2026-08-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är ju ljust ute!!! I media har det låtit som det var kolsvart och regnade.
Nä, precis.
Det är så det ser ut här på västkusten vid 22 tiden, lite skymmning bara.

Detta pga att lite skymmer horisonten, jämfört med i inlandet.

Solen går alltså ned, men den lyser fortfarande upp himlen över horisonten ändå.

Hos mig här på västkusten kom det en liten regnskur strax före 22tiden, men det var rätt så ljust ute ändå.
Citera
2026-08-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Jag tycker åklagarens resonemang är hårresande! Är även anhöriga passagerare i bilar rättslösa om en familjemedlem kör ihjäl dem genom omdömeslösa beslut eller ouppmärksamhet?
Idiotisk och pinsam kommentar. Blir man påkörd bakifrån har man knappast ”kört ihjäl” någon eftersom man blivit just PÅKÖRD.

Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
3) kapten och lots hade utkik men kunde inte se en jävla mörkblåfärgad-precis-som-havet-snipa utan tända lanternor efter solnedgång
INNAN solnedgång menar du. Klarlagt sen länge så håll dig till fakta.
Citera
2026-08-02, 22:56
Medlem
Åklagaren är också ute och cyklar.
Citera
2026-08-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag skrev det innan han blev häktad. Det kändes som det mest troliga scenariot. Har själv varit med om en liknande incident, att bli upphunnen snett från sidan av en Vaxholmsbåt som körde fort som fan. Dock hann vi ju gira åt sidan, men det var bra nära.

Vaxholm är det lite gyttrigt ja, men där kör ju alla långsamt.

Jag trodde absolut inte att detta var det mest troliga scenariot. Jag trodde de hade varit i färd med att korsa farleden, alltså vinkelrätt. Varför i all världen skulle man lägga sig och köra 5 knop en lång stund mitt i en farled, där man inte behöver köra pga djupgående och storlek? Man kan ju lika gärna köra bredvid. Boende i området känner ju till att farleden är trafikerad av tung trafik regelbundet och ofta. De hade sommarstuga där, så det borde de rimligen ha vetat.
Citera
2026-08-02, 22:57
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och hur i helvete har han styrt båten så han hamnar framför ett stort fartyg när han blir upphunnen av det stora fartyget. Dessutom 100 meter öster om den streckade linjen på sjökortet.
Precis. Skulle nästan kunna jämföras med att åka moped i höger vägren på en väg med tung trafik.
( Det var väl Nordväst om streckade linjen eller hur? )
Senast redigerad av fermion 2026-08-02 kl. 22:59.
Citera
2026-08-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nu är det ju mamman och dottern som har mist livet och de är egna människor med rätt till upprättelse och rättvisa. De är inte att betrakta som en tillhörighet till pappan utan egna rättigheter, men lite så verkar lagen se på saken om de dött i en olycka.

Håller med. Enligt åklagaren med guldtänder är de ’pappans ägodelar’. De förtjänar rättvisa och upprättelse och gubben till åklagare kan åka tillbaka till 1800-talet där han verkar höra hemma!
Citera
2026-08-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Då får du gärna förklara vad skillnaden är, rent juridiskt om inte så kan du hålla dig från sådana påståenden. Sedan är det även skillnad på "haft det jobbigt" eller förlorat halva sin familj.

Vet du inte skillnaden mellan bilkörning och sjölagen?

Låt bilen stå, snälla
Citera
2026-08-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Men du skröt ju med att du minsann aldrig hade flytväst på dig på sjön. I en diskussion om flytväst generellt, och då vanligtvis fritidsbåtar. Utan en säker sele.
Sen kryper det fram att du har en båt som är långt större och används på annat sätt.

Jag har flera båtar, vad är det du vill fråga?

Att flytväst är en falsk trygghet för de flesta?

Ett sätt att då långsamt för en hel del..
Citera
2026-08-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Dom har enligt åklagaren haft exakt samma kurs under längre tid, enligt häktningsförhandlingen så har den ryzzka kaptenen kört på fritidsbåten bakifrån.

Tror du att åklagaren ljuger? De har bärgat fritidsbåten som blev två människors död så han lär ha fötterna gällande detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Om åklagaren säger det du påstår så hävdar jag helt klart att han ljuger eftersom vi har sett bilderna på snipans akter och där har inget fartyg på över 5000 ton kört in med 10-12 knops fart.

Badbryggan och badstegen i rostfritt är ju HELT intakta så du kan glömma det.

Åklagaren ljuger givetvis inte då han måste presentera sina bevis för att det öht ska leda till häktning.
Däremot har han aldrig sagt att de hållit exakt samma kurs.
Han säger att de haft ”samma färdriktning”, under en längre tid.
Det är nödvändigtvis inte exakt samma kurs.

Enligt pressmeddelandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Menade eftersom en av personerna hittades utanför båten, då borde den ha tagit sig ur?

Edit: om personen var inne från första början…

Jo fast ändå nära båten som jag förstod det, känns som hon borde gått ner med båten då. Det var väl mamman som var i båten för hon hittades ju först. Kanske att pappan lyckades få ut båda sina barn då men att dottern saknade flytväst så drunknade ändå. Vet inte. Jag trodde att pappan och sonen hade blivit avslängda vid kollisionen, att det inte fanns någon tid att aktivt försöka få med något barn av t ex.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Ingen som kan förklara åklagarens påstående om suget?

Det står såhär på aftonbladets rubrik nu:

Misstänker att fritidsbåten sögs ner under fartyget: ”En oerhörd tragedi”

Kan fören på fartyg suga ner en snipa?

Låter som en ren hallucination!
Citera
2026-08-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Bra resonera som åklagaren, han har redan fått sitt straff

Pappans sjövett vet vi nu hur det är och det vet han med, han vet vad han inte skulle gjort men det vet inte vissa här, du är en av dom.

Nä nu tar jag en paus från alla landkrabbor här, undrar om man ka ta sig en sväng ut på sjön framför finlandsbåtarna och se om dom vejer efter era regler, någon som törs följa med
Ja gör det, snälla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in