2026-08-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Svårt att säga men gissar det varit många båtar ute som gett många ekon. Lätt hänt att ett viktigt eko försvinner i mängden av andra ekon.

I det här fallet är det väl det optiska vakthållandet som fallerat eftersom varken lots eller kapten märkt av att de har kolliderat med en fritidsbåt. Skulle sätta en liten slant på att fritidsbåtens färg och i kombination med skymning spelat in här att fritidsbåten var svårupptäckt rent optiskt.
Okej.
Kan båda ha missat varandra rent optiskt? Jag vet inte hur nära de ska ha legat varandra och sedan vet jag inte heller hur nära de två små båtarna var varandra och varför den andra mindre båten inte blev påkörd.

Jag hoppas faktiskt att detta är en olycka där ingen har gjort något fel. Det kan ju kanske vara möjligt att det visar sig vara så.
Citera
2026-08-02, 17:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Finns det bilder på båten innan olyckan?
Ja det finns här https://imgur.com/a/b-tolyckan-juli-2026-den-troliga-b-ten-TTwLAtR

Hela överbygget är borta efter olyckan.
Citera
2026-08-02, 17:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helrolog
Massor av troll, men jag har för mig att jag läst att de var nyktra på Misja Verde, trots det har dom kört på snipan efter att ha gått bakom, i samma rutt. Kommit ikapp utan att ha sett snipan alls?
Låter troligt, men " inte sett" är väl i minsta fall grov oaktsamhet?
Dåligt väder men det var inte mörkt.
Citera
2026-08-02, 17:52
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det stora har garanterat kameror som gör att man kan se framför bogen. Hade det mindre haft ais så hade det aldrig hänt. Kaptenen är från icke eu land. Ryssland kanske

Hela besättningen var ryssar vad jag läst. Och mina erfarenheter från sjön är att ryssarna är usla på att hålla utkik. Har sett ryska fartyg i full fart på autopilot utan en käft på kommandobryggan.
Citera
2026-08-02, 17:53
Medlem
För mycket nörderi och leka detektiv i tråden. Dags för mig kliva tillbaks till FB och förenkla innan det spårar ur totalt..

Vad som kan ha hänt

Kapten & lotsen:
1) Inte varit närvarande eller av slumpen missat båten.
2) Upptäckt men inte brytt sig, eller för sent och mörklagt. Oaktsamhet, medvetenhet eller tragedi.

Pappan:
1) Inte upptäckt fartyget närmade sig och manövrerat.
2) Upptäckt men tänkt "äsch, jag har företräde" dvs Fuck Around and Find Out.
3) Upptäckt för sent att fartyget kröp upp ur dimman/mörkret, hann bara säga till grabben att kasta sig överbord.

Vad säger lagen som är relevant till detta fall?
(i) Fartyg som begränsas av manövreringsförmåga eller djupgåendet har alltid företräde. T.ex stora lastfartyg eller handelsfartyg.
(ii) Små båtar ska inte hindra stora fartyg som bara kan navigera säkert i farleden.

Minnesregeln från minst till mest manövreringsbar: Ur kontroll → Begränsad manövreringsförmåga → Begränsad av djupgåendet → Fiske → Segel → Motor.

Vad blir avgörande?
(i) Har handelsfartyget verkligen signalerat tillräckligt eller varit oaktsam med ljus och signaler ombord och vid aktuella tillfället?
(ii) Ljuger kapten och besättning om att inte ha sett båten? Är det en tragedi, eller nonchalans som resulterat i dödsfallet?
Senast redigerad av dvx123 2026-08-02 kl. 18:10.
Citera
2026-08-02, 17:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Vi har inte alla detaljer om exakt hur förloppet gått till, när det finns att tillgå kan man ha vilka åsikter man vill om hur man själv tror att man hade agerat, eller hur folk i allmänhet borde agera. Tills dess kvarstår det faktum att oavsett vad som skett innan olyckan så har fritidsbåten blivit påkörd bakifrån.

Vad man tycker och vad lagen säger är olika saker, däremellan kan det finnas tolkningsutrymme men det vore en mer intressant forumtråd om faktiska källhänvisningar användes istället för att tro att ens egen helt oinformerade åsikt skulle vara intressant för alla som läser. Det intressanta är naturligtvis vad som gäller, och vad som kan komma att hända.
Jag tycker precis tvärtom, det är helt ointressant vad reglerna säger.
Sitter man i en liten ful båtjävel på havet så aktar man sig för ett 90 meter långt fartyg med kommandobryggan 70 meter från fören för man vet att det kan va svårt och se småsaker.
Menar du att föraren i den lilla båten gjorde rätt om det inte finns en regel som säger han gjorde fel?
Det är ju helt sjuk inställning.
Det kallas sjövett av en anledning, man måste ha lite vett på sjön.
Citera
2026-08-02, 17:54
Medlem
Det är samma som diskussionen kring fallet med den pappan som slog ihjäl mannen som våldtog hans dotter. Lagen dömde honom för dråp, men det finns alltid folk som anser att han borde frias...

