2026-08-01, 18:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Babbarna säljer redan allt svart, dessutom får de nystartbidrag och andra förmåner. Nästan alla pizzerior är en front för gängens penningtvätt. Inte en chans att de kan bedriva laglig verksamhet med såpass låga priser. Bara att jämföra med legitima restauranger där maten kostar många gånger mer, det beror på att legitima restauranger följer alla regler, för det mesta.

Sen kan vi såklart diskutera summan, 200k är bra det med men lågt. Tänker mest på just enmansföretag, nån som jobbar själv och saknar förmåner bör väl ändå kunna få ut mer i ren vinst än ett socialfall kan man ju tycka.
Jag tänker att 200k i skattefri vinst ger 15k i månaden efter skatt och det är väl den lägsta pensionen och man kan leva på det beloppet i Sverige med billigt boende. Och slippa söka bidrag.
Citera
2026-08-01, 18:45
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tänker att 200k i skattefri vinst ger 15k i månaden efter skatt och det är väl den lägsta pensionen och man kan leva på det beloppet i Sverige med billigt boende. Och slippa söka bidrag.

Ett rimligare upplägg hade kanske varit att tillåta skattefri vinst upp t. o. m. ett belopp som motsvarar den nationella genomsnittslönen. Som ni har varit inne på går det ej att sätta den för högt, men sätts den för lågt försvinner många incitament att frångå en anställning till förmån för att prova vingarna på egen hand.
Citera
2026-08-01, 18:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?

+1. Jag valde för en väldigt massa år sedan att byta hög materiel standard mot ledig tid. Visst, trevligt att köra sportbilar, köpa skräddarsydda kostymer, resa i tid och otid, men i längden jobbade jag som ett as, blev skinnad på skatt och la mycket på onödigt. Kan du inte ta de pengar du tjänar och investera, tex köp hyreshus eller placera vinsten på fondmarknaden? Funderar du på en exit har jag för mig att om man har ett AB som man inte rört på 5 år får man ta ut hela kapitalet skattefritt. Kan minnas fel.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Rent politiskt är moderaterna småföretagarnas parti. Du skulle kunna anställa en anhörig som "jobbar hemifrån" halvtid eller kvartstid - och egentligen inte gör något. Då kan du dra av löneomkostnader och samtidigt få ut lite av resultatet (ni delar på "lönen").

MODERATERNA, ja, men de finns inte längre. Nu är det Nya Moderaterna och för dem är småföretagare precis som försvarsmakten ett särintresse. Det är marginell skillnad på partierna i riksdagen. Dessa partiledardebatter är bara en show för att lura folk att tro att deras röst spelar roll. Att det inte var någon skillnad på S och M förstod jag runt 2000-2005. En kommande partiledare för M var på samma fest och jag hade höga politiker till bordet och runt omkring mig. De sa öppet att en pizza i månaden och kunna gå på bio räcker som skattesänkningar. Jag ska inte säga att vi hade vilda diskussioner för det kan man inte ha på en sådan tillställning. Min syn på skattetryck handlade om 50-talsnivåer med 15-20% skatt. Deras svar var sosse-svar. Högern=vänstern och allt är en charad.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ta ut så mycket du kan redan nu och placera utomlands - vinner sosseriet med VPK och Miljökommunisterna i höst så kommer det bli bra mycket dyrare för dig - tänk på att de genast kommer börja importera betydligt fler muslimska trasproläterer som DU skall försörja, vare sig du vill eller inte.

Som sagt:
Högern=vänstern och allt är en charad.

Citat:
Momsen började som en tillfällig skatt för länge sedan, å inget är så permanent som en tillfällig skatt. Förr i tiden, innan vi gick med i EU var det kanske mindre problematiskt då nästan alla företag handlade uteslutande lokalt. Numera när EU är en stor marknad så handlar allt fler företag inom hela unionen, med extremt komplicerade skatteregler som följd där man i princip måste hyra en arme av advokater för att ha en chans att ta reda på hur saker fungerar.

