2026-08-02, 17:15
Medlem
Epimaness avatar
Om det är patellan som går ur spår så blir det antagligen styrkeövningar för den slappa sidan och foamrolling och stretch för den stela.
Citera
2026-08-02, 17:16
Medlem
Kh4ns avatar
Om du inte redan gjort det så se över din diet. Jag hade sedan ung alltid sjuka leder, trots att jag aktivt idrottade och tränade.

Detta slutade praktiskt taget helt och hållet då jag lämnade bort dålig näring, mao alkohol, socker, processerad mat. Något som jag sent även tog bort var processerade oljor då detta, trots mycket vridande inom forskning, tydligen har en dålig balans mellan Omega 6 och 3 fetter vilket inte är bra för många människor.

Om inte annat så är det klart hälsosammare för hjärnan, stressen, och sömnen:
https://www.youtube.com/watch?v=JpKJABZpPMI
Senast redigerad av Kh4n 2026-08-02 kl. 17:23.
Citera
2026-08-02, 17:29
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Om du inte redan gjort det så se över din diet. Jag hade sedan ung alltid sjuka leder, trots att jag aktivt idrottade och tränade.

Detta slutade praktiskt taget helt och hållet då jag lämnade bort dålig näring, mao alkohol, socker, processerad mat. Något som jag sent även tog bort var processerade oljor då detta, trots mycket vridande inom forskning, tydligen har en dålig balans mellan Omega 6 och 3 fetter vilket inte är bra för många människor.

Om inte annat så är det klart hälsosammare för hjärnan, stressen, och sömnen:
https://www.youtube.com/watch?v=JpKJABZpPMI

Men hur fan slutar man med socker? Det är mitt livsblod 😅

Alkohol och processad mat finns ej på kartan. Inte heller sötningsmedel.......
Citera
2026-08-02, 17:31
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Men hur fan slutar man med socker? Det är mitt livsblod 😅

Alkohol och processad mat finns ej på kartan. Inte heller sötningsmedel.......

Det samma tänkte jag, och inte var det lätt att gå förbi hyllorna med bakverk i många månader. Men när jag märkte hur mycket mindre värk jag hade och hur mycket bättre jag mådde så gjprde det valet lättare.

Jag gick med ganska klart fokus endast till avdelningarna för grönsaker och kött/fisk under största delen av de första månaderna.
Citera
2026-08-02, 17:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Kolla upp din fascia, det ska jag göra: https://swebbtv.se/w/jUUm5PqeyiajVQuWNTcQcX
https://fasciaclinics.com/sv/
Citera
2026-08-02, 17:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Inte för att vara taskig, men det låter riktigt idiotiskt. Att belasta en protesterande kroppsdel ännu mera, och därigenom skada mera.... som att försöka få ett barn att lyda genom att hota och slå istället för att locka och uppmuntra

Gissar att Muluh har svåra knäproblem att se fram emot.... de flesta elitidrottare förstör ju sina kroppar, tyvärr.
Du gissar mycket där du sitter med dåliga knän och höfter. Men det är nog dom som tränar som sällan får besvär med knän, höfter och rygg och inte tvärtom.
Citera
2026-08-02, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag gick med ganska klart fokus endast till avdelningarna för grönsaker och kött/fisk under största delen av de första månaderna.

Vilket fruktansvärt liv du måste ha. Cykling är bra för knäna.
Citera
2026-08-02, 17:41
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Vilket fruktansvärt liv du måste ha. Cykling är bra för knäna.

Jag skulle säga tvärtom, men det handlar väl om egna val och värderingar.

Jag cyklar dessutom till jobbet praktiskt taget varje dag och gjorde det även förut när knäna värkte.
Citera
2026-08-02, 17:41
Medlem
Citat:
Nu börjas det.

50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.

Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.

Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.

Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.

Men tillsdess:

Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!

* Enkla husmorsknep

* Nördiga läkaranalyser

* Träningstips

* Alternativa strategier

OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.

Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.

Snälla hjälp mig!

(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)

Du har ju fått mycket tips redan, tänkte bara skjuta in att träning är rätt väg, men du behöver börja i sakta mak, som många varit inne på. Se till att gå så mycket som möjligt, gärna trappor. De tio minuter du gör annat, gå upp och ner för en pall eller stol. Utmana lagom sakta, gör alla olika sorters övningar. Gärna promenader i skogen, mellan stenar, balansera, stå och hoppa på ett ben etc.
Det vi gör fel här är ju allt stillasittande, som är svårt att komma runt, så försök få in alla sorters rörelser du hade kunnat få under en dag om du rört dig mycket.
Lokala gymnastikföreningar har ibland tantparkour som nog är bästa tänkbara
Citera
2026-08-02, 17:46
Avslutad
Citat:
Du är klok du.

Jag har tyvärr strul med njurarna sedan lång tid tillbaka, likaså med systemisk uttorkning... inflammationer är också en del av min sjukdomsbild, men som så klokt kan tydas i ditt svar: det är ju egentligen inte, per se, jag som är sjuk - utan det är hela västvärlden. Vi lever fel, och så blir vi "sjuka". Jag förstår det.

Lingon på gröten var dag, får hoppas det hjälper. Röda bär är väldigt dyra annars.

Med holistiskt tänkande kommer man långt. Jag har precis haft ett större genombrott på den fronten - kan nämnas på den positiva sidan.

Kan du nämna en växtbaserad kur för ökad njurfunktion?

Skulle framförallt rekomendera dig en kinesisk formula som kallas "liu wei di huang wan". men om du inte hittar att beställa på nätet skulle jag gått till närmsta kinesiska vårdcentral och även passa på att göra akupunktur. Finns i de flesta städer.

Alternativ två är någon av alla svenska hälsokost butiker. Njurtinkturer är vanliga hos dem.

Livsstil är nyckeln ja, och vi brister på den läkande och bevarande biten i väst
Citera
2026-08-02, 17:56
Medlem
GertBennys avatar
Kör knäböj och marklyft. Med bara stången om det så krävs. Börja gå mer. Öka successivt. Tills du kan gå typ en mil åt gången.
Citera
2026-08-02, 17:57
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Sitt mot väggen hukad, varannan dag 3x40sekunder.
Mitt högerknä skadades av just den övningen, jägarvilan. Small plötsligt till i knät utan vidare, kunde inte stå på benet dagen efter och konstant molande värk. Tog flera månader att läka. Träning med resistensband är nog skonsammast för knäna om man redan har ont. Ska man göra utfallsövningar är det bättre att göra dem bakåt än att stega framåt.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-08-02 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in