2026-08-02, 22:33
Medlem
Tack för alla svar.

D har en tvillingbror med konstaterat högt blodtryck. Tvillingen verkar inte ha samma motstånd mot sjukvården, för han tar blodtrycksmedicin.
Citera
2026-08-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnb2021
Min kompis D, 69 år, fick uppmätt 170/100 i våras. Han hade inte för avsikt att få sitt tryck kollat, men cyklade omkull på en isfläck och blev omplåstrad på akuten och tryck taget.

D är envis, han vill inte gå till vårdcentral för att få trycket kollat igen och antagligen få medicin utskrivet. Han tycker att han mår bra. Och att en stor anledning till detta är att han motionsimmar varje vecka, 3 - 4 000 meter. Omväxlande med träning på maskiner på gym.

Undrar nu hur hälsosamt det kan vara för honom att veckovis motionera så här mycket. Utsätter han sig för ytterligare hälsorisker utöver den att han i grunden inte behandlar sitt högre blodtryck?

Har han runt 170/100 för jämnan riskerar han att drabbas av hjärtsvikt eller stroke vilket kan leda till förlamning, tappa talet.
Om han nu inte dör av det.

Bättre att kolla upp trycket, privat eller hos vårdcentralen.
Citera
2026-08-03, 08:33
Medlem
Vad jag själv märkt av är att man kan påverka sinusnodens arbete, dvs kroppens egna pacemaker.

Blodtrycket påverkas av många saker, alkohol, mycket salt i maten, övervikt, ingen träning.

Fick själv förhöjdt blodtryck för ett år sedan,fick medicineringen men medicin gav biverkingar, läkare vill ändå man fortsätter ta trots biverkingar.

Jag tog och ändra livsmönstert iställe, ändra min diet, börja träna igen, gick ner i vikt. träning starta lugnt, gång till löpträning, även styrekträning, med viktminsking sjunk blodtrycket till samma nivå som under medicineringen, dvs jag kunde sluta ta blodtrycksmedicin och hamna på samma värden.

Sedan tog jag tag i Sinusnoden arbete, detta genom intervallträning, här kan man pressa upp pulsen, dvs få hjärtat o slå lite snabbare och genom det sänks även blodtryckert dvs öka pulsen från ex 85 till 95, genom detta sänks blodtrycket under vila. vid medicinering sjunk pulsen den gick ner till runt 70, genom medicin o pulssänkingen tvingas hjärta o slå hårdare varav ökat blodtryck.

Vad som händer med pulsträningen och stimulans av sinusnoden är att artärer vidga sig vid varje pass och kroppen man har skapat en post-ecercise hypotension i kroppen, detta kan håll i sig flera timmar upp till en heldag och geom detta får man lågt blodtryck, genom detta kund jag alltså göra träningen direkt på morgonen, köra upp pulsen, timmar efter gå till HC man mäter upp blodtrycket o jag hamna på normalvärden helt utan medicinering uppvisa jag perfekta värden.
Senast redigerad av hjorten16 2026-08-03 kl. 08:35.
Citera
2026-08-03, 14:26
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag fick medicin mot förhöjt blodtryck och följde det en längre tid. Sen läste jag info om att det år bättre att rensa avlagringar i artäraena.Det var vår gamle stadsepidemieolog Magnus Gisslen som promotade för detta preparat"Gluacovin" Har använt det i ca 1.5 år nu och betyg !10.

Har du rätt namn? Hittar inget med namnet Gluacovin online.
Citera
2026-08-03, 14:35
Medlem
Förlåt,vad slarvigt av mig.Glucovin är det rätta namnet på medicinen.
Citera
2026-08-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Hurså? Du lever ännu i dag.

Knappt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera