Igår, 17:48
Medlem
Jag har precis köpt en super billig laptop som heter acer travelmate 290 för 400 kronor och den var en budget vänlig laptop från 2003 då jag var 2 år gammal för 23 år sedan.

Den har plats för 2 gigabytes ram minne och intel grafik och intel pentium M processor och batteriet behöver bytas ut och skärmen har problem men jag kan tänka mig att uppgradera hårddisken till en ide ssd för en snabbare dator samt byta ut batteriet och eventuellt köpa CD rom skivor för spel som roller coaster tycoon 2 warcraft 2 samt warcraft 3 samt använda vga porten för att emulera arkad spel på en crt tv.

Jag växte själv upp med en nästan lika dålig dator från 2006-2007 en dell dimension e521 som hade runt 500 mb eller 1 gigabytes ram minne upp till 4 gigabyte ram minne maximum och en intel core i2 processor och en mekanisk hårddisk med Windows XP och den var långsammare än en snigel och jag kommer ihåg hur långsamt internet explorer körde och i vissa fall kunde det ta flera timmar att komma åt webbsidor.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
jakirosmothers avatar
vad tror du själv?
Citera
Igår, 20:06
Medlem
Är detta en blogg, eller finns det en frågeställning nånstans?

Eller är frågan "hur är den 2026"? Ja, precis likadan som den var 2003?
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Är detta en blogg, eller finns det en frågeställning nånstans?

Eller är frågan "hur är den 2026"? Ja, precis likadan som den var 2003?
Frågan är hur den är att använda 22-23 år senare
Citera
Igår, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
Frågan är hur den är att använda 22-23 år senare

Ja, den torde bete sig likadant som den gjorde 2003?

Eller menar du att den har annat operativsystem, andra program, andra what-ever?
Eller är frågan om den är segare eller snabbare än din barndoms-dator från 2006?

Förövrigt så tror jag att du hade kunnat få en dator från 2013 för dina 400 spänn.
Citera
Igår, 20:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
Berätta lite mer om datorn
Har den WinXP eller Win7 eller kanske äldre Windows?
Troligen kan du installera upp till Win7 el. Win8 om du inte vill få ut mer kräm av datorn och installera Linux, istället eller ha både Win och Linux som dual boot (någon märkes specifik tangentkombination kommer åt bootmenyn och val av OS).

Kommer ihåg att WinXP hade uruselt multimedia stöd och krävde en hel del av hårdvaran för filmer i HD-upplösning.
Fast WinXP öppnar för många gratis gamla spel som nu räkna abandonware.

Är dom 2 GB ram fastlödda eller på ett SO-DIMM... Tänk på att ett nyare ddr-4/ddr-5 so-dimm inte passar om du ska SO-DIMM, SO-DIMM2 eller SO-DIMM3.

Har datorn PATA eller S-ata Hårddisk anslutning?

Red: Såg att TS skrivit att den har IDE=Pata HDD kontakter, kan vara svårt att få tag i en SSD med IDE-anslutning.
Senast redigerad av bl-gr-n Igår kl. 20:33.
Citera
Igår, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Berätta lite mer om datorn
Har den WinXP eller Win7 eller kanske äldre Windows?
Troligen kan du installera upp till Win7 el. Win8 om du inte vill få ut mer kräm av datorn och installera Linux, istället eller ha både Win och Linux som dual boot (någon märkes specifik tangentkombination kommer åt bootmenyn och val av OS).

Kommer ihåg att WinXP hade uruselt multimedia stöd och krävde en hel del av hårdvaran för filmer i HD-upplösning.
Fast WinXP öppnar för många gratis gamla spel som nu räkna abandonware.

Är dom 2 GB ram fastlödda eller på ett SO-DIMM... Tänk på att ett nyare ddr-4/ddr-5 so-dimm inte passar om du ska SO-DIMM, SO-DIMM2 eller SO-DIMM3.

Har datorn PATA eller S-ata Hårddisk anslutning?

Red: Såg att TS skrivit att den har IDE=Pata HDD kontakter, kan vara svårt att få tag i en SSD med IDE-anslutning.
Den kör Windows XP och jag är mest intresserad av abandonware spel från 90 talet samt tidigt 2000 tal ram minnet är so dimm
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Ja, den torde bete sig likadant som den gjorde 2003?

Eller menar du att den har annat operativsystem, andra program, andra what-ever?
Eller är frågan om den är segare eller snabbare än din barndoms-dator från 2006?

Förövrigt så tror jag att du hade kunnat få en dator från 2013 för dina 400 spänn.
Har inte tillgång till bankid vilket gör att jag inte kan använda någon sajt som kräver detta tex blocket eller tradera så mina enda alternativ för att hitta en dator för det priset är antingen facebook marketplace för kontanter eller att använda ebay som bara använder telefonnummer för verifiering
Citera
Igår, 20:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har precis köpt en super billig laptop som heter acer travelmate 290 för 400 kronor och den var en budget vänlig laptop från 2003 då jag var 2 år gammal för 23 år sedan.

Den har plats för 2 gigabytes ram minne och intel grafik och intel pentium M processor och batteriet behöver bytas ut och skärmen har problem men jag kan tänka mig att uppgradera hårddisken till en ide ssd för en snabbare dator samt byta ut batteriet och eventuellt köpa CD rom skivor för spel som roller coaster tycoon 2 warcraft 2 samt warcraft 3 samt använda vga porten för att emulera arkad spel på en crt tv.

Jag växte själv upp med en nästan lika dålig dator från 2006-2007 en dell dimension e521 som hade runt 500 mb eller 1 gigabytes ram minne upp till 4 gigabyte ram minne maximum och en intel core i2 processor och en mekanisk hårddisk med Windows XP och den var långsammare än en snigel och jag kommer ihåg hur långsamt internet explorer körde och i vissa fall kunde det ta flera timmar att komma åt webbsidor.

En hyffsad SSD kan du få för under 300kr, börja där. Funkar det ok så gör de andra uppgraderingarna du nämnt.
Citera
Igår, 21:07
Medlem
trickydicks avatar
Ett problem är att det ofta inte går att surfa men en sån gammal pjäs. Den klarar helt enkelt inte av nya webbläsare som kräver moderna certifikat så inte ens expressen.se brukar fungera.

Nu har jag inte hållit med gamla Pc, men väl gamla mackar och där finns det en hyfsad port av Firefox Fizzillla heter den. Då kan man komma åt rätt många hemsidor i Mac OS 8. Hörde nyligen om en port av chromium som kan köras på tidiga versioner av OS X. Tror att till Win Xp och Win 7 finns det mer allternativ.
Citera
Idag, 09:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Varför köpa någonting så uråldrigt och med så låg kvalitet? Även om du vill kunna köra äldre spel från slutet av nittiotalet och början av 2000-talet så finns det ju så mycket bättre alternativ. Windows XP hade stabilt mjukvarustöd ända fram till 2012-2013 någon gång. Dvs du skulle kunna plocka upp som exempel en ThinkPad T420 för 200-300 kronor, en modell som på alla sätt är betydligt bättre än din Travelmate.
Citera
Idag, 10:08
Medlem
Tvek på att den datorn är värd 400. Museumsföremål snart.Min första egna laptop var från ca den tiden och var en acer travelmate med en intel celeron processor. Windows home edition, minns inte vilken version men inte xp.(Den upplevdes som lite seg vill jag minnas och blev med tiden slöare). Bara uppstarten tog säkert en minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in