EU idag är inte vad man förespeglade oss på 90-talet. MSM såg till att lura hela svenska folket att gå med i EU. Fråga er vad MSM lurar er med i dag. Ukraina, klimathotet, Big Pharma, kosten, välfärden, FN, övervakningssamhället, Agenda 2030, mångkultur, HBQT och det där och de där man inte får ifrågasätta/kritisera.
Citera
2026-08-01, 18:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Ett rimligare upplägg hade kanske varit att tillåta skattefri vinst upp t. o. m. ett belopp som motsvarar den nationella genomsnittslönen. Som ni har varit inne på går det ej att sätta den för högt, men sätts den för lågt försvinner många incitament att frångå en anställning till förmån för att prova vingarna på egen hand.
Om inte annat skulle det sätta en enorm fart på små rörelser, och ge sänkta priser. Tänk att klippa gräset till grannen för 200 kr. Och få behålla allt.
Citera
2026-08-01, 19:00
Medlem
Håller med. Många kommunalare ger upp på sina egna förrtag när de inser hur mycket lättare det är att bara arbeta kommunalt eller åt ett bra företag där allt är betalt och skemalagt.

Egna företagare får allt för lite credd.
Senast redigerad av Skattebetalaren23 2026-08-01 kl. 19:50.
Citera
2026-08-01, 19:00
Medlem
Citat:
Nja, känns lite fejk i TS, finns faktafel.

Jag har företag sedan 35 år.

-MOMSen betalar ju kunderna, inte företagaren.
-jag tog ut 7Mkr med 3:12 förra året och skatten blev 1.4Mkr, det är ju inte så farligt
-extrema avdragsmöjligheter i min bransch och i princip går jag aldrig med mer än 100-200k i vinst per år men har ändå upparbetat 10mkr i kassan
-alla sociala avgifter går tillbaka, det är ingen skatt utan bara en omfördelning mellan dina egna åldrar, och man får tillbaka pengarna senare i livet som sjukpeng eller pension.

För alla skatterna får man naturligtvis gratis sjukvård och gratis universitet.

Hur bra som helst. Sverige är underbart att driva min rörelse i! Men kanske svårare om man tillverkar något, har fabrik eller liknande, eller frisörer som känner att MOMSen borde vara deras för när den går bort försvinner ju 50% av vad kunden betalade.

Fast du lever ju i din egen värld.
Alla har ju inte cykelbutik,reparation och liknande med dina marginaler.

Finns faktist folk som arbetar hårt på riktigt 6-7dagar i veckan med varor som har liten marginal och ser sin vinst ätas upp av hyresvärdar,bank och stat + andra avgifter och utgifter.

skattefritt upp till första miljonen hos småföretagare skulle verkligen få fart på ekonomin eller att ha 10% inkomstskatt på första miljonen varje år och inga andra skatter förutom moms.

Eller kopiera framgångssagan polen där man har inkomstskatt på 19% som höginkomsttagare och nånstans runt 10% för vanligt folk och ekonomin boomar i landet med ingen arbetslöshet trots att de tog in 1 miljon ukrainare i landet.

Såklart får man gratis vård och gratis skola även i polen.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-08-01 kl. 19:10.
Citera
2026-08-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ja, du skrev det ju själv. Du får medicin, läkarvård, gratis universitet, pension, sjukpeng, nästan gratis dagis, polis, försvar för dina pengar. Ca 80% av alla skatter är omfördelning mellan olika perioder i ditt liv.

Det är gammalt gnäll från 1970-talet att vi betalar "massor av skatter". Nya moderaterna från 2006 har sänkt skattetrycket rejält och Sverige ligger nu plats 9 i skattelistan och ganska nära EU-mitten. Frankrike och Danmark har världens högsta skattetryck.

Nej jag FÅR ingenting. Bara för att staten använder ett våldsmonopol för att beröva mig på pengar så innebär det inte att det är gratis.

