2026-08-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Märker att du inte är lojal mot landet.

Tycker att såna där tendenser verkar poppa upp bland forumets användare lite här och där. Tex folk som är arga på "araber, blattar, negrer, muslimer" etc. Men som har (eller planerar att) flyttat från Sverige utan att stanna kvar och kämpa
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-02 kl. 13:43.
Citera
2026-08-02, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tycker nästan lite synd om Tidö för att det inte kom tiotusen marockaner. Då hade de eventuellt kunnat vinna valet.
Fast de hade också behövt förklara för väljarna varför deras politik tillåtit att 10.000 marockaner tagit sig in i landet. De hade antagligen skyllt på föregående regeringar och EU, men det känns som en svår poäng att driva hem inför invandringskritiska väljare?
Citera
2026-08-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Maten har väl ändå blivit extremt mycket dyrare

Det skulle bli ännu dyrare med vänstern som röstade NEJ till sänkt skatt på mat från 12% till 6%. Centerpartiet har precis sakt att de vill höja skatten på mat till 12% om de får makten.
Citera
2026-08-02, 14:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Tycker att såna där tendenser verkar poppa upp bland forumets användare lite här och där. Tex folk som är arga på "araber, blattar, negrer, muslimer" etc. Men som har (eller planerar att) flyttat från Sverige utan att stanna kvar och kämpa

Fast den kategorin är ju fördrivna av icke lojala.
Citera
2026-08-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast den kategorin är ju fördrivna av icke lojala.

Fördrivna? De väljer väl självmant att inte stanna kvar och kämpa? Eller har de ingen möjlighet (socialt och/eller ekonomiskt) att stanna?
Citera
2026-08-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fast de hade också behövt förklara för väljarna varför deras politik tillåtit att 10.000 marockaner tagit sig in i landet. De hade antagligen skyllt på föregående regeringar och EU, men det känns som en svår poäng att driva hem inför invandringskritiska väljare?
Både Ulf och Jimmie började ju veva mot Spanien direkt. De trodde nog att hotet om en flyktingvåg skulle locka röster. Men du har nog rätt, det är kört för Tidö oavsett.
Citera
2026-08-02, 15:33
Avslutad
Citat:
Både Ulf och Jimmie började ju veva mot Spanien direkt. De trodde nog att hotet om en flyktingvåg skulle locka röster. Men du har nog rätt, det är kört för Tidö oavsett.
Sant. Men eftersom att sossarna har hanterat frågan genom att lägga sig på ungefär samma nivå som tidö så tänker jag att det kan slå åt båda håll. DVS att om bulf och jimpan börjar argumentera för att om marockanerna kommer invadera landet om oppositionen vinner valet så kan magda o. co. kontra med att det är regeringens politik som låtit det här inträffa och med sossarna bakom rodret så hade det aldrig skett.

I slutändan så är de enda som skulle kunna dra politisk vinning ur detta SD och därför gissar jag att resten av tidö är obenägna att lyfta frågan. Men vad vet jag.
Citera
2026-08-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Sant. Men eftersom att sossarna har hanterat frågan genom att lägga sig på ungefär samma nivå som tidö så tänker jag att det kan slå åt båda håll. DVS att om bulf och jimpan börjar argumentera för att om marockanerna kommer invadera landet om oppositionen vinner valet så kan magda o. co. kontra med att det är regeringens politik som låtit det här inträffa och med sossarna bakom rodret så hade det aldrig skett.

I slutändan så är de enda som skulle kunna dra politisk vinning ur detta SD och därför gissar jag att resten av tidö är obenägna att lyfta frågan. Men vad vet jag.
Dessutom har vi ju gått med i EUs migrationspakt så hade de kommit så långt som att få sina asylansökningar prövade (vilket inte var aktuellt) så hade inget parti i Sverige kunnat styra över volymen. Men visst, för vissa väljare tar det nog längre tid än för andra att det faktumet ska sjunka in.
Citera
2026-08-02, 16:04
Medlem
Citat:

Nej, Miljöpartiets språkrör välkomnade alla illegala marockanska migranter som hade tagit sig till Spanien till Sverige. Detta kan skrämma bort en del mittenväljare som övervägde att rösta på de rödgröna och i stället få dem att rösta på Tidöpartierna.

Glöm inte heller att inget val är avgjort före valdagen. Tidö och rödgröna är nära varandra och varje röst är viktig.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-02 kl. 16:07.
Citera
2026-08-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, Miljöpartiets språkrör välkomnade alla illegala marockanska migranter som hade tagit sig till Spanien till Sverige. Detta kan skrämma bort en del mittenväljare som övervägde att rösta på de rödgröna och i stället få dem att rösta på Tidöpartierna.

Nu är jag inte för helt vidöppna gränser, men jag vill veta vart Lind (eller Helldèn) sagt att "alla illegala migranter är välkomna"?
Citera
2026-08-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Nu är jag inte för helt vidöppna gränser, men jag vill veta vart Lind (eller Helldèn) sagt att "alla illegala migranter är välkomna"?

Sveriges migrationsminister sade att de marockaner som olagligt tagit sig in i Spanien inte är välkomna till Sverige. Kort därefter reagerade MP starkt och tog tydligt avstånd från uttalandet. Det kan tolkas som att MP vill att dessa personer ska kunna komma till Sverige. I politiken måste man ibland läsa mellan raderna, särskilt när det gäller partier som resonerar på det sättet. Det är egentligen inget nytt. Vi vet redan att MP är ett av de partier som driver den mest generösa invandringspolitiken i världen.

Man kan läsa lite extra idag på svd

Citat:
Med Miljöpartiet och Vänsterpartiet i regering är risken påtaglig för nya amnestier även i Sverige. Om Sverige går i en spansk riktning med amnestier och tillbakagång till gamla regler kommer migrationstrycket även här öka till ohållbara nivåer igen.

https://www.svd.se/a/d4G8LX/ulf-kristersson-johan-forssell-risk-for-nytt-migrationskaos-om-oppositionen-tar-over-i-sverige
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-02 kl. 17:27.
Citera
2026-08-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det skulle bli ännu dyrare med vänstern som röstade NEJ till sänkt skatt på mat från 12% till 6%. Centerpartiet har precis sakt att de vill höja skatten på mat till 12% om de får makten.
Var du tvungen att hyvla i min text för att få till en kommentar? Frågan består fortfarande, vem ska betala lånen som togs för skattesänkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in