Citat:
Ursprungligen postat av
EgonKarman
Det låter i mina öron som skillnaden mellan människor och djur.
Människor är också djur, men har bättre förmåga att prata. Om jag minns rätt är schimpanser väldigt lika människor. Samma hjärnlober, samma nervsystem, samma ben kroppen, osv.
Skillnaden är väl mest att vi är mindre ludna och kan prata.
Citat:
Ursprungligen postat av
EgonKarman
Men vad jag inte begriper är varför vi kan vara så säkra på att inte en AI har den förståelsen, kunskap eller medvetenhet.
Jag skulle säga som så att vi som har djupare kunskap i teknologin har bättre möjligheter att förstå det. Vi kan också förklara men förklaringarna kan kräva annan kunskap för att kunna inse. Jag tror inte förklaringarna tas emot av så många. De verkar ignoreras.
(Finns en del okunniga som har skaffat sig en emotionell koppling till LLM'er, och åkt på något som mest kan se som psykoser. Deras förmåga att bedöma är inte den bästa. Vi kan se de som motsatsen).
Vi kan säga så här hur vet du att din bil inte har ett medvetande?
Du kommer bara sluta i blinda avfärdanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
EgonKarman
Som du sa så är det få människor som verkligen förstår. Vi kan ju knappt ens beskriva med ord vad det innebär att verkligen förstå eller vad det är som gör att man gör det, om man ens vet det själv.
Jag kan se logiken i att man måste förstå själv för att kunna bedöma ifall någon annan förstår. Genom att ställa frågor. Men det hänger väl på att den som blir ifrågasatt önskar bli erkänd för att verifiera sin förståelse.
Jag begränsade mig väl till att ur data inse generella koncept som kan uttryckas som principer.
En bra bild är nog att tänka på människor som djur. Och bli lite förvånad när någon producerar lite insikter.
Jag hade en gång en kollega som jobbade på en hel annan enhet där det också var en hel del administration. Och han var närmast galen på sina kollegor. Vid fikapauser och så satt dom och gaggade om allsång på skansen och allmänt hjärndött tyckande.
Så för honom var det nog ungefär som att han hade haft lite kossor, grisar och höns som kollegor.
Med hans mått hade nog inte kollegorna så mycket medvetande. Han skulle definitivt mycket hellre prata med en LLM än kollegorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
EgonKarman
Hur vet vi när en maskin förstår något om vi själva inte gör det? Tänds det en grön lampa någonstans?
Ställer man kravet att den skall producera en insikt som den inte är tränad på, och först inte kan göra det, men kan göra de senare, så kanske det kan vara ett kriterium på förstått.
Dvs själva förstående måste komma efter tränningen.
För att detta skall vara möjligt måste en LLM förses med minne. Och det var det vi talade om tidigare. Dvs en LLM+agent skulle kanske kunna nå dit.