Men för att lägga till listan på vad jag får: Ett hämmat näringsliv pga all byråkrati som alla människor i offentlig sektor skapar, bidragsbedrägerier, bidragspoeter, rosa enhörningar, korruption, nepotism etc.

En riktigt bra sjukförsäkring i USA kostar väsentligt lägre än vad de flesta betalar i regionskatt.

Gratis universitet? Absolut, men samtidigt i jämförelse dåliga universitet med en drivkraft att akademisera precis allt och alla.
Citera
2026-08-01, 19:16
Bannlyst
Svensk avundsjuka har lett till dessa regler. Skatten borde vara max 10% i moms. Inkomstskatt borde avskaffas helt.
Citera
2026-08-01, 19:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2026-08-01, 19:33
Medlem
Citat:
Momsen började som en tillfällig skatt för länge sedan, å inget är så permanent som en tillfällig skatt. Förr i tiden, innan vi gick med i EU var det kanske mindre problematiskt då nästan alla företag handlade uteslutande lokalt. Numera när EU är en stor marknad så handlar allt fler företag inom hela unionen, med extremt komplicerade skatteregler som följd där man i princip måste hyra en arme av advokater för att ha en chans att ta reda på hur saker fungerar.

Du svarade inte på min fråga. Varför kan det inte vara en del av vinstskatt på företag istället? Varför skapa detta arbete med att bokföra pengar in och ut?
Citera
2026-08-01, 19:47
Medlem
Staten får inte in mycket pengar på småföretag. Det är storföretag, framförallt industrin, som ger klirr i kassan, oftast indirekt genom att det ger jobb och ökad konsumtion och så vidare. Klagomålen från småskaliga näringsidkare är lika gamla som civilisationen själv. Det är för mycket regler, för mycket byråkrati och för mycket skatt. Går säkert att göra en del men regler har för det mesta förståeliga orsaker, inte alltid men för det mesta. Byråkratin kan säkert effektiviseras med IT/AI men samtidigt är det vanskligt att lägga allt för mycket makt i de stora tech-jättarnas händer. Och så vidare. Finns många och långa orsakskedjor till varför det ser ut som det gör. Sen är det inte samma för alla småföretagare utan en del blir naturligtvis hårdare bundna därför att de till exempel håller på med farliga kemikalier etcetera. Lite tillspetsat kan man beskriva det som att samhället ger rum för att en liten andel av befolkningen ska kunna ha sin hobby som utkomst. Som sagt, det ger inga stora pengar. Start up-företag är en helt annan femma och där är Sverige faktiskt världsledande. Viktigt för att få in nya idéer och så fröna till nya storföretag.
Citera
2026-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Nja, känns lite fejk i TS, finns faktafel.

Jag har företag sedan 35 år.

-MOMSen betalar ju kunderna, inte företagaren.
-jag tog ut 7Mkr med 3:12 förra året och skatten blev 1.4Mkr, det är ju inte så farligt
-extrema avdragsmöjligheter i min bransch och i princip går jag aldrig med mer än 100-200k i vinst per år men har ändå upparbetat 10mkr i kassan
-alla sociala avgifter går tillbaka, det är ingen skatt utan bara en omfördelning mellan dina egna åldrar, och man får tillbaka pengarna senare i livet som sjukpeng eller pension.

För alla skatterna får man naturligtvis gratis sjukvård och gratis universitet.

Hur bra som helst. Sverige är underbart att driva min rörelse i! Men kanske svårare om man tillverkar något, har fabrik eller liknande, eller frisörer som känner att MOMSen borde vara deras för när den går bort försvinner ju 50% av vad kunden betalade.

Sparade du utdelningsutrymmet i 35 år också innan första uttaget? Gör jag vinst och har 10 miljoner kvar efter skatt och vill ta utdelning så ska de första 7 miljonerna eller dylikt beskattas som inkomst av tjänst före det går till 20% skatt. Kanske vid 15-20 miljoner kvar efter skatt så går det göra en någotsånär rimlig utdelning sett till vad som går till staten och vad som går till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in