Citat:
Ursprungligen postat av
Konfucius2
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.
Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.
Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.
Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.
Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.
Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?
Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?
+1. Jag valde för en väldigt massa år sedan att byta hög materiel standard mot ledig tid. Visst, trevligt att köra sportbilar, köpa skräddarsydda kostymer, resa i tid och otid, men i längden jobbade jag som ett as, blev skinnad på skatt och la mycket på onödigt. Kan du inte ta de pengar du tjänar och investera, tex köp hyreshus eller placera vinsten på fondmarknaden? Funderar du på en exit har jag för mig att om man har ett AB som man inte rört på 5 år får man ta ut hela kapitalet skattefritt. Kan minnas fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
Rent politiskt är moderaterna småföretagarnas parti. Du skulle kunna anställa en anhörig som "jobbar hemifrån" halvtid eller kvartstid - och egentligen inte gör något. Då kan du dra av löneomkostnader och samtidigt få ut lite av resultatet (ni delar på "lönen").
MODERATERNA, ja, men de finns inte längre. Nu är det Nya Moderaterna och för dem är småföretagare precis som försvarsmakten ett
särintresse. Det är marginell skillnad på partierna i riksdagen. Dessa partiledardebatter är bara en show för att lura folk att tro att deras röst spelar roll. Att det inte var någon skillnad på S och M förstod jag runt 2000-2005. En kommande partiledare för M var på samma fest och jag hade höga politiker till bordet och runt omkring mig. De sa öppet att en pizza i månaden och kunna gå på bio räcker som skattesänkningar. Jag ska inte säga att vi hade vilda diskussioner för det kan man inte ha på en sådan tillställning. Min syn på skattetryck handlade om 50-talsnivåer med 15-20% skatt. Deras svar var sosse-svar. Högern=vänstern och allt är en charad.
Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Ta ut så mycket du kan redan nu och placera utomlands - vinner sosseriet med VPK och Miljökommunisterna i höst så kommer det bli bra mycket dyrare för dig - tänk på att de genast kommer börja importera betydligt fler muslimska trasproläterer som DU skall försörja, vare sig du vill eller inte.
Som sagt:
Högern=vänstern och allt är en charad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Momsen började som en tillfällig skatt för länge sedan, å inget är så permanent som en tillfällig skatt. Förr i tiden, innan vi gick med i EU var det kanske mindre problematiskt då nästan alla företag handlade uteslutande lokalt. Numera när EU är en stor marknad så handlar allt fler företag inom hela unionen, med extremt komplicerade skatteregler som följd där man i princip måste hyra en arme av advokater för att ha en chans att ta reda på hur saker fungerar.
EU idag är inte vad man förespeglade oss på 90-talet. MSM såg till att lura hela svenska folket att gå med i EU. Fråga er vad MSM lurar er med i dag. Ukraina, klimathotet, Big Pharma, kosten, välfärden, FN, övervakningssamhället, Agenda 2030, mångkultur, HBQT och det där och de där man inte får ifrågasätta/kritisera.