2026-08-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Ser nu fram emot att den ryska kaptenen blir dömd för vållande till annans död. Tragiskt med alla ”sjökaptener” i den här tråden som kämpar för sin ”kollega” och lägger skulden på fritidsbåten!

Håller med. Otroligt tröttsamt med denna envisa victim blaming och märkliga ensidiga försvar av fartyget och dess besättning. Okunnigt också.
Citera
2026-08-02, 21:44
Medlem
barkeepers avatar
Glöm inte att journalisterna väljer vilka citat dom publicerar.

Här är ett annat från advokaten, från Aftonbladet:

” Advokaten säger att händelsen berör både honom och den nu häktade kaptenen.

– Det är en oerhörd tragedi för alla parter. En halv familj har slagits ut och mist livet. Det finns inte ord att beskriva tragiken i det. Det känner min klient också, även om han anser att han inte orsakade detta.”
Citera
2026-08-02, 21:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Vi får hoppas att åklagaren har väl på fötterna här. Om polisutredningen kommer fram till helt andra saker kan det bli riktigt kymigt.
Av de bilder jag sett på båten så verkar den för att ha blivit påkörd väldigt intakt i aktern. Ja hur kan åklagaren så bestämt hävda att båtarna under en längre tid haft samma färdriktning. Måste ju trots den dåliga sikten bero på utomstående vittnens vittnesmål eller på digital registrering. Pappans eventuella uppgifter på den punkten kan han ju rimligtvis inte bygga sitt åtal på.
Citera
2026-08-02, 21:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Åklagaren säger alltså att man haft samma kurs en ”längre tid”. Det är ju ofattbart dåligt sjömanskap av kaptenen i sådana fall, helt obegripligt.

Det är också intressant att få veta hur åklagaren kan ha koll på det, var kommer informationen ifrån?

Det är bedrövligt dåligt att inte hålla bättre uppsikt, även om väderförhållandet var inget vidare. Så kan man ju inte brassa rakt in i en båt sådär. En expert sa att om det regnar så kan det ge utslag på radarn och då kan en mindre båt missas tack vare det. Så kan ju va det som inträffat.
Citera
2026-08-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Av de bilder jag sett på båten så verkar den för att ha blivit påkörd väldigt intakt i aktern. Ja hur kan åklagaren så bestämt hävda att båtarna under en längre tid haft samma färdriktning. Måste ju trots den dåliga sikten bero på utomstående vittnens vittnesmål eller på digital registrering. Pappans eventuella uppgifter på den punkten kan han ju rimligtvis inte bygga sitt åtal på.

Om man verkligen menar ordagrant "påkörd bakifrån' så stämmer givetvis inte detta.

Vi kan ju alla se på bilderna att snipan har helt intakt i aktern.

Jag anser fortfarande att min teori om banking effekt är mest trolig.

Snipan sugs ner under fraktaren när hon kommer för nära.

Någonstans där försvinner doghouse och personerna i snipan sprids ut
Citera
2026-08-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det verkar HELT osannolikt att lotsen observerat snipan utan att varsko, under några som helst omständigheter. Lotsen och befälhavaren står normalt tillsammans och hjälper varandra att "göra rätt", men det händer ibland små missförstånd. Normalt går ju allt också bra.

Det skall också mycket till om befälhavaren inte följer lotsens instruktioner. Sedan har lotsen ett uppdrag att sköta, och det kan krävas att man uppträder vettigt och konstruktivt för att det skall fungera. Att komma med synpunkter på hur befälen sköter jobbet funkar inte, även om det förekommer ungefär samma snack i lotsarnas dagrum som hos läkare eller poliser runt olika upplevelser.

Har lotsen i fråga gjort sjösäkerhetsobservationer av någon betydelse kommer detta naturligtvis att avrapporteras, till polisen om det handlar om förhör runt fartygets framförande eller till haveriutredaren om det handlar om frågor om "hur kan vi göra detta bättre i fortsättningen".

Det enda jag kan tänka mig lotsen skulle kunna se direkt är om radarn inte fungerat (för den lär han ha använt under färden från Uddevalla (var det väl?), allt annat (lanternor, maskin, styrning etc) är (skall vara) genomkontrollerat (lotsen går ju inte ut på däck för att se så lanternorna lyser, och på moderna fartyg finns det dessutom larm för sådant. Fartyg för loggbok på det mesta, inklusive maskin och däck. Där antecknas när man tänder lanternor och att de kontrollerats avseende funktion. På nyare fartyg är sådant dessutom automatiserat, därav uppgifterna om "svarta lådan" - dvs lagrade data runt framförandet och alla åtgärder.

