2026-08-02, 18:08
Medlem
Min kompis D, 69 år, fick uppmätt 170/100 i våras. Han hade inte för avsikt att få sitt tryck kollat, men cyklade omkull på en isfläck och blev omplåstrad på akuten och tryck taget.

D är envis, han vill inte gå till vårdcentral för att få trycket kollat igen och antagligen få medicin utskrivet. Han tycker att han mår bra. Och att en stor anledning till detta är att han motionsimmar varje vecka, 3 - 4 000 meter. Omväxlande med träning på maskiner på gym.

Undrar nu hur hälsosamt det kan vara för honom att veckovis motionera så här mycket. Utsätter han sig för ytterligare hälsorisker utöver den att han i grunden inte behandlar sitt högre blodtryck?
Citera
2026-08-02, 18:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnb2021
Min kompis D, 69 år, fick uppmätt 170/100 i våras. Han hade inte för avsikt att få sitt tryck kollat, men cyklade omkull på en isfläck och blev omplåstrad på akuten och tryck taget.

D är envis, han vill inte gå till vårdcentral för att få trycket kollat igen och antagligen få medicin utskrivet. Han tycker att han mår bra. Och att en stor anledning till detta är att han motionsimmar varje vecka, 3 - 4 000 meter. Omväxlande med träning på maskiner på gym.

Undrar nu hur hälsosamt det kan vara för honom att veckovis motionera så här mycket. Utsätter han sig för ytterligare hälsorisker utöver den att han i grunden inte behandlar sitt högre blodtryck?

Att motionera är medicin för högt blodtryck. Så det är bra av honom. Fortsätt så.
Citera
2026-08-02, 18:28
Medlem
Citat:

Att han hade högt blodtryck på akuten efter cykelolyckan säger inte särskilt mycket och han tycks ju träna ganska måttligt. Att simma 500 meter om dagen är bara hälsosamt och det verkar dumt att sluta.
Citera
2026-08-02, 18:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Skaffa en blodtrycksmätare till vännen din så att hen kan följa trycket hemma, praktiskt...men jag rekommenderar blodtrycksmedicin en Amplodin och en Losartan , en av varje varje morgon från vårdcentralen..

Tips på en bra blodtrycksmätare Omiron...
Citera
2026-08-02, 18:49
Medlem
Promenader!
Simpel aktivitet som ger så mycket fördelar.

Tråkigt som fan men väldigt bra.
Citera
2026-08-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Promenader!
Simpel aktivitet som ger så mycket fördelar.

Tråkigt som fan men väldigt bra.

Gör en vanlig promenad någon skillnad vid för högt blodtryck?
Citera
2026-08-02, 19:19
Medlem
Jag fick medicin mot förhöjt blodtryck och följde det en längre tid. Sen läste jag info om att det år bättre att rensa avlagringar i artäraena.Det var vår gamle stadsepidemieolog Magnus Gisslen som promotade för detta preparat"Gluacovin" Har använt det i ca 1.5 år nu och betyg !10.
Citera
2026-08-02, 19:29
Medlem
Det gör det minsann.

Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Citera
2026-08-02, 20:23
Medlem
Citat:

Han behöver kolla om blodtrycket... Det är svårt att avgöra vad som är vad vid ett ögonblick på akuten.. Man vill se hur äre till vardags. När han ligger och vilar.

Troligtvis kanske han har högt blodtryck. Givetvis äre värt å kolla i den åldern. Han kommer märka av successivt om han har högt blodtryck och går runt för länge me det, ja det finns risker. Särskilt om det fortsätter stiga.

Inget fel å ha en blodtrycksmätare hemma. Sen ja det är bra att motionera men det löser inte hela problemet om blodtrycket är skyhögt och fortsätter vara.. Sen finns risker om det är väldigt högt och du kör väldigt intensivt men mycket som beror på.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-02 kl. 20:29.
Citera
2026-08-02, 21:54
Medlem
Köp en mätare och kolla själv. Att han har 170/100 på akuten är i sig inget märkvärdigt. Sjukhusen har en rutin på att anmärka på hypertoni så att de ber honom kolla upp det på nytt är inget konstigt.

Tycker det kan vara värt att kolla upp.
Citera
2026-08-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge

Beror på hur högt. Mild hypertoni kanske.

Jag hade ovetande (inte orkat kolla på år, ingen som anmärkte tidigare år när jag var på sjukhusbesök) högt blodtryck och tycket jag skulle göra en vändning i livet. Det slutade inte bra.
Citera
2026-08-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Beror på hur högt. Mild hypertoni kanske.

Jag hade ovetande (inte orkat kolla på år, ingen som anmärkte tidigare år när jag var på sjukhusbesök) högt blodtryck och tycket jag skulle göra en vändning i livet. Det slutade inte bra.

Hurså? Du lever ännu i dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in