Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Du ska nog hålla dig till husvagn. Den som irrar runt på sjön är inte fartyget utan fritidsbåtarna, den som genom sin handling orsakayt(inte dödat) två människor är den som styrde båten, kaptenen på fartyget kan på sin höjd ha misslyckats med att upptäcka snipan och girat iväg från den.
Mellan stora fartyg och små båtar finns det inga solklara regler, ofta inte ens mellan stora fartyg som jag gett exempel på här(googla Andrea Doria Stockholm som skulle enligt reglera vara solkart vems fel det var)
Häktningen av kaptenen ger svart på vitt vad som gäller. Hans fartyg har seglat på den mindre båten och han har därmed vållat två människors död. Det blir inte automatiskt någon annans ansvar därför att de eventuellt gjort fel och också bär ansvar.
Utgående från det kan du mycket väl ha rätt och han i slutänden förklaras oskyldig och förhindrad att ha gjort något annat än han gjorde.
Det här är inte platsen för rent tjafs för saken skull av respekt till offer och anhöriga, så jag tänker inte gå i polemik. Jag har bara förklarat varför det är rimligt och logiskt att kaptenen häktas och utreds för brott.