2026-08-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Hur är det en falsk trygghet när åtminstone en av de två personerna som överlevde hade flytväst? Det var även tack vare denna flytvästs visselpipa som paret hörde dem i vattnet. De hade nog också varit döda om de inte hade flytväst.

Så när din båt sjunker (som i detta fall), vill du hellre sjunka ner med den?

Det finns två delar i att överleva en förlisning. Del 1 är att ta sig ut ur båten. Lyckas du inte med det så spelar det ingen roll om du har flytväst eller ej, då drunknar man. Del 2 är att klara sig i vattnet i väntan på hjälp. I det skedet är flytväst, flotte eller dyl en nödvändighet, och torrdräkt osv om det är kallt i vattnet.

Det verkar inte som mamman och dottern har tagit sig ur båten i det här fallet, vilket väl tyder på att de blev helt överraskade. Kanske hade de inga flytvästar om de låg i ruffen för att vila.
Citera
2026-08-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Det är din uppfattning

Om min båt skulle sjunka så blåses en livbåt upp automatiskt så jag tror inte det är jämförbart.

Den väger dessutom cirka 30 gånger mer än snipan

Varför jämför du dig då med detta fall?
Citera
2026-08-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Och trackingen i Doris plotter?
Ja det är ju intressant. Det är ju inte bara fartyget som sparat data. Vad var det för fabrikat på Doris plotter?.
Senast redigerad av leosurvey 2026-08-02 kl. 22:38.
Citera
2026-08-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Enligt uppgift fanns ingen ork att blåsa i visselpipan så han ropade istället. Vissa bisselpipor fungerar inte så bra med vatten.

Paret som räddade sonen och pappan hörde både rop och visselpipa..
Citera
2026-08-02, 22:36
Medlem
JAg har ju precis sågat åklagaren gansk rejält i ett längre inlägg.

Men jag måste ändå påstå att han är en direkt lögnare.

Vi har sett bilder på snipan, och på snipans akter, där ser vi att utanpå snipans akter sitter det en badbrygga, en badstege och ett ankare. Allt detta ser helt och intakt ut, oskadat.

Åklagaren påstår att snipan blev

Citat:
kraftigt påkörd i aktern.

Vi vet alla, som sett bilden, att det inte kan vara sant, och det måste åklagaren veta också. Det där är en direkt lögn. Fruktansvärt att se en åklagare agera på detta viset!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rr9JX3/kaptenen-haktas-efter-olyckan
Citera
2026-08-02, 22:37
Medlem
Citat:
Varför jämför du dig då med detta fall?

DU frågade, du drog upp min båt

Citat:

Så när din båt sjunker (som i detta fall), vill du hellre sjunka ner med den?
Citera
2026-08-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det finns två delar i att överleva en förlisning. Del 1 är att ta sig ut ur båten. Lyckas du inte med det så spelar det ingen roll om du har flytväst eller ej, då drunknar man. Del 2 är att klara sig i vattnet i väntan på hjälp. I det skedet är flytväst, flotte eller dyl en nödvändighet, och torrdräkt osv om det är kallt i vattnet.

Det verkar inte som mamman och dottern har tagit sig ur båten i det här fallet, vilket väl tyder på att de blev helt överraskade. Kanske hade de inga flytvästar om de låg i ruffen för att vila.

Menade eftersom en av personerna hittades utanför båten, då borde den ha tagit sig ur?

Edit: om personen var inne från första början…
Citera
2026-08-02, 22:39
Medlem
Vad har man fått för information om lotsen?
Spm jag förstod det så fanns Sjöfartsverkets lots ombord?
Alltså inte att skepparen själv agerade lots.

Känns väl ändå som att man har den mest tillförlitliga källan hos denne?
Citera
2026-08-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu var det inte mörkt utan bara skymning. Vi vet inte om lanternorna var tända eller inte.
Lanternor ska vara tända efter solnedgång, internationell regel. Från skymning till gryning.

Men Sverige har undantag, lanternor kan vara släckta bara OM fartyget syns på avstånd.

Sågs fritidsbåten inte på avstånd pga skymning men inga lanternor och ingen belysning var på. Ja då är det den kaptenens grova fel.
Citera
2026-08-02, 22:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
JAg har ju precis sågat åklagaren gansk rejält i ett längre inlägg.

Men jag måste ändå påstå att han är en direkt lögnare.

Vi har sett bilder på snipan, och på snipans akter, där ser vi att utanpå snipans akter sitter det en badbrygga, en badstege och ett ankare. Allt detta ser helt och intakt ut, oskadat.

Åklagaren påstår att snipan blev

Vi vet alla, som sett bilden, att det inte kan vara sant, och det måste åklagaren veta också. Det där är en direkt lögn. Fruktansvärt att se en åklagare agera på detta viset!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rr9JX3/kaptenen-haktas-efter-olyckan
Ja det där med att snipan sugits ned under fören verkar också va en lögn.
Jag har gjort lite efterforskning och sådant sug verkar inte förekomma vare sig i fören eller på sidorna av större fartyg.
Endast sidledes sug/strömmar förekommer.
Stämmer va?
Citera
2026-08-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Enligt uppgift fanns ingen ork att blåsa i visselpipan så han ropade istället. Vissa bisselpipor fungerar inte så bra med vatten.

Var har du läst att han inte orkade blåsa i visselpipan? Paret som drog upp dom säger ju att de hörde rop på hjälp och visselpipa?
Citera
2026-08-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
DU frågade, du drog upp min båt

Ja för det lät som du menade på att dessa personer skulle ha en sele som satt fast i deras båt istället för flytväst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in