2026-08-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nu var ju oljan kall när han lämnade. Dvs enligt tingsrättens bedömning så kan du aldrig lämna köket ens för en sekund i samma ögonblick som du startar spisen, för då är du oaktsam. Du märker ju själv att det inte gär ihop. Och nej, jag anser inte att man ska dömas för något som uppenbarligen är en olyckshändelse

Men ska bli intressant att se vad hovrätten säger

Om olja börjar brinna på spisen för att man lämnat den har man väl per definition varit oaktsam?

Jag kan inte anse det orimligt att man är ansvarig för att det inte börja brinna på spisen.

Om du är på en arbetsplats och ska hålla koll på nån ventil, men går ifrån en minut för att dricka vatten och ventilen exploderar, är du inte ansvarig då?
Citera
2026-08-02, 17:57
Medlem
Citat:
Det började ju brinna för att han svimmade.
I första förhöret sa han att han gick ur köket och satte sig på en soffa. Där somnade han.
Citera
2026-08-02, 18:06
Medlem
Citat:
Nej, inte för att lägga sig att vila. Du har inte ens läst TS artikel. Där står det något helt annat. Sluta tramsa, läs TS innan du börjar spamma din diagnos barns skit

Öh… jo jag har läst…

Han uppgav själv initialt att han självmant valde att gå till ett anna rum. Där slocknade han sen.

När ha sen anade att det nog inte var så bra förklaring (sannolikt efter att ha dryftat saken med sin försvarsadvokat) så ändrade ha det till att han råkat svimma…

Citat:
Den idag 26-årige mannen var hemma i sin mammas hyreslägenhet i Göteborg. Sent på natten blev han sugen på pommes frites. Han gick ut i köket och hällde upp olja i en stekpanna.

Medan han väntade på att oljan skulle bli varm satte han sig i soffan i vardagsrummet.

En stund senare ringde det på dörren hos en granne. Utanför stod den unge mannen. Enligt grannen var han chockad, sa att det brann och bad om att få låna telefonen för att ringa 112.

Spisen stod på
Efter larmsamtalet tog sig grannen och 26-åringen ner på gatan.
När räddningstjänsten kom till platsen och gick in i lägenheten kunde brandmännen konstatera att det brunnit rejält i köksskåp och i fläkten. Spisen stod fortfarande på.

Men eftersom mannen stängt köksdörren hade syret tagit slut och elden slocknat. Skadorna var dock omfattande.
Branden släktes av sig själv när mannen gick över till grannen och stängde dörren om sig.

Hade gått och lagt sig
När polisen sökte upp 26-åringen på sjukhuset, berättade han att han gått och lagt sig och somnat till.
Efter 10–15 minuter vaknade han av brandvarnaren. Då brann det för fullt i köket.

Mannen märkte att han inte kunde släcka branden själv. Därför stängde han dörren till köket innan han sprang över till grannen.

I lägenheten bor mannens mamma. Bostadsbolaget begärde till en början cirka 290 000 kronor för skadorna.

I senare förhör har dock 26-åringen ändrat sin berättelse och sagt att han inte sov mer än någon minut. I tingsrätten har han hävdat att han svimmade.

Vårdslöst beteende
Men rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.
Tingsrätten dömer mannen för allmänfarlig vårdslöshet.

Som du ser så har tokfan varit så korkad att han valt att lämna köket för att gå och vila i ett annat rum, trots olja på uppvärmning på spisen som inte tar särkilt lång tid innan det blir farligt utan tillsyn.

Han ändrar sen sin historia flera gånger där den första förklaringen högst sannolikt är den ärligaste.

