Idag, 17:48
Medlem
Jag har precis köpt en super billig laptop som heter acer travelmate 290 för 400 kronor och den var en budget vänlig laptop från 2003 då jag var 2 år gammal för 23 år sedan.

Den har plats för 2 gigabytes ram minne och intel grafik och intel pentium M processor och batteriet behöver bytas ut och skärmen har problem men jag kan tänka mig att uppgradera hårddisken till en ide ssd för en snabbare dator samt byta ut batteriet och eventuellt köpa CD rom skivor för spel som roller coaster tycoon 2 warcraft 2 samt warcraft 3 samt använda vga porten för att emulera arkad spel på en crt tv.

Jag växte själv upp med en nästan lika dålig dator från 2006-2007 en dell dimension e521 som hade runt 500 mb eller 1 gigabytes ram minne upp till 4 gigabyte ram minne maximum och en intel core i2 processor och en mekanisk hårddisk med Windows XP och den var långsammare än en snigel och jag kommer ihåg hur långsamt internet explorer körde och i vissa fall kunde det ta flera timmar att komma åt webbsidor.
Citera
Idag, 18:17
Medlem
jakirosmothers avatar
vad tror du själv?
Citera
Idag, 20:06
Medlem
Är detta en blogg, eller finns det en frågeställning nånstans?

Eller är frågan "hur är den 2026"? Ja, precis likadan som den var 2003?
Citera
Idag, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Är detta en blogg, eller finns det en frågeställning nånstans?

Eller är frågan "hur är den 2026"? Ja, precis likadan som den var 2003?
Frågan är hur den är att använda 22-23 år senare
Citera
Idag, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
Frågan är hur den är att använda 22-23 år senare

Ja, den torde bete sig likadant som den gjorde 2003?

Eller menar du att den har annat operativsystem, andra program, andra what-ever?
Eller är frågan om den är segare eller snabbare än din barndoms-dator från 2006?

Förövrigt så tror jag att du hade kunnat få en dator från 2013 för dina 400 spänn.
Citera
Idag, 20:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
Berätta lite mer om datorn
Har den WinXP eller Win7 eller kanske äldre Windows?
Troligen kan du installera upp till Win7 el. Win8 om du inte vill få ut mer kräm av datorn och installera Linux, istället eller ha både Win och Linux som dual boot (någon märkes specifik tangentkombination kommer åt bootmenyn och val av OS).

Kommer ihåg att WinXP hade uruselt multimedia stöd och krävde en hel del av hårdvaran för filmer i HD-upplösning.
Fast WinXP öppnar för många gratis gamla spel som nu räkna abandonware.

Är dom 2 GB ram fastlödda eller på ett SO-DIMM... Tänk på att ett nyare ddr-4/ddr-5 so-dimm inte passar om du ska SO-DIMM, SO-DIMM2 eller SO-DIMM3.

Har datorn PATA eller S-ata Hårddisk anslutning?

Red: Såg att TS skrivit att den har IDE=Pata HDD kontakter kan vara svårt att få tag i en SSD med IDE-anslutning.
Senast redigerad av bl-gr-n Idag kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in