landande trafikflygplan (ungefär 737 och A320) utan större problem.

Är det så klokt att dela den typen av information? Även om fi känner till mycket så vet du ju inte vad de känner till? Kanske borde plocka bort dylika inlägg och det kommer från mig som blir anklagad för att vara Putlerälskare, ryskt troll och allt möjligt.
Citera
2026-08-02, 23:50
Medlem
Alla länder som valt mellan F-35 och Jas 39 Gripen F har valt F-35. Att Gripen skulle vara bättre eller ens jämförbart med F-35 är bara cope från svenska möp:ar. Och sedan vi gick med i NATO finns det ingen anledning att välja svenska jaktflygplan över amerikanska. Förr eller senare läggs utvecklingen av Gripen ned vilket kommer ställa till med problem för nuvarande kunder, exempelvis när det kommer till reservdelar. Så "billighetsargumentet" finns egentligen inte heller för Gripen.
Citera
2026-08-02, 23:50
Medlem
folkgemenskaps avatar
F-35 har man endast nytta av om man ska bomba ett annat land, vid försvar kör man Gripen.
Citera
2026-08-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Alla länder som valt mellan F-35 och Jas 39 Gripen F har valt F-35. Att Gripen skulle vara bättre eller ens jämförbart med F-35 är bara cope från svenska möp:ar. Och sedan vi gick med i NATO finns det ingen anledning att välja svenska jaktflygplan över amerikanska. Förr eller senare läggs utvecklingen av Gripen ned vilket kommer ställa till med problem för nuvarande kunder, exempelvis när det kommer till reservdelar. Så "billighetsargumentet" finns egentligen inte heller för Gripen.
Om nu Gripen skulle läggas ner, så kommer väl ändå moderföretaget att finnas kvar. Och såklart att de vill leverera reservdelar som de får betalt för.

Killgissar att många F-35-köp handlar mer om politik än om priset och kapaciteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in