2026-08-02, 19:17
Medlem
Hej.
Inte olidligt där jag är, men tillräckligt jobbigt att gå och småklia sig hela tiden.

Svårt att sova då det kliar.

Har fått för mig att allergimedicin kanske dämpar klådan, någon som är av liknande uppfattning?

Tips på vad man ska äta för att asen ska ogilla en?

Tack, men tips som "låt en massa fladdermöss etablera sig i din trakt" behövs ej, hellre då tips på naturligt myggmedel.

Berätta gärna om just dina knep!
Citera
2026-08-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Vart bor du om myggorna är en sån plåga? Hos oss är det i stort sett mygg fritt i år.

Detta är sydskåne , men ja , är inom grönytor och i häckar och buskar finns dom, samt stt jag med min blodgrupp är en total myggmagnet, dom älskar mig, så även om det för all del generellt inte är som Norrland så är det jobbigt för mig, särskilt strax efter rejäla regn, vilket vi haft nyligen
Citera
2026-08-02, 19:58
Medlem
busy-signals avatar
Nu har det väl mest varit knott i år men mitt tips funkar lika bra mot mygg.

Har slutat använda myggstift och sprej pga att kläderna blir att stinka gammal tantgarderob.

Kör en thermacell istället, det är en gasoldriven manick som värmer upp ett par tabletter som är indränkta med myggmedel. Den kostar några hundra som startpaket, och man måste byta tabletter efter nån timme, men den är väldigt effektiv och en gasolpatron räcker en hel kväll.

Det blir dyrt om man köper originaltabletter och refillpatroner med gasol, men jag köper kinatabletter på amazon, och har ryckt ut backventilen i gasolampullen så jag kan fylla på med tändargas (finns videos på youtube som visar hur man gör).

Har inte räknat ut vad det kostar men det blir väldigt billigt jämfört med att köpa påfyllningar på ICA.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-02 kl. 20:00.
Citera
2026-08-02, 20:05
Medlem
Thermacell löser problemen.
Citera
2026-08-02, 20:50
Avstängd
Men som ovan säger, Thermacell funkar bra.
Citera
2026-08-02, 21:34
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
hellre då tips på naturligt myggmedel.

Bäckolja. Fantastiskt effektivt mot mygg, och naturligt. Visserligen concerogent och därför förbjudet, men naturligt.
Citera
2026-08-02, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Bäckolja. Fantastiskt effektivt mot mygg, och naturligt. Visserligen concerogent och därför förbjudet, men naturligt.

Bästa myggmedlet som finns
Citera
2026-08-02, 21:40
Medlem
Dessa fugerar extremt bra och går under utrotare av mygg o knott, alla jag känner som dessa har lyckas bekämpa myggen mycket bra.

Mosquito Magnet®
https://stick.se/blogg/myggfangare-bast-i-test/
Citera
2026-08-02, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Hej.
Inte olidligt där jag är, men tillräckligt jobbigt att gå och småklia sig hela tiden.

Svårt att sova då det kliar.

Har fått för mig att allergimedicin kanske dämpar klådan, någon som är av liknande uppfattning?

Tips på vad man ska äta för att asen ska ogilla en?

Tack, men tips som "låt en massa fladdermöss etablera sig i din trakt" behövs ej, hellre då tips på naturligt myggmedel.

Berätta gärna om just dina knep!

Blanda kanelextrakt med kokosfett och smörj in dig.
Citera
2026-08-03, 00:01
Medlem
Har varit i Skåne men aldrig sett någon mygga. Nåja. Har ställe i norra Sverige där det kan vara mygginvasion vissa år....det som har hjälpt där är att investera i en myggfångare som går på gasol.

Den tar bort de små krypen så pass bra att du kan sova m öppet fönster!!

https://www.clasohlson.com/se/Myggfangare-Mosquito-Magnet-Pioneer/p/Pr317190000
Citera
2026-08-03, 00:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolianna
Har varit i Skåne men aldrig sett någon mygga. Nåja. Har ställe i norra Sverige där det kan vara mygginvasion vissa år....det som har hjälpt där är att investera i en myggfångare som går på gasol.

Den tar bort de små krypen så pass bra att du kan sova m öppet fönster!!

https://www.clasohlson.com/se/Myggfangare-Mosquito-Magnet-Pioneer/p/Pr317190000
Har en sån med (femhundring billigare på Jula) Funkar utmärkt. Har också svalor under garagetaket som väl tar några tusen myggor om dagen.
Citera
2026-08-03, 02:26
Medlem
https://www.gardena.com/se/c/utforska/tradgardsliv/tradgardstips/elva-vaxter-som-haller-myggorna-borta

I förra lägenheten funkade rätt bra när jag ställde en kruka vid varje fönster och hade några olika på balkongen, myggnät är ju en självklarhet också.

Eller flytta till våning 10+ om du kan.. jag har bott på våning 8 i 3 år och har inte sett ett enda mygg, inga insekter heller för den delen.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmiljo/skadedjursbekampning/myggskydd-och-flugfangare/myggfangare-014694/

Denna kanske kan vara något om du vill bedriva storskaligt krig på dem, vette fan om de är så bra att ha den på balkongen dock, men grannarna skulle nog uppskatta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in