2026-08-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalTantSkane
Så sjukt att han kommer undan!

Ja, eller hur?!
Citera
2026-08-02, 22:29
Medlem
Citat:

Hur kan polisen inte göra husis när det rapporteras om över 32 filer?
Varför väcker ens åklagaren åtal när de inte ens hittat filerna i hans ägo?
Hela situationen är konstig
Citera
2026-08-02, 23:01
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Hur kan polisen inte göra husis när det rapporteras om över 32 filer?
Varför väcker ens åklagaren åtal när de inte ens hittat filerna i hans ägo?
Hela situationen är konstig
Det är något som inte stämmer i den här historien. Polisen gör alltid husis för en sådan sak. Det är något i historien som inte stämmer.
Citera
2026-08-03, 10:29
Medlem
Det är något som är skumt. Vi måste få fram FUP:en. Men hur ska Lunds tingsrätt få fram den om jag varken har målnr eller personnummer?
Citera
2026-08-03, 10:45
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaaaaaaanon
Det är något som är skumt. Vi måste få fram FUP:en. Men hur ska Lunds tingsrätt få fram den om jag varken har målnr eller personnummer?

Varsågod, det är mål nr B 1183-26

Om du plockar ut FUP kan du vara snäll och be om domen också?
Citera
2026-08-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
Varsågod, det är mål nr B 1183-26

Om du plockar ut FUP kan du vara snäll och be om domen också?

Tack som fan!
Jag ringde till tingsrätten men de mailar inte ut FUP:ar längre. Antingen hämtar man på plats eller så skickar de hem. Jag skulle vilja vara anonym så få hemskickat är inget alternativ. Bor någon i Lund så får ni gärna hämta ut den 😊

Eller det är någon som vet om man på något sätt kan få den mailad ändå? Kringgå det på något sätt.
Citera
2026-08-03, 11:42
Medlem
Citat:
Du tycker inte att staten skall behöva bevisa att du är pedofil om någon anklagar dig för det?

Edit: Eller jag kanske tolkar dig fel. Det är sjukt att polisen inte gör ett bättre, och snabbare, jobb...
Citera
2026-08-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Det är något som inte stämmer i den här historien. Polisen gör alltid husis för en sådan sak. Det är något i historien som inte stämmer.

Efter att ha läst runt lite så verkar det finnas fler fall där de inte blivit husis.
Tror det beror på regionen och den lokala polisens förmåga/erfarenhet/resurser att utreda dessa brott.
Citera
2026-08-03, 12:18
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Efter att ha läst runt lite så verkar det finnas fler fall där de inte blivit husis.
Tror det beror på regionen och den lokala polisens förmåga/erfarenhet/resurser att utreda dessa brott.

Jag har förstått det som att NCMEC-systemet skickar ut ganska mycket sådan här information.

Söker man på NCMEC på Google och väljer nyheter så får man också upp ett gäng artiklar, bland annat en i UNT:

I fjol fick polisen i Sverige in 48 000 tips om barnporr från den USA-baserade organisationen NCMEC.

https://www.unt.se/nyheter/sverige/artikel/de-ar-helt-avgorande-for-uppsalapolisens-kamp-mot-pedofilerna/rmkdxmml
Citera
2026-08-03, 13:20
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Du tycker inte att staten skall behöva bevisa att du är pedofil om någon anklagar dig för det?

Edit: Eller jag kanske tolkar dig fel. Det är sjukt att polisen inte gör ett bättre, och snabbare, jobb...

Ja exakt så!
Citera
2026-08-03, 13:33
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaaaaaaanon
Tack som fan!
Jag ringde till tingsrätten men de mailar inte ut FUP:ar längre. Antingen hämtar man på plats eller så skickar de hem. Jag skulle vilja vara anonym så få hemskickat är inget alternativ. Bor någon i Lund så får ni gärna hämta ut den 😊

Eller det är någon som vet om man på något sätt kan få den mailad ändå? Kringgå det på något sätt.

Skulle gissa på att FUPen är hyfsat meningslös faktiskt, det kommer bara framgå att husrannsakan inte gjordes. Kanske pga att det bara var just IP:nr kopplat till personens mobil och de där bilderna som loggats av NCMEC.

Det är som med små innehav av knark på stan t.ex., inte alltid polisen tycker det är värt att genomföra husrannsakan pga det om det inte är en person vars verksamhet de redan innan velat titta närmare på.

De kan liksom inte hugga på allting och gå in med stora utredningsresurser, då skulle annat som är har högre prioritet inte hinnas med.
Citera
2026-08-03, 14:57
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Att skydda våra barn från pedofiler måste vara ett prioriterat arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in