Teorin kan stämma , men i detta fallet tvivlar jag på annat än ålderdoms-akutsjuk.
Eu bör sätta ett maxåldrande på privatlicenser till en ålder av 48 år därefter enbart som passagerare.
Det är vad jag tror har hänt.
Obs. Jag kan ha fel.
Det är för närvarande alldeles för lätt att skylla på oförutsedda stallningar , medvinds landningar osv osv. Se klarheten i piloternas åldrande istället.
HAVCOM kommer troligtvis se samma resultat.
Då ska måste ju samma gälla för framförande av alla typer av fordon. Din bil till exempel.
För närvarande kommer mängder med äldre piloter "störtbomba tråden" med deras "liknande situationer".
Helt tagna ur luften utan tanke bakom sitt förnuft.
Ålderdomen är farligare , i tryckförhållandena.
Senast redigerad av Snylt-off 2026-08-01 kl. 15:38.
För närvarande kommer mängder med äldre piloter "störtbomba tråden" med deras "liknande situationer".
Nu tror jag vi är lite ute på cykeltur :-)
Man tillåter högre ålder (ingen gräns) och mer medicinska problem för en privatpilot med class 2-medical eftersom det handlar om privatflygning där inga betalande passagerare medföljer. Det är en hobby och då tillåts högre risker. Man har även lägre lägstakrav på själva flygkunskaperna med ett privatcert.
Det är troligen en rimlig balans mellan den medicinska risken och övriga risker med hobbyn.
Single pilot för kommersiellt flyg har åldersgränsen 60 år. Det på ett klass 1-medical som ställer högre krav på piloten.
Vi har tidigare diskuterat åldersgräns i någon av trådarna om fallskärmsflygolyckorna, bland annat för att man ofta flyger med många fler ombord än normalt vid hobbyflygning.
Vid de verksamheterna vore det rimligt att ställa krav på medical class 1 samt eventuellt en åldersgräns precis som vid kommersiell flygning med single pilot. (Skulle man hyra in ett företag för att flyga åt en hoppklubb skulle 60 år gälla).
Vad är det för tryckförhållanden 100 meter ovanför marken i ett litet propellerplan som åker 270 km/h?
Det ser ut precis som det iom urkoppling sv segelkärran, mkt låg fart på Pawneen och möjligen en klassisk svänga tillbaka/stall.
Eftersom han inte landade i sin förlängning vid ett presumtivt motorbortfall
Så råkande han möjligen ut för stall, ena vingen vek sig på för låg höjd, på grund av att farten tog slut?!
Har sett olyckor vid bogsering där det bogserade segelplanet får något slags problem och plötsligt stiger eller sjunker och drar bogserplanet med sig. Det finns nån video på YouTube där en sådan olycka filmas och förklaras med att segelplanet var felbalanserat, piloten försöker kompensera direkt efter start och det resulterar i att planet stiger snabbt, drar upp stjärten på bogserplanet och det tappar fart och går i backen. Det kan ju vara något sådant som hände här.
EDIT:
Det var nåt problem med huven på segelplanet jag tänkte på, den flög upp under start, piloten försöker stänga den och trasslar till det med höjden. 2:10 in i den här filmen:
Karlstads flygklubb har dessvärre "äldre piloter" som kanske inte skulle låta dessa flyga alls.
Jag kan ha fel - det är tragiskt naturligtvis , men vem är den omkomna ..
För det första finns det ingen ”Karlstad flygklubb”. Det är endera Värmlands flygklubb (motorflyg) eller Segelflygklubben i Karlstad.
SE-GBF ägs av den senare och är den som primärt släpar (andra, utsocknes, kärror har lånats in).
Inte överdrivet hög ålder på släppiloterna, och förringa inte rutinen vid eventuell händelse.
Mycket tragiskt alltid när någon mister livet i en olycka. Beklagar sorgen.
Hade inte Piper Pawnee en rekommendation att de ska ha bränslecell eftersom bensintanken sitter lite dumt på dem?
Jag menar att med en annan modell av flygplan så hade det kanske inte blivit en så våldsam brand. (Om man nu vill hålla på och spekulera)
Ännu ett troll som vi kan bortse ifrån. Snylt-off påstår I tidigare kommentar att EU borde lagstifta att personer över 48 år inte ska få flyga.
Spiken i din kista är att EU borde lagstifta om ålder. Om du inte förstår så är läkarna mer kunniga på det området
Ditt påstående är lika fel som att påstå att alla under 48 år inte borde få flyga då de är party knarkare
Senast redigerad av jekroth 2026-08-01 kl. 20:18.