2026-08-02, 18:24
Medlem
Det är en tragisk olycka.
Klart de inte kan räknas med att synas på fartygets utrustning å vem tusan står där å stirrar oavbrutet efter små detaljer på skärmen.
Men man behöver inte skuldbelägga pappan.
Jag arbetar till havs. Men jag har ändå varit ute i dåligt väder med min fritidsbåt. En olycka kan ske. Givetvis är inte kaptenen skyldig. Om han inte var full. Det tror jag inte. Norska rederier har koll. Lite vansinnigt av svensk rättsväsende att tro att han ska fly. Men de har nog ingen koll på sjöfart och oss som jobbar där.
Citera
2026-08-02, 18:26
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är åklagaren som inte misstänker det.
Jag tycker det är konstigt om föraren av snipan gjort allt rätt, varför blev han då knullad i aktern av ett 90 meter långt fraktfartyg?

Det är för att det rent straffrättsligt inte anses lika allvarligt att inte hålla uppsikt bakåt på den som ska ”knulla en i aktern” som att inte hålla uppsikt framåt så att man inte ”knullar någon i aktern”.

Förstår du nu?
Citera
2026-08-02, 18:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymros
Expressen

Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern”, skriver han och fortsätter:

”Fritidsbåten sögs ner under lastfartyget, vattenfylldes och sjönk genast till botten på 20 meters djup mellan öarna Katten och Lövön i Kungälvs kommun.”

Åklagaren skriver att kapten misstänks ha brutit mot sjövägsregeln att upphinnande fartyg – som alltså kommer bakifrån – alltid ska väja för det fartyg som upphinns. Om det är dåliga siktförhållanden ska det upphinnande fartyget avge ljudsignal varannan minut, men ”det är klarlagt att inga ljudsignaler avgivits”.
Stämmer det verkligen att det är så kraftigt sug runt fartyg så de kan suga ner en snipa?
Jag har kollat en del på whale wars och det var en katamaran som blev rammad av ett stort fartyg, den gick av, inte fan sögs den ner.
De rammar även stora fartyg från sidan med små gummibåtar utan att sugas ner.
Vad kommer detta sug från?
Citera
2026-08-02, 18:29
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Det är för att det rent straffrättsligt inte anses lika allvarligt att inte hålla uppsikt bakåt på den som ska ”knulla en i aktern” som att inte hålla uppsikt framåt så att man inte ”knullar någon i aktern”.

Förstår du nu?

Helt korrekt. Blir förbryllad över att halva tråden vill klämma åt pappan som förlorade sin familj.
Citera
2026-08-02, 18:29
Medlem
Mindbusinesss avatar
Från en båtförarkurs för fritidsbåtar
”Om du befinner dig i en liten fritidsbåt och ser ett stort fartyg komma snabbt bakifrån kan det vara mycket svårt att avgöra vad bryggan på det större fartyget tänker göra. En plötslig kursändring från din sida kan till och med göra situationen farligare.

Därför är grundregeln normalt:
* Håll stadig kurs och fart så att det upphinnande fartyget kan planera sin undanmanöver.
* Undvik oväntade kursändringar som kan förvirra den andre.
* Om det däremot blir uppenbart att det större fartyget inte kommer att väja, ska du göra det som ger störst chans att undvika en kollision. Då lämnar man den normala väjningsregeln och handlar enligt den allmänna skyldigheten att undvika kollision.”
Citera
2026-08-02, 18:30
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189

Förstår du nu?
Men man måste ha uppsikt bakåt och undvika kollision även om man är en snipa som vill bli knullad i aktern?
Stämmer det?
Farsan kanske hade road rage?
Citera
2026-08-02, 18:30
Medlem
Tack, en otroligt balanserad och klok kommentar...

Oavsett vems "fel" det än är till olyckan så hoppas jag det blir en (dyr) lärdom som förhoppningsvis kommer rädda fler liv i framtiden.

Vila i frid!

Citat:
Ursprungligen postat av Powercat
Klart de inte kan räknas med att synas på fartygets utrustning å vem tusan står där å stirrar oavbrutet efter små detaljer på skärmen.
Jag arbetar till havs. Men jag har ändå varit ute i dåligt väder med min fritidsbåt. En olycka kan ske. Givetvis är inte kaptenen skyldig. Om han inte var full. Det tror jag inte. Norska rederier har koll. Lite vansinnigt av svensk rättsväsende att tro att han ska fly. Men de har nog ingen koll på sjöfart och oss som jobbar där.
Citera
2026-08-02, 18:31
Medlem
Jenshalls avatar
Pappan kanske inte brutit mot någon regel. Men extremt dåligt omdöme med värsta tänkbara utgång för dennes familj att inte hålla bort från ett stort fartyg. Vad lotsen kommer vittna om kommer nu bli halt avgörande för den stackars kaptenen.
Citera
2026-08-02, 18:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag tycker det är konstigt om föraren av snipan gjort allt rätt, varför blev han då knullad i aktern av ett 90 meter långt fraktfartyg?

För att fraktfartyget gjorde fel.
Citera
2026-08-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powercat

Så du menar att kaptenen vid bristfällig sikt inte behövde använda ljudsignaler överhuvudtaget och att den delen av lagen bara finns på pappret och ej tillämpas i praktiken?
Citera
2026-08-02, 18:33
Medlem
För att en åklagare ska kunna driva ett fall behöver han lägga skuldbördan på personen han driver målet på. För att åtalad ska fällas underlättar det om en motpol friskrivs från ansvar. Skulle domstolen ta i beaktning att en Andre eller tredje person har medansvar så kommer chansen att den åtalade döms minska, så en åklagare skulle aldrig lägga delad skuldbörda

Citat:
Citera
2026-08-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvx123

Pappan:
1) Inte upptäckt fartyget närmade sig och manövrerat.
2) Upptäckt men tänkt "äsch, jag har företräde" dvs Fuck Around and Find Out.
3) Upptäckt för sent att fartyget kröp upp ur dimman/mörkret, hann bara säga till grabben att kasta sig överbord.

Tänkte samma sak.
"Jag har företräde strikt tolkat (men mot allmän sjöförnuft) så fartyget som är 100 gr större än mig ska flytta på sig"

Samma person som kör 120 km/h (eller vad nu hastighetsbegränsningen är på motorvägen) och ligger i vänsterfilen på motorvägen och tänker "jag håller maxhastighet. Alltså kan jag ligga i vänsterfilen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in