2026-08-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, men om jag ser att ett stort fartyg närmar sig bakifrån säger min självbevarelsedrift att jag tar mig därifrån. Risken ökar för snipan. Vid något tillfälle måste avståndet känts obekvämt för snipan.

De hade kanske inte möjlighet att göra så..
Citera
2026-08-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Precis vad jag skrev redan den 30 juli.

Jamen dåså, då är alltså budskapet till alla fritidsbåtsägare att det är fritt fram att i mörkret lägga sig och puttra i 5 knop i farleder där tung trafik kör 12 knop, och utgå ifrån att lastbåtarna ska se en och köra runt en. Och missar de det så att man själv dör, så blir lastbåten åtalad för att ha missat att väja och det löser problemet?
Citera
2026-08-02, 18:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
För att en åklagare ska kunna driva ett fall behöver han lägga skuldbördan på personen han driver målet på. För att åtalad ska fällas underlättar det om en motpol friskrivs från ansvar. Skulle domstolen ta i beaktning att en Andre eller tredje person har medansvar så kommer chansen att den åtalade döms minska, så en åklagare skulle aldrig lägga delad skuldbörda
Precis, den där åklagarens snack kan man bortse från!
Citera
2026-08-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdson
Om de nu blev överkörda bakifrån av ett 90 meter långt fartyg så är jag väldigt förvånad över att två av fyra ändå överlevde? Nu vet man ju inte var på båten de befann sig eller vad de gjorde men de har ju uppenbarligen lyckats ta sig ur båten. Tragiskt vilket som..

Ja oerhört tragiskt och ett mirakel att killarna överlevde!

Påminner om ett barbariskt terrorattentat💔😢
Citera
2026-08-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jamen dåså, då är alltså budskapet till alla fritidsbåtsägare att det är fritt fram att i mörkret lägga sig och puttra i 5 knop i farleder där tung trafik kör 12 knop, och utgå ifrån att lastbåtarna ska se en och köra runt en. Och missar de det så att man själv dör, så blir lastbåten åtalad för att ha missat att väja och det löser problemet?
Jag har inte sagt något om ansvarsfrågan. Jag hade tidigt en teori vad som kunde ha hänt och det verkar som min teori stämde med vad som hittills kommit fram.
Citera
2026-08-02, 18:40
Medlem
Liberty75s avatar
För flera dagar sedan läste jag ett uttalande av brodern men kan tyvärr inte hitta det nu. Kanske inte ens var här inne som jag läste det.

Han sa i alla fall att snipan (olycksbåten) låg en bit bakom dem eftersom hans egen båt hade haft motorproblem. Vid tillfället för olyckan hade han tittat bakåt för att kolla om brodern hängde med men såg då ”en vägg” passera, d v s lastfartyget. Därmed miste de sikten av snipan så de saktade ner en aning och väntade på att fartyget skulle glida förbi. Men när det gjort det, fanns ingen snipa att se.

OM detta stämmer låter det som om de korsade fartygets färdväg framför fören.
.”Pappan” hade kanske ögonen på broderns båt och trodde sig även han kunna hinna över - alternativt såg han inte ens fartyget.
Citera
2026-08-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Varför tror du det är synkrav på sjöbefäl? Fartyget ska självklart hålla utkik och det har man inte gjort, tyder på dåligt omdöme hos ryssarna vilket häktningen bekräftar.
Skulle du själv ge dig ut i mörker, kuling och regn i en liten snipa i trafikerad farled....
Där du vet att du också syns dåligt.
Och ja det är synkrav på fartygsbefäl...men inte på fritidskeppare.....en halvblind får köra..som missar ett fartyg på 90 meters längd.
Citera
2026-08-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Kom ihåg att sikten vad god och det var fortfarande ljust ute!

Det verkar som om fartyget framfördes helt av sig själv i fullkomlig blindo, att de ansvariga pysslade med annat vilket kostade två människors liv och krossade hela familjen ...
Citera
2026-08-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Svenskar som är så duktiga på allt, hur kommer det sig då att sjövettet ibland verkar försvinna när verkligheten inte följer planen? När något brister är det märkligt nog ofta någon annans fel, och numera verkar det ibland räcka att nämna Ryssland för att slippa diskutera de egna misstagen. Kanske borde vi fråga oss om sanningen alltid är så enkel som vi vill göra den.
Ja det är märkligt. Fartyget brister i uppmärksamhet, har inte koll på sin omgivning, gasar ikapp och kör över en fritidsbåt och märkligt nog anser du att detta är fritidsbåtens fel. Tur att åklagaren resonerar vettigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Finns många ryska troll nu i tråden då det visat sig vara en rysk kapten....
troligen var han berusad.

En riktig lågoddsare, vodkaflaskan var nog flitigt nyttjad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad är det för teori som du hittat på alldeles själv?
Utifrån vad jag kunnat läsa mig till så har den omkomna dottern hittats på havsbotten, i eller i anslutning till vraket.

Uppgiften kommer från en anhörig till en av de förolyckade.
Citera
2026-08-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
För flera dagar sedan läste jag ett uttalande av brodern men kan tyvärr inte hitta det nu. Kanske inte ens var här inne som jag läste det.

Han sa i alla fall att snipan (olycksbåten) låg en bit bakom dem eftersom hans egen båt hade haft motorproblem. Vid tillfället för olyckan hade han tittat bakåt för att kolla om brodern hängde med men såg då ”en vägg” passera, d v s lastfartyget. Därmed miste de sikten av snipan så de saktade ner en aning och väntade på att fartyget skulle glida förbi. Men när det gjort det, fanns ingen snipa att se.

OM detta stämmer låter det som om de korsade fartygets färdväg framför fören.
.”Pappan” hade kanske ögonen på broderns båt och trodde sig även han kunna hinna över - alternativt såg han inte ens fartyget.

Hur kommer det sig att brodern inte körde tillbaka för att undersöka om snipan blivit nermejad och hjälpa till i räddningsarbetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in