Igår, 10:10
Medlem
50/50 av gångerna jag startar och åker iväg så förblir den tänd och abs funkar inte när jag bromsar. Andra gånger släcks den och abs funkar men då går den igång och hackar varje gång jag bromsar.

Så vet inte om det är något givar fel eller nåt annat. Sitter det givare bakom alla 4 hjul?

(YarisP1)
Citera
Igår, 10:14
Medlem
Balisers avatar
Ja, nog en felaktig givare eller ring. Vad säger OBD?
Citera
Igår, 11:01
Medlem
Trasig ABS-krans.
Citera
Igår, 11:01
Medlem
hundenkattenglasses avatar
har samma problem med min saab. Koden visar givare vänster sida för mig.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
50/50 av gångerna jag startar och åker iväg så förblir den tänd och abs funkar inte när jag bromsar. Andra gånger släcks den och abs funkar men då går den igång och hackar varje gång jag bromsar.

Så vet inte om det är något givar fel eller nåt annat. Sitter det givare bakom alla 4 hjul?

(YarisP1)
1: Kolla koder.
2: Kolla så att batteriet är friskt.
3: kolla så att den laddar som den ska.
4: Kolla ABS-kransar och givare.

Är batteriet dåligt eller dåligt laddat kan det trigga abs-lampan på vissa bilar.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Hade samma fel på en nästan ny Mazda Tribute = full 5-årig fabriksgaranti.
Kontrollampan för ABS-fel tändes då och då.
Dock ALDRIG när jag lämnade in bilen för garantiåtgärd.
Lämnade in bilen flera gånger till märkesverkstaden med samma besked: Vi kan inte hitta felet om inte lampan lyser just då när vi ska felsöka.
Beslöt mig då för att felsöka själv.
Kollade alla ABS-kransar.
Kollade - mätte upp - alla givare vid hjulen.
Särade på alla kabelskarvar och "gnuggade dom" samt apterade vattenfri vaselin i alla kabelskarvar.
Hux flux slutade lampan att lysa lite då och då och tändes aldrig mer i min bilägo.
Men vad felet var = vilken av mina åtgärder som gjorde susen - fick jag aldrig veta.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hade samma fel på en nästan ny Mazda Tribute = full 5-årig fabriksgaranti.
Kontrollampan för ABS-fel tändes då och då.
Dock ALDRIG när jag lämnade in bilen för garantiåtgärd.
Lämnade in bilen flera gånger till märkesverkstaden med samma besked: Vi kan inte hitta felet om inte lampan lyser just då när vi ska felsöka.
Beslöt mig då för att felsöka själv.
Kollade alla ABS-kransar.
Kollade - mätte upp - alla givare vid hjulen.
Särade på alla kabelskarvar och "gnuggade dom" samt apterade vattenfri vaselin i alla kabelskarvar.
Hux flux slutade lampan att lysa lite då och då och tändes aldrig mer i min bilägo.
Men vad felet var = vilken av mina åtgärder som gjorde susen - fick jag aldrig veta.

Nämen…. En japansk bil som det blev fel på….

Enligt den samlade ”expertisen” här på FB så blir det aaaaaaaaaldrig fel eller problem på asiatiska bilar i allmänhet, och i synnerhet inte japanska, bara på tyska och så i synnerhet VAG…

Å andra sidan hävdar ofta samma ”expertis” att allt från Kina är skit, bilar och allt…

Nåväl, mer sansade figurer är mer realistiska i sina påståenden och vet att även asiatiska bilar kan knasa och ha problem, även om de helt klart gjort sig förtjänta av skryt för att ha hög driftsäkerhet och relativt sparsamt med allvarligare problem.

Vad gäller TS undringar så bör det först utläsas felkoder för att utifrån det sikta åt mest sannolika håll i vidare felsökning, och man torde landa på tilltufsad ABS-krans alt sensor på nåt hjul, eller kablageknas till sagda prylar
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Jag håller med om att man absolut först bör läsa av felkoder från ABS-systemet, det är lönlöst att gissa och spekulera innan man har gjort det.

Och ja, det är praktiskt taget alltid ABS-givare på alla fyra hjulen.
En del bakhjulsdrivna 80-talsbilar med Bosch ABS-system hade en gemensam givare för bakhjulen som då satt i bakaxelväxeln. T ex Volvo 240/740 och Mercedes. Bilar från samma tid med ABS av andra märken (t ex ATE eller Bendix) hade en givare per hjul, likaså alla framhjulsdrivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in