Den diskussionen kommer aldrig sluta, och det kommer nog bli samma sak här, oavsett om och när kaptenen blir dömd, för det kommer han nog bli...

Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Vi har inte alla detaljer om exakt hur förloppet gått till, när det finns att tillgå kan man ha vilka åsikter man vill om hur man själv tror att man hade agerat, eller hur folk i allmänhet borde agera. Tills dess kvarstår det faktum att oavsett vad som skett innan olyckan så har fritidsbåten blivit påkörd bakifrån.

Vad man tycker och vad lagen säger är olika saker, däremellan kan det finnas tolkningsutrymme men det vore en mer intressant forumtråd om faktiska källhänvisningar användes istället för att tro att ens egen helt oinformerade åsikt skulle vara intressant för alla som läser. Det intressanta är naturligtvis vad som gäller, och vad som kan komma att hända.
Citera
2026-08-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det handlar inte om att ”skylla på individen”. De handlar om att förklara hur detta kunde ske. Vem har brustit i uppmärksamhet osv.

Men snälla. Du tillhör ju dem som konsekvent nekat till att det finns regler att följa. Läs dem. Kanske förstår du efter det och kan återkomma då och diskutera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Sanningen svider, eller? Om pappan inte kört ut med den båten den kvällen hade de levt. Och det var han som styrde. Alltså körde han ihjäl sin familj.
Tycker du det är ’obehagligt’ och ’oempatiskt’ att säga att en person som krockat och passagerarna dog, är det också oempatiskt att säga att ’han körde ihjäl sin familj? Ojdå, lilla känsliga fröken men jag tycker att vi kan kalla saker för vad de är, här….
Du har aldrig varit på sjön va? Att vara på väg hem eller till annan hamn vid 21:30- tiden är inget konstigt! Hur gjorde du när du seglade?
Citera
Medlem
Med det sagt så jämför jag givetvis inte skuldbördan med ngt liknande.
Jag syftade bara på att folk har och kommer alltid ha åsikter vem som gjort fel moraliskt oavsett vad lagen säger... Så kommer det alltid att vara...

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det är samma som diskussionen kring fallet med den pappan som slog ihjäl mannen som våldtog hans dotter. Lagen dömde honom för dråp, men det finns alltid folk som anser att han borde frias...

Den diskussionen kommer aldrig sluta, och det kommer nog bli samma sak här, oavsett om och när kaptenen blir dömd, för det kommer han nog bli...
Citera
2026-08-02, 17:57
Medlem
Jag har ingen som helst båtvana, detta är säkert en korkad fråga men jag har som sagt total avsaknad av båtvana:

Hur kommer det sig att pappan inte körde undan den stora båten?
Citera
2026-08-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tänker på det som hände frugan för många år sedan. Hon låg bredvid en långtradare som plötsligt bytte fil. Slutade med att hon stampade på gasen, blev 'pit manouvered' och svängde runt på fronten av lastbilen som då tack och lov bromsade. (Den lilla Renault hon körde blivit kaffeved om hon mosats in mot betongräcket). Denne chaufför var från ett EU-land och var kvar när polis och räddningstjänst kom. Slutresultat? Allt bedömdes helt enkelt vara en olycka, och så var det med det.

Nu dog visserligen två personer här men jag tycker det är märkligt vilken total låsning rättsväsendet har att hitta en syndabock, och att man dessutom redan nu är aå säkra på skuldfrågan osv. Det måste väl ligga en politisk hund begraven här?

Håller med. Det behövs ju ingen rättegång, de har ju redan bestämt sig. Hittat sin syndabock och alla är glada att kunna lägga skulden på något, där, långtborta istället för en stackars småbarnsfarsa.

Kapten kan inte svenska, kan inte försvara sig och har väl den sämsta advokat man kan få. Och, han är redan dömd. Ja, så kan det gå med kompis-korruption.

Jag kommer följa pappan och jag är säker på att fler olyckor kommer dyka upp i hans liv. Olyckor som han inte har någon skuld i såklart. Jag kommer att följa honom så att jag inte råkar befinna mig på samma hav eller gata som honom. Jag vill inte dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in