2026-08-02, 21:27
Medlem
Ja, och det krävs att det bevisas bortom rimligt tvivel...

Och i detta fall krävs också att svenska regeringen inte vill hamna i den diplomatisk kris med landet i öst för att vi har en av hans sjökaptener... Även om hans nationalitet säkert är till nackdel i tingsrätten så finns det chans att den kan hjälpa för att han ska bli frisläppt... Bara för att han är häktad betyder ju inte att det blir åtal

Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Men är det inte på följande sätt:

1) Straffrätten kräver "oaktsamhet" eller "uppsåt": För att döma någon för t.ex. vårdslöshet i sjötrafik (Sjölagen 20 kap. 2 §) eller vållande till annans död (Brottsbalken 3 kap. 7 §) krävs det att personen handlat vårdslöst/oaktsamt.

2) Hur definieras "vårdslöshet" till sjöss? Det finns ingen separat straffrättslig "körkortsbok" för sjön. Domstolen måste utgå från vad som är gällande regler till sjöss. De reglerna är COLREG (Sjövägsreglerna) och gott sjömanskap.

3) Kopplingen: Om en befälhavare följt alla sjövägsregler till punkt och pricka och iakttagit allt som krävs enligt gott sjömanskap, har personen inte varit oaktsam. Om personen däremot brutit mot t.ex. Regel 5 (utkik) eller Regel 6 (säker fart) i COLREG, då har personen varit oaktsam – och då kliver straffrätten in och utdömer påföljd.

Sjövägsreglerna är alltså själva måttstocken som straffrätten använder för att bedöma om ett brott har begåtts.

Att påstå att det "inte handlar om sjöregler överhuvudtaget" är som att påstå att man kan dömas för vårdslöshet i trafiken på land utan att blanda in Trafikförordningen och vägmärken. Det faller på sin egen orimlighet.

Så har jag uppfattat det iaf? Vi menar nog samma sak men uttrycker det olika?
Citera
2026-08-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur vet vi med säkerhet att fritidsbåten blivit påkörd bakifrån? Ja åklagaren hävdar det, men han har inte sagt varför han kan hävda det. Syns det objektivt någonstans och har blivit digitalt registrerat? Konstigt om det är en uppgift från kapten/lotsen eller pappan för då har ju minst någon av dem sett den andre och olyckan borde ha kunnat undvikas.
Japp, intressant fråga. Snipan har legat i farleden en längre tid. Hur vet åklagaren det?.

Vittnesmål från pappan?. Eller har man tömt den svarta lådan och fått en fil med radar data som pekar på att snipan legat där en längre tid.

Om det är det senare så kan det bli ett stort problem för befälhavaren på fartyget.
Citera
2026-08-02, 21:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur vet vi med säkerhet att fritidsbåten blivit påkörd bakifrån? Ja åklagaren hävdar det, men han har inte sagt varför han kan hävda det. Syns det objektivt någonstans och har blivit digitalt registrerat? Konstigt om det är en uppgift från kapten/lotsen eller pappan för då har ju minst någon av dem sett den andre och olyckan borde ha kunnat undvikas.

Ja det stod väl att de haft samma färdriktning en tid innan olyckan - hur vet åklagare det?

Men pappan märker ju att han blir påkörd bakifrån. Om han tittar framåt och inte ser nåt fartyg sedan smäller det bakifrån och de tumlar runt ner i vattnet och efter han kommer upp till ytan så ser han ett stort fartyg fortsätta söderut. Då fattar han ju att de blivit påkörda bakifrån och kan berätta det när han blir förhörd.
Citera
2026-08-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Kan någon juridiskt kunnig hjälpa mig förstå vilket ”lagstöd i rättegångsbalkens 20 kapitel” som ger åklagare möjlighet att avstå att åtala med hänsyn till stor personlig förlust uppkommit vid olyckan"?

Det lagstöd som åklagaren syftar på i 20 kap. rättegångsbalken är regeln om åtalsunderlåtelse (mer specifikt 20 kap. 7 § punkt 3 RB).

Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff.

Ett klassiskt "särskilt skäl" i svensk straffrätt – både vid åtalsunderlåtelse och vid straffmätning enligt Brottsbalken (29 kap. 5 §) – kallas för billighetsskäl eller att gärningsmannen drabbats av allvarlig personlig skada (en så kallad "sanktion genom ödet").

Om en förälder eller närstående av oaktsamhet orsakar en olycka där ens eget barn eller livspartner avlider, anses den personliga tragiken och förlusten i sig vara ett så oerhört hårt straff att staten inte anser att det finns något allmänintresse av att lägga på ett formellt straff ovanpå det.
Citera
2026-08-02, 21:30
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Men är det inte på följande sätt:

1) Straffrätten kräver "oaktsamhet" eller "uppsåt": För att döma någon för t.ex. vårdslöshet i sjötrafik (Sjölagen 20 kap. 2 §) eller vållande till annans död (Brottsbalken 3 kap. 7 §) krävs det att personen handlat vårdslöst/oaktsamt.

2) Hur definieras "vårdslöshet" till sjöss? Det finns ingen separat straffrättslig "körkortsbok" för sjön. Domstolen måste utgå från vad som är gällande regler till sjöss. De reglerna är COLREG (Sjövägsreglerna) och gott sjömanskap.

