Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Jag vet inte om någon har skrivit det i tråden. Jag har inte sett det men jag har nog missat några poster.
Däremot, om man svänger upp i medvind och har 40knop groundspeed när det blåser ~10-11 knop på marken har man definitivt stallfart genom lufthavet.
Ok, jag kanske missar vad du menar men låt mig ta ett exempel.
Nu är det mer än 25år sedan jag flög det där jorbruksredskapet senast, men jag vill minnas att VSo är 60kt och VS bara ett par knop högre (typ62kt), klaffarna funkar mer som bromsar på den där.
Vad jag vill ha sagt är att om du då flyger precis på stallgränsen 60kt IAS rakt norr ut i rak motvind på 10kt så kommer du att ha en GS på 50kt.
Om du då svänger 180° till rakt sydlig kurs så kommer inget dramatiskt att hända, du kommer fortfarande att ha 60kt IAS men när svängen är fullbordad ha 70kt GS.
Sedan är det ju det här med GS och verktyg som tex flightradar.
Det går inte att garantera någonting ang IAS utifrån den angivna groundspeeden.
GS tar nämligen inte hänsyn till om flygplanet stiger eller sjunker vilket påverkar den presenterade GS oavsett vilken IAS flygplanet har.
För att visualisera vad jag menar så gör jag det med en väldig överdrift. Om ett flygplan (i noll vind) stiger eller sjunker rakt vertikalt så kommer GS att presenteras som noll oavsett flygplanets verkliga IAS. Och allt mellan mellan horisonten och +-90° blir trigonometri.