2026-08-02, 18:22
Medlem
LA8PVs avatar
Låt knäna vila i möjligaste mån.
Inte kul när varje steg upp/ner låter som ett brutet kexpaket.
Gå på tå, använd gåstavar. Kundvagn som rollator.
Baserat på egen erfarenhet.
Citera
2026-08-02, 18:57
Medlem
Tränar du baksida lår? Sittande Leg curl, liggande leg curl. Framsida lår?
Vilka sorts skor har du? Köp ett par bra joggingskor och promenera i och på jobbet. Säger inte att det är lösningen, bara lite tips på idéer.
Citera
2026-08-02, 19:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kolla upp din fascia, det ska jag göra: https://swebbtv.se/w/jUUm5PqeyiajVQuWNTcQcX
https://fasciaclinics.com/sv/

Nej, det där är en modegrej, typ som "lymfan". Jag gör yinyoga för fascian.
Citera
2026-08-02, 19:08
Medlem
Artros troligen, obotligt.
Visst, man kan göra små övningar osv,
men det blir värre och värre med tiden.
Citera
2026-08-02, 19:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Kör knäböj och marklyft. Med bara stången om det så krävs. Börja gå mer. Öka successivt. Tills du kan gå typ en mil åt gången.

Hell no.

Jag går redan en mil utan problem.
Citera
2026-08-02, 19:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du gissar mycket där du sitter med dåliga knän och höfter. Men det är nog dom som tränar som sällan får besvär med knän, höfter och rygg och inte tvärtom.

Jag tror att båda grupperna får problem - inte minst elitidrottare. Du gissar väl också?
Citera
2026-08-02, 19:12
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hell no.

Jag går redan en mil utan problem.

Ok då har du väl inte dåliga knän om du kan gå en mil utan att få problem med dem?
Citera
2026-08-02, 19:17
Medlem
Rehab, rehab och rehab.
Sedan har du fått många bra tips här, tex att gå upp och ned för samma trappsteg (som inte är för högt) ett antal gånger per dag.
Jag krossade min knäskål (uppifrån och ned så att säga) i Mars månad i år pga fall från grävmaskin och ned på en betongplatta med helt utsträckt ben, helgips i 7 veckor, rullstol i någon månad efter det, men är sedan September uppe på benet igen.
Det gör ont som fan att gå i trappor, så det blir ett steg i taget, men rehab.. mera rehad.. och sedan ännu mera rehab där de fixar ett induviduellt tränings-schema för dig.

Hoppas det löser sig för dig, för det är ett helvete.
Citera
2026-08-02, 19:18
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Mitt högerknä skadades av just den övningen, jägarvilan. Small plötsligt till i knät utan vidare,

Eh det handlar om något så trivialt att böja knät 90 grader.

Om du fick problem så var det knappast pga den övningen, utan det hade kunnat ske när du gjorde precis samma rörelse för att sätta dig på toaletten.
Citera
2026-08-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

Testa GRÖNLÄPPAD MUSLA som kosttillskott.
Den gör underverk!
Citera
2026-08-02, 19:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ok då har du väl inte dåliga knän om du kan gå en mil utan att få problem med dem?

Jo de är dåliga eftersom jag inte kan göra en squat eller gå i en trappa utan att höra krispiga knak samt känna en viss smärta/påfrestning.

Men du har rätt i att jag inte är redo för sophögen än!
Citera
2026-08-02, 19:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Eh det handlar om något så trivialt att böja knät 90 grader.

Om du fick problem så var det knappast pga den övningen, utan det hade kunnat ske när du gjorde precis samma rörelse för att sätta dig på toaletten.

Det handlar också om något så "trivialt" som att belasta en redan svag kroppsdel med nästan hela sin kroppsvikt...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in