2026-08-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Det är ju skitsmidigt med bogpropeller, har aldrig haft någon men tänk hur bra allt.blev med gps, servostyrning, induktionshäll, mobiltelefon och inte minst rototilt på grävare.
Jag kommer än idag ihåg ett ord jag lärde mig när jag tog förarbevis i 7:an, vet inte om det ordet finns längre "sjövett" hette det och sedan berätta läraren att "den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd" och alla vi förstod exakt andemeningen med detta.
Citera
2026-08-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Men hålla utkik och anpassa sin hastighet efter väder-förhållandena lär vara deras skyldighet och även undsätta de nödställda men inget av detta har skett.

Nä, de har väl helt enkelt inte sett dem och inte märkt något.
Citera
2026-08-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nä, de har väl helt enkelt inte sett dem och inte märkt något.

Då har de väl bevisligen brustit eftersom de inte har haft utkik, eller ?
Citera
2026-08-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det spelar ju ingen roll. En fritidsbåt kan ha motorstopp och ligga strömlös i farleden. Fartyget har ju inte "fri lejd". Kan de väja ska de väja.
Självklart, men i min värld hänger jag inte upp mig på regler enbart utan på att försöka undvika olyckor.

Att ha rätt hos sankte pär är inte smart, tänker på alla somalier som fått förmånen att bo i detta landet och går rakt över vägen med telefonen fastlindad vid huvudet för dom har rätt att kräva att bilisten stannar.
Citera
2026-08-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
ska man lägga till vid båtplats med sidvind är det gutt att ha en bogpropeller, överbyggnaden är ett extremt vidfång, har du testat lägga till vid flera båtar med kraftig sidvind?

Ja självklart har jag det.

Det krävs lite övning givetvis men det är nyttigt för de flesta.
Citera
2026-08-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Många frågetecken kring snipans agerande i en farled. Sen fylla båten med minderåriga och fru och vara ute kl 21:30 i uselt väder. Hade båten drivit och fraktskeppet närmat sig borde ingen varit inne i båten samt något hade redan ringt sjöräddningen.. inga flytvästar eller instängda i båten?

Nä precis, hade de sett fartyget komma hade de väl försökt rädda sig vilket inte verkar ha skett alls utan de har blivit överraskade. Så den teorin att de låg och drev tror jag inte alls på.
Citera
2026-08-02, 12:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Självklart, men i min värld hänger jag inte upp mig på regler enbart utan på att försöka undvika olyckor.

Att ha rätt hos sankte pär är inte smart, tänker på alla somalier som fått förmånen att bo i detta landet och går rakt över vägen med telefonen fastlindad vid huvudet för dom har rätt att kräva att bilisten stannar.

Folk i den här tråden klarar ju inte att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Självklart ska man i en liten båt hålla undan för sin egen självbevarelsedrift.

Men nu är ju befälhavaren på fartyget begärd häktad för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död och då är det ju relevant vad reglerna säger och om han kommer bli fälld eller inte.
Citera
Medlem
”Enligt Åklagarmyndigheten har brottsmisstankar framkommit mot befälhavaren på det norska handelsfartyget. Häktesförhandlingen kommer att äga rum under söndagen.”

Sannolika skäl med andra ord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-anhallen-efter-fartygsolycka-utanfor-tjorn
Citera
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Jag kommer än idag ihåg ett ord jag lärde mig när jag tog förarbevis i 7:an, vet inte om det ordet finns längre "sjövett" hette det och sedan berätta läraren att "den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd" och alla vi förstod exakt andemeningen med detta.

Hämmad av djuågående var också en grej, stora fartyg har företrede, anpassa fart och chansa inte.
Tror också jag tpg det i sjuan, bättre utbildning på den tiden
Citera
2026-08-02, 12:36
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det verkar som om det blev påkörda bakifrån anser flera, huruvida det är fastställt till 100% kan jag inte svara på.

Jag ser faktiskt inget alls som tyder på det. Och inte heller ser jag något som tyder på något annat. Den enda delen av båten jag inte sett är mitten, och dom delar jag HAR sett visar inte något som jag kan tolka som ”här blev den påkörd”.

Så jag tror på mitten.
Citera
2026-08-02, 12:37
Medlem
Citat:
Kan du länka till den median tack.

Det var nog här jag läste det i nåt inlägg av nån som var insatt o kände personerna . Tråden är så lång nu så vet inte var inlägget var men kan ju va fejk
Citera
2026-08-02, 12:38
Medlem
Det är inte så att de fått motorproblem med stopp som följd och försökt fixa skiten i 20m/s vind och regn och då drivit in i farleden? Någon uppe i sittbrunnen, någon nere i motorluckan.

En sån liten båt syns varken på radar eller med korkgluggarna öppna i sånt jävla väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in