2026-08-02, 17:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För mig, som lekman, verkar det vara en olycka helt enkelt. Varför inte bara se det som en sådan? Verkar snarare som att motivet att sätta dit kapten på oljefartyget är politiskt motiverat (speciellt med tanke på att mannen i Snipan anses helt skuldfri, redan på förhand. Och skulle han ha någon skuld i detta är han redan på förhand friad.) Märkligt!

Om det endast är en olycka så skulle det ske hundratals eller tusentals sådana olyckor varje vecka i svenska farvatten.
Citera
2026-08-02, 17:30
Medlem
Jo, om du ser kommandobryggan och fören på båten, drar ett sträck emellan så ser du att fartyget antagligen inte ser ngt, dvs död vinkel, de närmsta 50-100m framför fartyget

https://nyhetersto.se/2026/08/02/befalhavaren-haktad-efter-dodsolyckan-fritidsbaten-kordes-over/

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Detta behöver man inte ha sjövana för att förstå. Stora fartyg är läskiga när man är i en liten båt.
Är det en dold vinkel framför fraktfartyget?
Känner inte båtfolk till sådant?
Citera
2026-08-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Om det endast är en olycka så skulle det ske hundratals eller tudentals sådana olyckor varje vecka i svenska farvatten.
Om du säger det så, jag har ingen aning.
Citera
2026-08-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Det finns ingen speciellt lag för det, såklart. Men åklagare är människor och korruption existerar. Pappan är ju uppväxt där och är säkert kompis med diverse poliser och åklagare och kanske även domaren. Kompis-korruption kallas det!

I mina ögon kommer den här pappan alltid ha ’kört’ ihjäl sin familj, så är det bara. Oavsett om kapten missat fritidsbåten och glömt avge ljudsignaler så var det ännu mer korkat att ge sig ut på havet en blåsig och regnig kväll med småbarn. Han kommer alltid att vara ’pappan’ som körde ihjäl sin familj.’ Men för åklagarna handlar det bara om att straffa någon…kapten…så de kan fortsätta vara kompis med den rolige killen….

Du verkar djupt känslomässigt involverad i denna ryska kapten. Att du redan dömt pappan som ansvarig för olyckan och inte lägger någon skuld överhuvudtaget på din älsklingskapten

Med det sagt har han inte ens varit i domstol. Du har ingen aning om han kommer att frias eller fällas. Det är ju du som givit pappan skulden, innan ens rättegången varit. Och uppe på det kallar du det svenska systemet korrumperat. När det bevisligen är du som är korrupt och djupt känslomässigt involverad
Senast redigerad av kastenhof 2026-08-02 kl. 17:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den lilla snipan har också ett ansvar att inte köra oaktsamt och för nära stora fartyg.
Det är helt fel att endast skuldbelägga befälhavaren på det stora fartyget.
Vem har påstått att man ENDAST gör det då?
Den andra skepparen ligger ju på sjukhus just nu.
Citera
Medlem
Man blir ju mörkrädd av alla tangentbordsproffs som antagligen aldrig själva kört båt och därför saknar allt vad sjövett heter.

1. I dålig sikt ska båtar alltid signalera, det ingår i både grundkursen för förarbevis och skepparexamen. 1 lång signal, 4-6 sekunder varje minut. Att sänka farten är också alltid rekommenderat.

2. Väjningsplikt har man generellt för båtar framöver, man väjer inte för båtar bakom. Är det en långsammare båt framför gör man en säker omkörning. I händelse av trång farled ska fritidsbåtar normalt inte vara i vägen för lastfartyg, dock är detta inte såpass trångt att de båda inte har möjlighet att ligga i bredd med marginal, och det bör helt utesluta all skuld på fritidsbåtens förare.

3. Många anser att man borde sett eller hört lastfartyget, men vid dålig sikt är det ibland svårt till sjöss. Lägg också till att det är ett s.k. hybridfartyg som drivs av batterier. Dessa är ljudlösa, enda man hör är vågorna som svallar mot skrovet, och vid generell grov sjö eller vind hör man de inte. Att familjen inte har märkt fartyget innan det var för sent att gira undan är därmed, tyvärr, inte så konstigt.
Senast redigerad av Lasse-kongo1 2026-08-02 kl. 17:39.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, men om jag ser att ett stort fartyg närmar sig bakifrån säger min självbevarelsedrift att jag tar mig därifrån. Risken ökar för snipan. Vid något tillfälle måste avståndet känts obekvämt för snipan.

Varför skulle snipan se fartyget, när fartyget, trots överlägsen utrustning (2xradar tex) och fler spanande ögon INTE gjorde det
Citera
2026-08-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En omkörande båt (upphinnande båt) har alltid väjningsplikt och ska väja för den båt som ligger framför.
Finns det inte också en regel/praxis som att en mindre båt som lättare kan flytta på sig ska göra det.
Konstigt att fritidsbåten inte flyttade på sig när den stora båten kom.
Citera
2026-08-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Läs tråden. Fritidsbåten blev påkörd bakifrån.

Det spelar ingen roll
De borde nog ha hållit sig ifrån farleden
Det blir lite som att jogga på en motorväg, eller promenera på ett järnvägsspår
Har fritidsbåtar någon form av AIS-transponder, så man kan se de på en radar ???
Annars kan det bli rätt så svårt i skymning, dimma eller hög sjö
Citera
2026-08-02, 17:34
Medlem
fitz-humes avatar
En full ryssjävel till kapten alltså... hoppas han buras in under lång tid. Vad gjorde han där överhuvudtaget?
Citera
2026-08-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Wow, det står klart och tydligt att även om pappan har gjort fel på vattnet så kommer han inte häktas eller straffas eftersom han förlorat sin familj i olyckan. Vad var det jag sa?

Osmakligt! Oproffslgt! Korruption! Han borde ha ankrat för natten precis som alla andra och inte gett sig ut i det vädret, det ingår liksom i bårframförande att man ska ta sikt, väder, farvatten osv i bedömning när man kör båt. Men han valde att ge sig ut. Och denna person riskerar man att träffa på när man kör båt? Han kan alltså begå korkade beslut igen, han är bara ’friad’ för att han lyckades köra ihjäl sin familj. Helt sinnesjukt hur det kan gå till i vårat rättsystem!
Jag reagerade väl också på det, det såg väldigt märkligt ut.

Vad jag nu undrar är hur nära låg den andra mindre båten denna som manglades av fartyget?
Den klarade sig ju?
Citera
2026-08-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Du och många andra i denna tråd som gärna vill få det till att offret är en idiot och att det aldrig kunnat hända er gör mycket frikostiga tolkningar av vad reglerna faktiskt säger. Vore kul att se en enda källhänvisning, helst de man faktiskt läst och kontrollerat att de överensstämmer med ens eget påstående.
Trång farled (Regel 9): I en trång farled får ett fartyg med mindre än 20 meters längd, eller ett segelfartyg, inte hindra genomfarten för ett maskindrivet fartyg som säkert kan navigera endast inom en sådan farled. Fritidsbåtar måste därför hålla sig väl undan och lämna fri väg för stora fraktfartyg.Fartyg hämmat av sitt djupgående: Fraktfartyg har begränsad manöverduglighet i trånga utrymmen. De kan inte svänga kraftigt eller stanna snabbt utan att riskera grundstötning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in