Att han dessutom var berusad är synnerligen försvårande, och absolut inget förmildrande, och det finns INGET som skulle styrka att det var bara en olyckshändelse

Det verkar som du inte ens läst artikeln så noga själv, eller i alla fall inte har kapacitet nog på vindsvåningen för att korrekt tolka och förstå innebörden av vad du läser
Saken handlar INTE om att det per automatik skulle vara oaktsamt att lämna köket för att skölja av händerna, för det var ju INTE axet han gjorde. Han hade berusat sig och bara där så kan man med fog anta att hans riskbedömning var försämrad, vilket ju resultatet styrker.
Snyftandet om svimning är högst sannolikt en efterkonstruktion för att försöka slippa undan ansvar
Citera
2026-08-02, 18:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Om du inte kommer att förhålla dig till vad de med juridisk utbildning samt yrke kommer fram till i en fråga av juridisk karaktär så går det ju uppenbarligen inte att ta dig på allvar. Ha en fortsatt trevlig söndag.
Vad i hela friden svamlar du om? Varför skulle jag förhålla mig till en dom som inte har någonting som helst med mig att göra och som inte påverkar mig ett skit? Eller menar du att om hovrätten skulle fria den här allmänfarliga knarkaren så måste jag och alla andra svenskar lämna kokande olja obevakad i fortsättning?
Citera
2026-08-02, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Men med plattan på ökar den ju snabbt I värme. Han gick ju inte ut för att släcka lyset.

Tingsrättens bedömning är att oaktsamheten bestod i att lämna rummet. Hade han svimmat i köket hade han, enligt den bedömningen, inte dömts för något. Jag har visat hundra gånger varför det inte är oaktsamt att lämna sitt kök i en sekund.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om olja börjar brinna på spisen för att man lämnat den har man väl per definition varit oaktsam?

Det började brinna för att han svimmade alt somnade. Inte för att han gick iväg.

Citat:

Jag kan inte anse det orimligt att man är ansvarig för att det inte börja brinna på spisen.

Om du är på en arbetsplats och ska hålla koll på nån ventil, men går ifrån en minut för att dricka vatten och ventilen exploderar, är du inte ansvarig då?

Tingsrätten har resonerat som att det är oaktsamt att lämna sitt eget kök under matlagning. Alltså om du har något på spisen, går och pissar, men får en hjärtattack på toan och det sedan börjar brinna så har du varit oaktsam och ska dömas. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2026-08-02, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I första förhöret sa han att han gick ur köket och satte sig på en soffa. Där somnade han.

Precis. Det oaktsamma skall enligt tingsrätten ha varit att gått ur köket. Vilket är helt orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh… jo jag har läst…

Han uppgav själv initialt att han självmant valde att gå till ett anna rum. Där slocknade han sen.

När ha sen anade att det nog inte var så bra förklaring (sannolikt efter att ha dryftat saken med sin försvarsadvokat) så ändrade ha det till att han råkat svimma…

Som du ser så har tokfan varit så korkad att han valt att lämna köket för att gå och vila i ett annat rum, trots olja på uppvärmning på spisen som inte tar särkilt lång tid innan det blir farligt utan tillsyn.

Han ändrar sen sin historia flera gånger där den första förklaringen högst sannolikt är den ärligaste.

Att han dessutom var berusad är synnerligen försvårande, och absolut inget förmildrande, och det finns INGET som skulle styrka att det var bara en olyckshändelse

Det verkar som du inte ens läst artikeln så noga själv, eller i alla fall inte har kapacitet nog på vindsvåningen för att korrekt tolka och förstå innebörden av vad du läser
Saken handlar INTE om att det per automatik skulle vara oaktsamt att lämna köket för att skölja av händerna, för det var ju INTE axet han gjorde. Han hade berusat sig och bara där så kan man med fog anta att hans riskbedömning var försämrad, vilket ju resultatet styrker.
Snyftandet om svimning är högst sannolikt en efterkonstruktion för att försöka slippa undan ansvar
Nej, han har inte gått för att vila. Det är något du lägger till av någon anledning. Ingenstans står detta.
Citera
2026-08-02, 19:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad i hela friden svamlar du om? Varför skulle jag förhålla mig till en dom som inte har någonting som helst med mig att göra och som inte påverkar mig ett skit? Eller menar du att om hovrätten skulle fria den här allmänfarliga knarkaren så måste jag och alla andra svenskar lämna kokande olja obevakad i fortsättning?

Nu begriper jag varför du har varit så oerhört korkad i detta samtalet.

Detta är en diskussion av juridisk karaktär. Vi diskuterar en juridisk fråga och en dom. Inte dina åsikter, dina fantasier eller ditt tyckande. Därmed, i juridiska sakfrågor, så förhåller man sig till vad de med utbildning och relevant yrke kommer fram till.

Alltså, tingsrätten menar på att det är oaktsamt att ta ett steg utanför sitt egna kök. Hovrätten kan ju göra en annan bedömning och då trumfar ju hovrättens resonemang, då är det inte längre oaktsamt rent juridiskt. Vad du personligen har för fantasier och fördomar och hjärnspöken är helt irrelevant.
Citera
2026-08-02, 19:00
Medlem
Citat:
Nej, han har inte gått för att vila. Det är något du lägger till av någon anledning. Ingenstans står detta.
Hur tolkar du det här?
När polisen sökte upp 26-åringen på sjukhuset, berättade han att han gått och lagt sig och somnat till. Efter 10–15 minuter vaknade han av brandvarnaren. Då brann det för fullt i köket.
Länk som i trådstarten.
Citera
2026-08-02, 19:02
Avstängd
Citat:
Hur tolkar du det här?
När polisen sökte upp 26-åringen på sjukhuset, berättade han att han gått och lagt sig och somnat till. Efter 10–15 minuter vaknade han av brandvarnaren. Då brann det för fullt i köket.
Länk som i trådstarten.

Det är inte de inledande uppgifterna. De inledande uppgifterna är att han gått ur köket och satt sig i en soffa. Där har han somnat alt svimmat. Svimningen är högst troligen en efterhandskonstruktion, beroende på hur man definierar svimma. Men det oaktsamma består ju i att ta ett steg utanför köket, enligt tingsrätten. Vilket jag har visat hundra gånger redan inte håller för granskning.
Citera
2026-08-02, 19:03
Avstängd
Citat:
Hur tolkar du det här?
Länk som i trådstarten.

Se:

Citat:
Den idag 26-årige mannen var hemma i sin mammas hyreslägenhet i Göteborg. Sent på natten blev han sugen på pommes frites. Han gick ut i köket och hällde upp olja i en stekpanna.

Medan han väntade på att oljan skulle bli varm satte han sig i soffan i vardagsrummet.
Citera
2026-08-02, 19:06
Medlem
Citat:
Det är inte de inledande uppgifterna. De inledande uppgifterna är att han gått ur köket och satt sig i en soffa. Där har han somnat alt svimmat. Svimningen är högst troligen en efterhandskonstruktion, beroende på hur man definierar svimma. Men det oaktsamma består ju i att ta ett steg utanför köket, enligt tingsrätten. Vilket jag har visat hundra gånger redan inte håller för granskning.
Men uppenbart har vid ett av förhören sagt som jag citerade.
Citera
2026-08-02, 19:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nu begriper jag varför du har varit så oerhört korkad i detta samtalet.

Detta är en diskussion av juridisk karaktär. Vi diskuterar en juridisk fråga och en dom. Inte dina åsikter, dina fantasier eller ditt tyckande. Därmed, i juridiska sakfrågor, så förhåller man sig till vad de med utbildning och relevant yrke kommer fram till.

Alltså, tingsrätten menar på att det är oaktsamt att ta ett steg utanför sitt egna kök. Hovrätten kan ju göra en annan bedömning och då trumfar ju hovrättens resonemang, då är det inte längre oaktsamt rent juridiskt. Vad du personligen har för fantasier och fördomar och hjärnspöken är helt irrelevant.
Du begriper ingenting.

Tråden ligger i Hem, bostad & familj/Bostad, hem och trädgård. Det är alltså de aspekterna vi diskuterar. Vill du diskutera de juridiska aspekterna får du starta en egen tråd i juridikforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in