2026-08-02, 15:20
Medlem
Kapten häktad på den högre misstankegraden för vållande till annans död

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/
Senast redigerad av Fikman 2026-08-02 kl. 15:22.
Citera
2026-08-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej men jag trodde att pullpiten ("räcket" i fören) var en pushpit (som sitter i aktern) när jag bara sett bild på akterskeppet.
Se denna, båten ser helt knäckt ut fördäcket pekar uppåt jättemycket tycker jag

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1700581664819367&id=100046026 500044&rdid=K2bJnNg5E4aD5YQP
Citera
2026-08-02, 15:22
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Omni gick just ut med detta:

Och SVT detta:

Citat:
Under lördagen begärdes mannen häktad misstänkt för vållande till annans död.
Nu häktas han efter söndagens förhandling i Göteborgs tingsrätt. Han är på sannolika skäl misstänkt för vållande till annans död, vilket är den högre misstankegraden.
Tingsrätten bedömer att det finns en risk att den misstänkte mannen avviker och undandrar sig lagföring eller straff.
Åtal kommer att väckas senast 14 augusti.
Befälhavaren nekar till brott.
Citera
2026-08-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
En fråga till er (få) i tråden som har koll på det här med båtar.

Vilka möjligheter har de olika fartygen att väja?

Fartyget har väl en bromssträckan på nån km.
Att väja för en annan båt tar kräver också ett betydande avstånd.
Om man t ex upptäcker en båt på kollisionskurs, hur långt avstånd behöver man, i ca 11 knop, för att kunna undvika kollision?
Jag antar att det är avsevärt avstånd. Dessutom vet man ju inte vilka undanmanövrar mötande båt kommer att göra. Även en undanmanöver kan ju innebära kollision.

Om vi tar samma förhållande för snipan, så antar jag att den kan stanna på några 10-tal meter, och svänga 90 grader på ungefär lika kort.

Fartyget har ju därmed nära noll möjlighet att undvika en mötande snipa som kommer på fel ställe.
En snipa som möter ett fartyg på fel, hotande, kurs har oändliga möjligheter att undvika en kollision.

Det har ju informerats att fartyget inte sett snipan. Men även om de sett den, i kollisionskurs, så hade de inte haft stor möjlighet att väja.

Snipan däremot borde haft stora möjligheter att väja, om den upptäkt fartyget.
Varför gjorde de inte det ? Inväntade de att fartyget skulle väja?
Nä. Troligen inte. Inte heller de har upptäckt faran.
Nja, OM man hade sett snipan så hade det inte varit några problem att undvika kollisionen. Fartyget är trots allt relativt litet med sina knappa 100 meter, farten hanterbar och väldigt gott om vatten med tillräckligt djup att manövrera på. Efter nästan 20 år till sjöss varav de sista 5 som styrman på ett fartyg i ganska exakt samma storlek (110 meter) kan jag konstatera att det där är ingen vare sig ”trång” farled eller svår manöver. Man har helt enkelt inte haft koll på snipan, allt annat är otänkbart. Frågan är varför man inte har haft koll?
Citera
2026-08-02, 15:24
Medlem
colis avatar
Citat:
En normal seglarväst har ju 50 N i lyftkraft, räcker inte det för att flyta upp en människa från 20 meters djup? Jag tycker det är svårt att komma ner till 10 meter utan viktbälte, åtminstone om man har för avsikt att stanna på det djupet mer än några sekunder.

Jo min åsikt är att ett barn i en typiskt orange flytväst med krage flyter.
Om barnets kropp återfinns på 20-30 meters djup utanför den havererade snipan, talar därför mycket för att detta barn inte hade en flytväst på sig.
Citera
2026-08-02, 15:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikman
Kapten häktad på den högre misstankegraden för vållande till annans död

Han måste då, tycker jag, ha gått emot lotsens rekommendationer och råd. Annars skulle väl också eller enbart lotsen ha gripits?
Citera
2026-08-02, 15:25
Medlem
Klommeroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Först: Har noll koll på sjöliv.
Näst, en fråga: Hur går det till att missa ett stort fartyg? Även om det är halvljust och regnigt? Hörs det inget? Ser man ingenting även om man ser sig omkring?
Ursäkta korkade och totalt oinsatta frågor. Är häpen och förundrad och tänker att det verkar vara något av ett mirakel att inte fler olyckor sker med småbåtar om det är så svårt att ha koll. Fast något mirakel är det inte, det förstår jag ju. Något har gått väldigt olyckligt och oskickligt till här.

Precis så. Det skulle ske olyckor på löpande band om det vore så lätt att "hamna fel" även för sjövana individer med ansvar för barn. Därför kommer det visa sig vara självmord/mord eller kraftig berusning som ligger bakom.
Citera
2026-08-02, 15:26
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Bättre skärpa via Topaz Gigapixel AI.

Att du kör ett fotografi genom en AI-tjänst på nätet gör inte bilden ”förstärkt” eller med ”bättre skärpa”, det gör bilden förvanskad, förfalskad och obrukbar.

Du begriper väl att den bara hittar på punkter mellan existerande datapunkter i bilden? Det går inte att tillföra mer information än vad som redan är där.
Citera
2026-08-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Han måste då, tycker jag, ha gått emot lotsens rekommendationer och råd. Annars skulle väl också eller enbart lotsen ha gripits?
Jag tror snarare att åklagaren var tvingad att åtala han för "vållande till annans död" då han tvingast släppa honom annars, se nedan

"På torsdagskvällen anhölls fartygets kapten och på söndagseftermiddagen häktades han vid Göteborgs tingsrätt. Han är på sannolika skäl misstänkt för vållande till annans död, vilket är den högre misstankegraden.

Misstanken om vårdslöhet i sjötrafik ligger kvar, men låg inte till grund för häktning eftersom straffskalan är för låg"

Citera
2026-08-02, 15:27
Medlem
GustavAnders avatar
Väldigt märkligt, lotsen ombord,
vad gjorde han eller hon och vilket snsvar har han?

Har inte småbåtar väjningsplikt?
hur kan då kaptenen häktas på den högre misstankegraden?
Citera
2026-08-02, 15:28
Medlem
Citat:
Vill du ha vänligheten att länka bild på snipans förskepp. Jag hittar inte...

Här, expressens artikel.

3 eller 4 bilden i bildcollaget:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Bildtext:

Citat:
Under lördagen lastades olycksbåten upp på en lastbil.
Foto: Joakim Eriksson / Agena Foto

Hon hänger där i två lyftstroppar och lastas på en röd SCANIA lastbil.

Man ser att förskeppet är intryckt på snipans babordssida.
Och att fören spruckit längs med mittlinjen. En öppning in i skrovet finns där.
Om du förstorar bilden där.
Citera
2026-08-02, 15:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Se denna, båten ser helt knäckt ut fördäcket pekar uppåt jättemycket tycker jag

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1700581664819367&id=100046026 500044&rdid=K2bJnNg5E4aD5YQP
Fast däcket på modellen kröker ganska bra uppåt i stäven, och det är alltid svårt med perspektiv när bilder är fotade genom en tele-kanon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in