2026-08-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Okej.
Kan båda ha missat varandra rent optiskt? Jag vet inte hur nära de ska ha legat varandra och sedan vet jag inte heller hur nära de två små båtarna var varandra och varför den andra mindre båten inte blev påkörd.

Jag hoppas faktiskt att detta är en olycka där ingen har gjort något fel. Det kan ju kanske vara möjligt att det visar sig vara så.
Dom har båda missat varandra, den andra(brorsan) var långt framför
Citera
2026-08-02, 19:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Sant, men ännu mer anmärkningsvärt att en snipa lägger sig framför eller hur då vi vet att fartyget höll en korrekt kurs så vem som inte gjorde det vet vi nu också eller hur!

Vad menar du med att snipan skulle "ha lagt sig framför". Den blev ju upphunnen och låg redan där.
Citera
2026-08-02, 19:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skitsnack...regel 1 är att kolla hur vädret är..sikt och vind innan man ger sig ut...
Så diskuterar en landkrabba. Väderomslag kan komma väldigt hastigt och vara väldigt lokala.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Visst allt är möjligt, men snipan höll kanske halva farten av fartyget
Förmodligen men eftersom det var en bred farled kunde fartyget väjt i stället för att köra över snipan. Men misstänker att de satt på autopiloten i fartyget. Kanske spelade kort eller åt middag. Vad vet man. Bara gissningar.
Citera
Medlem
Vad är det för fel på er jävla pissråttor som måste ha det till att det är pappans fel? Ni är sjuka i huvudet. Uppenbarligen har båda ”brustit i omdöme” i nån mån eftersom ingen av dom uppenbarligen har sett varandra. Det är inget mord med uppsåt vi pratar om, det är ett tragiskt jävla helvete till olycka.
Sen att det behöver utredas juridisk är en annan sak. Jag tror att det spelar absolut noll roll vems fel det var för familjen i detta läget. Annat än för pappan som antagligen kommer döma och hata sig själv resten av livet oavsett vem som döms, om nån döms.

All jävla kärlek och styrka till pappan och sonen och resten av familj. ❤️
Citera
2026-08-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Vet inte riktigt vilken del av landet eller i vilken grotta du bor i, men på västkusten är det inte mörkt vid 21:30 - 22:00 i juli. Och ja, plöjer du in i någon bakifrån, oavsett om det är en båt i en farled eller en bil på motorvägen, så är det oftast du som får förklara dig efteråt. Om det dessutom är regnigt och sikten är halvdålig kanske 12 knop inte är den mest genomtänkta farten. Begränsad sikt innebär att man anpassar hastigheten, inte att man hoppas att allt framför en flyttar på sig.

Det blir ungefär som att skylla på en bilist som sänker farten på motorvägen i ösregn eller snöstorm för att sedan bli påkörd bakifrån av någon som tycker att 110 km/h fortfarande känns rimligt. Det brukar inte vara den långsammare föraren som får skulden.

Du ska att hålla koll på omgivningen för att undvika olyckor, men du är skyldig att hålla koll i den riktning du färdas.
Nä precis. Har också reagerst åå att visds skriver " åkte båt på natten"osv.
Här är inte mörkt, mer av en skymmning vid den tiden, 22 tiden.

Solen lyser fortfarande upp horisonten iom stt inget döljer horisonten vid havet.
Nu var det ju desvärre regnoväder just vid tidpunkten men becksvart natt kan det inte ha varit.
Citera
Medlem
Citat:
Sant, men ännu mer anmärkningsvärt att en snipa lägger sig framför eller hur då vi vet att fartyget höll en korrekt kurs så vem som inte gjorde det vet vi nu också eller hur!

Fartyget la sig bakom snipan och mejde ner det utan att varna etc pga fartyget framfördes i blindo!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag har inte sagt något om ansvarsfrågan. Jag hade tidigt en teori vad som kunde ha hänt och det verkar som min teori stämde med vad som hittills kommit fram.

Jo det verkade som det mest sannolika när kaptenen på fartyget begärdes häktad. Upphinnande är enda scenariot där lastfartyget kan ha haft väjningsplikt, och man kan inte häkta någon utan misstanke om brott bara för att han kan sticka hem till Ryssland annars.

Vad ska försvaret säga då? Att de inte såg båten?
Citera
Medlem
Citat:
Men sikten var enligt utsago god, man såg flytvästarna från land tom!
Frågan är ju hur god sikt det var. Larmet kom 22.04 och solnedgång var väl ca 21.30.

Oavsett vem som får rätt juridiskt så visar det faran att ligga och åka i en farled. Spec med dåligt väder och vid skymning.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Små båtar (under 20m) ska hålla undan för lastfartyg i farleder för lastfartyg har begränsad manövreringsförmåga.

Det är dock definitionsfråga om just detta är en sådan farled.

https://www.ship-ohoi.com/sv/artiklar/vaejningsplikt-till-sjoess-regler

Ja detta är ju en bredare farled.
Citera
2026-08-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
En orosanmälan mot pappan är på sin plats om hon var utan flytväst när pappan gett sig ut i detta dåliga väder med henne.

För 10:e gången, det var inte särskilt dåligt väder. Jag var själv ute med fru och barn i en helt öppen styrpulpet och kom hem 21…
Citera
2026-08-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Trams.. Finns ingen substans i det du felaktigt påstår. Eller, fram med bevisen isåfall!
Hade han gått ut i dagsljus med lugnt väder hade alla levt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in