2026-08-02, 20:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
"Those of European and American ancestry constitute approximately 2.2 million (36%) of the Jewish population in Israel"

https://jewishvirtuallibrary.org/latest-population-statistics-for-israel

Och hur är 36% påbrå en stor del? Låt mig gissa, matematik är svartkonst enligt imamen? Det är ju nästan fler svenskar som har arabiskt påbrå än så.

Citat:
Palestinska mandatet har du skrivit en del om och eftersom Israel bildades ur en del av den ytan förstår du säkert på vilket sätt Europa hade stor del i att Israeliska staten bildades.

Nej. Mandatet skapades av Nationernas Förbund, inte Europa.
Citera
2026-08-02, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag har väldigt tydligt klargjort varför europeer bör aktivt hjälpa en ursprungsbefolking som koloniseras och slaktas av till en stor del europeer driven av en europeisk sionistisk ideologi.
Ditt enda problem är att du tycker att vi skall hjälpa kolonisatörerna
Nu börjar sionistanklagelser i debatten likna rasistkortet för några år sen, d.v.s. den lates utväg ur sakargument. Sorry to say, men dina argument om varför Palestina förtjänar högre bistånd, mer uppmärksamhet och starkare engagemang än andra krig håller inte för det finns ingenting där som rättfärdigar detta.
Citera
2026-08-02, 20:53
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nu börjar sionistanklagelser i debatten likna rasistkortet för några år sen, d.v.s. den lates utväg ur sakargument. Sorry to say, men dina argument om varför Palestina förtjänar högre bistånd, mer uppmärksamhet och starkare engagemang än andra krig håller inte för det finns ingenting där som rättfärdigar detta.

Det ser ut som om det är din åsikt. Lyckligtvis svänger den synen på saken t.o.m. i USA.

https://www.pewresearch.org/short-reads/2026/04/07/negative-views-of-israel-netanyahu-continue-to-rise-among-americans-especially-young-people/
Citera
2026-08-02, 20:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Det ser ut som om det är din åsikt. Lyckligtvis svänger den synen på saken t.o.m. i USA.

https://www.pewresearch.org/short-reads/2026/04/07/negative-views-of-israel-netanyahu-continue-to-rise-among-americans-especially-young-people/
Ja, det är min åsikt att du inte kommit fram med något sakargument som rättfärdigar att Palestina ska få mer bistånd än andra krigshärjade länder, inte huruvida Israel är omtyckt eller ej för det är inte det vi diskuterar.

Din sida av denna debatt verkar ha väldigt svårt att hålla er till ämnet utan ni flyger iväg och pratar om annat, exempelvis opinionen i USA, den judiska etnicitetens ursprung eller mig som person. Vad exakt är svårt med att diskutera detta ämne sakligt?
Citera
2026-08-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om de här ser undernärda ut så är det något fel med dig: https://www.youtube.com/watch?v=IXeAIpbcjM0&t=1s

"Tältläger"
"Koncentrationsläger". Blah blah blah. "Det totalt sönderbombade Gaza" har bättre levnadsstandard än de kristna i Kairo.
Om du tror att en video på mestadels vuxna på torget trumfar unicefs rapporter om omfattande undernäring hos barn, då är det något allvarligt fel på dig.

Jude, eller bara sionist?

Kul jämförelse, relativisering med ett islamistockuperat skitland istället för sakargument.
Citera
2026-08-02, 21:03
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ja, det är min åsikt att du inte kommit fram med något sakargument som rättfärdigar att Palestina ska få mer bistånd än andra krigshärjade länder, inte huruvida Israel är omtyckt eller ej för det är inte det vi diskuterar.

Din sida av denna debatt verkar ha väldigt svårt att hålla er till ämnet utan ni flyger iväg och pratar om annat, exempelvis opinionen i USA, den judiska etnicitetens ursprung eller mig som person. Vad exakt är svårt med att diskutera detta ämne sakligt?

Jag har varit väldigt saklig. Det är din sida som vill ignorera Palestiniernas lidande och faller tillbaka på något galet, religiöst koncept om att "lander lovades judarna" (bekvämt nog enligt dem själva).
Citera
2026-08-02, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, anledningen till varför du vill ha reda på saker om mig personligen beror på att du sysslar med ad hominem för att få in sidospår i debatten så du slipper diskutera sakfrågan och det manipulativa knepet fungerar inte. Vill du dock seriöst veta saker om mig som person så skriv i PM, för här diskuterar vi inte mig eller dig som personer för det är OT, vilket jag klargjorde i min TS. End of story!

Om det nu var kulturell närhet som var det avgörande, eller åtminstone andelen av befolkningen som har familjeband till en region, skulle Iran vara ett mer legitimt mål för biståndet eftersom det bor fler iranier i Sverige än judar. Detsamma gäller Syrien (runt 190 000–200 000), Irak (över 140 000), Finland (över 130 000 utrikes födda plus många med finsk bakgrund), Polen, Somalia, Afghanistan, Turkiet, Bosnien och Hercegovina, Tyskland, Indien, Eritrea, Thailand, Libanon, Chile, Rumänien och Kina. Så om det vore det avgörande finns det en rad dödligare krig och konflikter som skulle rättfärdigas att ha större bistånd.