3) Kopplingen: Om en befälhavare följt alla sjövägsregler till punkt och pricka och iakttagit allt som krävs enligt gott sjömanskap, har personen inte varit oaktsam. Om personen däremot brutit mot t.ex. Regel 5 (utkik) eller Regel 6 (säker fart) i COLREG, då har personen varit oaktsam – och då kliver straffrätten in och utdömer påföljd.

Sjövägsreglerna är alltså själva måttstocken som straffrätten använder för att bedöma om ett brott har begåtts.

Att påstå att det "inte handlar om sjöregler överhuvudtaget" är som att påstå att man kan dömas för vårdslöshet i trafiken på land utan att blanda in Trafikförordningen och vägmärken. Det faller på sin egen orimlighet.

Så har jag uppfattat det iaf? Vi menar nog samma sak men uttrycker det olika?

Givetvis, det var nog jag som formulerade mig lite otydligt om man inte läst tidigare inlägg.
Det jag syftar till är att det inte spelar någon roll om det är regel 13, 9, 18 etc som råder. Är du oaktsam och förorsakar en olycka där en person omkommer så kan du oavsett om du haft "rätten på din sida" eller inte dömas för det. Du är skyldig att vara uppmärksam på vad du har framför dig i den riktning du färdas oavsett. Därför spelar det egentligen ingen roll om regel 13 råder eller inte.

Och givetvis ska man ha koll runtom och inte bara i färdriktningen. Men det anses mer allvarligt att inte ha koll på vad du har i färdriktningen kontra vad du har bakom färdriktningen.
Citera
Medlem
Nä, eftersom ngn sjölag säger att vid risk för kollision, måste bägge förarebvidta åtgärder för att undvika kollision oberoende av gällande regler, så blir ansvaret givetvis på båda...

Det är nog ganska klart vid det här laget att båda varit ouppmärksamma....

Alltid lätt att va efterklok...

Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Det påverkar inte ansvarsfrågan vad gäller kaptenen på fartyget.
Citera
Medlem
HalvbakadPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Kan någon juridiskt kunnig hjälpa mig förstå vilket ”lagstöd i rättegångsbalkens 20 kapitel” som ger åklagare möjlighet att avstå att åtala med hänsyn till stor personlig förlust uppkommit vid olyckan"?

Ingen expert, men åtalsunderlåtelse regleras i 20:7 rättegångsbalken.
Citera
2026-08-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
I dehär klippet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/befalhavaren-haktas-efter-batolyckan-utanfor-tjorn

Säger försvarsadvokaten att den misstänkte "mår under omständigheterna väl och att bli inlåst på 7kvm och komma ut 1h om dagen aldrig är kul". Trodde kanske man mådde mest dåligt att man är e anledning till att en familj splittrats och att många personer skadats.

En normal människa med ansvarskänsla och empati hade mått extremt dåligt ifall de orsakat någras död.
Citera
2026-08-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Givetvis, det var nog jag som formulerade mig lite otydligt om man inte läst tidigare inlägg.
Det jag syftar till är att det inte spelar någon roll om det är regel 13, 9, 18 etc som råder. Är du oaktsam och förorsakar en olycka där en person omkommer så kan du oavsett om du haft "rätten på din sida" eller inte dömas för det. Du är skyldig att vara uppmärksam på vad du har framför dig i den riktning du färdas oavsett. Därför spelar det egentligen ingen roll om regel 13 råder eller inte.

Och givetvis ska man ha koll runtom och inte bara i färdriktningen. Men det anses mer allvarligt att inte ha koll på vad du har i färdriktningen kontra vad du har bakom färdriktningen.

Helt korrekt 💯
Citera
2026-08-02, 21:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men pappan märker ju att han blir påkörd bakifrån. Om han tittar framåt och inte ser nåt fartyg sedan smäller det bakifrån och de tumlar runt ner i vattnet och efter han kommer upp till ytan så ser han ett stort fartyg fortsätta söderut. Då fattar han ju att de blivit påkörda bakifrån och kan berätta det när han blir förhörd.
Pappans vittnesmål säger du men är han ett vittne när han är part i målet - i vart fall inget objektivt sådant.
Citera
2026-08-02, 21:33
Medlem
Då var åklagaren inne på just det som jag har hävdat hela tiden, att fritidsbåten blev påkörd bakifrån.

De har varken haft utkik eller gjort något trots att de är de som är de upphinnande fartyget i detta fall.
Citera
2026-08-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Bara om de är upphinnande tror jag. Lastfartyget har ju agerat förebyggande genom att vara på rätt plats, på rätt kurs och i rätt fart. Det gör att de lätt kan upptäckas, de är där de kan förväntas vara.

För dem är det däremot jättesvårt att upptäcka en liten båt om den inte syns i radarn. Kommandobryggan är väl 10 m upp i luften. Tror inte ens man kan se alla vinklar därifrån om det t ex kommer någon liten båt och kör in i en från sidan.

Jag tror faktiskt inte att det är standard MO för stora fartyg att ha konstant beredskap för att kunna stanna eller väja för fritidsbåtar som av oklar anledning ligger och guppar mitt i farleden, och konstant utkik efter detta ungefär som att det vore förväntat. Utan deras bidrag till att förebygga olyckor är att vara på rätt plats, synas bra, och såklart varna med tutan om det skulle vara någon som inte sett dem, som de ser, där det är risk för kollision. Men jag vet inte om de har något straffansvar att se varje båt oavsett vinkel.
jag hoppas verkligen att kaptenen på stora båten inte anses skyldig till någonting. Idioter med fritidsbåtar måste lära sig sunt förnuft och inte vara i vägen för stora fartyg i sådana här farleder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in