Jaha det blev häktning. Åklagaren har nu lämnat en bild av hur polisutredningen ser på det inträffade, och den är ganska tydlig. Några i tråden har haft detta som huvudscenario. Inte jag. Men nu är det bara att förhåll sig till detta. Man får anta att polisen har nån form av teknisk bevisning till att båda båtarna färdats i samma riktning, under längre tid. Det kan inte bara gissa.

Utifrån denna info så är det väl givet att både kapten och lots missat en hel del. De har haft gott om tid att upptäcka, och kan väl inte skyll på väder och vind. För då skulle de vidtagit andra åtgärder.
Kaptenen givet ansvarig. Lotsen fortsatt utredd. Varför? Kan det var så att lots inte har vidtagit de åtgärder, och genomfört de rekommendationer, som han borde gjort. Isåfall har lotsen inget värde?

Försvaret kommer troligen att sikta in sig på snipan ändå, så även den kommer att skärskådas.
Citera
2026-08-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Haha, man hör på försvarsadvokaten precis vilken empatilös typ av människa man måste vara för att ha det jobbet. Ja det är ju givetvis cellinlåsningen som sitter och gror i en när en mamma och liten flicka blivit ihjälkörda av en personligen...Försvarsadvokaten kan inte ens förmå att tänka på det viset.
Det är hans jobb, 8 år plugg och praktik för att nå dit. alla har rätt till försvar även outbildade på Flashback.
Citera
2026-08-02, 21:52
Medlem
Om vi har ett kraftigt regn så bör sikt-sträckan vara 500 m - 2km

Fartyget färdas 500 m på 1 m 25 sekund
1 km på 2 min 49 sekunder

Säg att snipan färdas i 5 knop och det är 500 m siktsträcka så tar det fartyget 2 min och 30 sekunder att krascha in i snipan, under de förhållandena så låter det rätt realistiskt, det räcker alltså att den som kör snipan inte kollar bakåt på 2.5 minut för att man ska vara bortom all räddning
Citera
2026-08-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Det är hans jobb, 8 år plugg och praktik för att nå dit. alla har rätt till försvar även outbildade på Flashback.

Du verkar ha missat poängen med inlägget helt.

Nu spelar det ingen roll för citatet var avhugget från det övriga han sade där han framstod som klart mer empatisk.
Citera
2026-08-02, 21:57
Medlem
Eurypteridas avatar
På hur långt avstånd syns ett 90 meter fartyg?
Hur lång tid tar det för fartyget att hinna ikapp snipan på detta avstånd, alltså hur lång tid hade snipan på sig att flytta på sig?
Hur snabbt seglade båtarna?
Citera
2026-08-02, 21:57
Medlem
Det finns ngt som kallas karma...

Ödets ironi...

Han verkar ju ta ganska lätt på döden iaf, vissa får sig en läxa ganska snabbt

Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Småbarnsfarsan & co drar ett skämt drygt 30 sekunder in i podcasten Kafferepet: https://youtu.be/Ithvfixxh7I?si=Ywei7hGnPnWHbS2Z&t=28
Citera
2026-08-02, 21:58
Medlem
Jag kopierar in tidigare, för jag tror det finns förklaring till det pga död vinkel. Snipan är väldigt låg i vattnet

Snipan kan ha kommit in och letat snett till höger ca 2-300m innan. Då kan fartyget ha död vinkel pga kranen på båten, mast eller dylikt om det vill sig illa (likaväl som man kan missa en bil mot en rondell om båda närmar sig precis lika snabbt, på samma avstånd och du får den andre bilen täckt av din B-balk (eller vad den nu heter som går framför sidorutan).

När snipan är i linje med fartyget så har fartyget hunnit köra ikapp halva distansen så det bara är 100-150m kvar, med tanke på hur långt fartyget är och hur hög fören är har de säkert död vinkel minst 100m framför (iaf när den går utan last då den blir ngt högre) så därav kan snipan glidit in under död vinkel rent teorietiskt.

Skulle ngt vara fel på radar, eller att radar inte alltid upptäcker små plastbåtsr (som vi skrivit om tidigare i tråden) så är det fullt rimligt att snipan glidit in hela vägen utan att fysiskt kunna ses från kommandobryggan...

Maximal otur, men i detta fall verkar mkt varit just maximial otur och sammanträffanden...

Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är bedrövligt dåligt att inte hålla bättre uppsikt, även om väderförhållandet var inget vidare. Så kan man ju inte brassa rakt in i en båt sådär. En expert sa att om det regnar så kan det ge utslag på radarn och då kan en mindre båt missas tack vare det. Så kan ju va det som inträffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in