Det avgörande är dock det ekonomiska och politiska. Vi har väldigt lite ekonomiskt utbyte med Israel jämfört med andra länder i krig, så där har ditt resonemang redan fallerat. Det du beskriver nu liknar mera ett försök att rationalisera och en efterhandskonstruktion, inte ett fait accompli.

Du ställer ju frågor om andra. Det är inget ad hominem att du ska svara på din egen frågeställning. Det är vanligt jävla hyfs. Du gillar bara inte det faktum att du också lägger större vikt vid Palestinakonflikten, dvs det du gnäller på andra om.

Jag skriver ju rakt ut, klart och tydligt varför jag tror Palestina får mer uppmärksamhet än andra konflikter och varför jag själv ger det mer uppmärksamhet. Spelar ingen roll om det bor fler Syrier i Sverige. Vi har en starkare kulturell koppling till Israel och har följt utvecklingen där sen staten bildades. Du kan flaxa runt med siffror bäst fan du vill men det förändrar inte det faktumet.
Citera
2026-08-02, 21:12
Avstängd
Citat:
Du ställer ju frågor om andra. Det är inget ad hominem att du ska svara på din egen frågeställning. Det är vanligt jävla hyfs. Du gillar bara inte det faktum att du också lägger större vikt vid Palestinakonflikten, dvs det du gnäller på andra om.

Jag skriver ju rakt ut, klart och tydligt varför jag tror Palestina får mer uppmärksamhet än andra konflikter och varför jag själv ger det mer uppmärksamhet. Spelar ingen roll om det bor fler Syrier i Sverige. Vi har en starkare kulturell koppling till Israel och har följt utvecklingen där sen staten bildades. Du kan flaxa runt med siffror bäst fan du vill men det förändrar inte det faktumet.
Nej, trådens ämne handlar om varför Palestina förtjänar mer engagemang, exempelvis som jag visade 1000 gånger mer bistånd i vissa fall än andra krig och konflikter, inte varför den får mer uppmärksamhet. Det står uttryckligen i rubriken. Om det dock är det du svarar på så säger du i princip att om Europa har starkare kulturella band till en konflikt förtjänar de högre bistånd och mer engagemang. Då ska alltså, enligt den logiken, Ukraina få mer stöd än andra krig globalt. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2026-08-02, 21:22
Medlem
Citat:
Nej, trådens ämne handlar om varför Palestina förtjänar mer engagemang, exempelvis som jag visade 1000 gånger mer bistånd i vissa fall än andra krig och konflikter, inte varför den får mer uppmärksamhet. Det står uttryckligen i rubriken. Om det dock är det du svarar på så säger du i princip att om Europa har starkare kulturella band till en konflikt förtjänar de högre bistånd och mer engagemang. Då ska alltså, enligt den logiken, Ukraina få mer stöd än andra krig globalt. Är det korrekt uppfattat?

Ok. Isf svarar jag att den inte förtjänar mer uppmärksamhet än andra konflikter men att den får det ändå av förklarliga skäl.

Vilka skäl det är borde du kunna svara på själv eftersom du själv är oproportionerligt engagerad i Israel/Palestinakonflikten.
Citera
2026-08-02, 21:26
Avstängd
Citat:
Ok. Isf svarar jag att den inte förtjänar mer uppmärksamhet än andra konflikter men att den får det ändå av förklarliga skäl.

Vilka skäl det är borde du kunna svara på själv eftersom du själv är oproportionerligt engagerad i Israel/Palestinakonflikten.
Och vad tänker du göra åt detta faktum i framtiden? Kommer du exempelvis att uppröras över det faktum att Palestina får mer i bistånd än dödligare krig och konflikter?
Citera
2026-08-02, 21:50
Medlem
Kanske OT men dessa trådar om Israel Palestina blir otroligt infantila på kort stund. Anklagelser om judehat, vem bodde där först, vem startade vilket, krig, vem är god, vem är ond. Barnsligheter! Palestinier har rätt till ett tryggt hemland på samma sätt som judarna. Judarna har det.. Palestinierna har det inte, kanske lite på delar av Västbanken. I övrigt driver Israel med förtryck av stora delar palestinsk befolkning och Israel är den starkaste parten med USA bakom sig. Det behöver lösas.
Citera
2026-08-02, 21:54
Medlem
Citat:
Och vad tänker du göra åt detta faktum i framtiden? Kommer du exempelvis att uppröras över det faktum att Palestina får mer i bistånd än dödligare krig och konflikter?

Jag tycker vi sk age mer i bistånd till andra konflikter också. Har för mig Palestina ligger på plats 5 eller nåt. Vad tycker du själv? Anar att du tycker vi ska ge mindre till Palestina, inte mer till andra men jag kanske har fel om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in