Citat:
Ursprungligen postat av
Gunn-den-4de
Efter erfarenheten jag själv hade från marockanska gatubarn som förpestade Göteborg för några år sedan, så tar jag dina floskler med en nypa salt.. Även om jag förstår hur du tänker.
Men det är ju för fan exakt de där marockanska gatubarnen i Göteborg som bevisar att jag inte snackar floskler! Det är ju själva grundbulten i mitt argument.
Hela det där kaoset i Göteborg och Stockholm runt 2015–2016 uppstod av precis samma anledning som krisen i Ceuta nu. Marocko använde gatubarnen som ett politiskt utpressningsmedel mot Sverige för att stoppa regeringen Löfven från att erkänna Västsahara. Rabat tvärvägrade att ta emot sina egna unga medborgare och lät dem medvetet förpesta de svenska gatorna för att pressa fram politiska eftergifter och det var ren och skär statligt iscensatt hybridkrigföring.
Att det löste sig berodde inte på floskler, utan på att Sverige till slut tvingades backa i Västsahara-frågan och Marocko stängde av kranen och min poäng är att vi ska slippa hamna i det där läget överhuvudtaget.
Om vi stryper den ekonomiska globaliseringen och river upp EU:s och IMF:s asymmetriska handelsavtal som suger ut Nordafrika på resurser och samtidigt skrotar asylrätten på europeisk mark då försvinner alla incitament och då blir det tvärstopp vid gränsen direkt istället för att vi ska sitta som handlingsförlamade offer för skurkstaternas utpressning.
Erfarenheten från Göteborg visar ju bara att det är stenhård fysisk och juridisk separation som krävs för att skydda nationen.