Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Nu börjas det.
50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.
Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.
Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.
Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.
Men tillsdess:
Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!
* Enkla husmorsknep
* Nördiga läkaranalyser
* Träningstips
* Alternativa strategier
OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.
Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.
Snälla hjälp mig!
(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)
Kan väl precis som många här påpeka att det bästa är att låta någon undersöka dig.
Träning är ofta bästa lösningen men det kan också göra det värre om man inte vet orsaken.
Själv hade jag ont i knäna samt lite diffusa höft och rygg smärtor.
Visade sig att jag hade framåtroterad höft.
Övningar för att öka rörligheten i höften löste knäsmärtorna.
I samma veva började jag hänga, deadhangs vilket fixade ryggen.
Fick bättre hållning på köpet.
Är själv femtio plus, tränat hela livet och inte överviktig, men rätt stel i muskler och leder.
Sedan spelar vikten rätt stor betydelse när man blir lite äldre, jag märker själv att kroppen funkar bättre när jag är i min sweet spot och inte balanserar precis på gränsen till övervikt.