2026-08-02, 11:37
Medlem
bithaxs avatar
Jag har en begagnad bil där garantin gått ut sedan ett tag tillbaka. Därför tänkte jag först skita i den årliga servicen i år. Jag bytte nämligen olja på den förra året, och enligt tillverkaren fanns det inget särskilt de ville göra på verkstaden utan de skulle bara ”kolla på den” för 2500 kr vilket en basservice kostar.

Så jag sket i det. Men sen såg jag att man kan få ersättningen från försäkringen nedsatt med 25% om man inte servat ”enligt tillverkarens instruktioner”.

Så jag bokade en service nu, lite väl sent efter semestern.

Frågan är hur länge det påverkar. Är det så att en sen service leder till en evig nedsättning oavsett om det gått flera år sedan det hände? Då är det ju kanske ingen ide att göra något åt det ändå?
Citera
2026-08-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har en begagnad bil där garantin gått ut sedan ett tag tillbaka. Därför tänkte jag först skita i den årliga servicen i år. Jag bytte nämligen olja på den förra året, och enligt tillverkaren fanns det inget särskilt de ville göra på verkstaden utan de skulle bara ”kolla på den” för 2500 kr vilket en basservice kostar.

Så jag sket i det. Men sen såg jag att man kan få ersättningen från försäkringen nedsatt med 25% om man inte servat ”enligt tillverkarens instruktioner”.

Frågan är hur länge det påverkar. Är det så att en sen service leder till en evig nedsättning oavsett om det gått flera år sedan det hände? Då är det ju kanske ingen ide att göra något åt det ändå?

Så om det skulle påverka för evigt så menar du att då mår bilen bättre och blir driftsäkrare om du skiter i att serva den…?
Citera
2026-08-02, 11:43
Medlem
Beror på åldern av bilen och övrigt bra service?
Är bilen över 10 år eller 10000 mil får man ju typ inte ut något av försäkringen om något utöver slitdelar går sönder endå. Även goodwill eller liknade från tillverkanre är borta och andrahandsvärdet är endå rätt lågt. Det sabbar andrahandsvärdet också om man skipar service

Citat:

Citera
2026-08-02, 11:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Evig nedsättning av försäkringen eller evig nedsättning av motorns funktion p.g.a. bristande service?
Citera
2026-08-02, 13:30
Medlem
Citat:

Har aldrig hört att försäkringsbolagen skriver ner några belopp pga utebliven service på märkesverkstad.

Vad är det för typ av försäkringsskador du tänker att det skulle påverka?
Citera
2026-08-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Har aldrig hört att försäkringsbolagen skriver ner några belopp pga utebliven service på märkesverkstad.

De flesta bilar har 12-årig rostskyddsgaranti.
Villkoret för att denna ska gälla är att bilen inspekterats, och ev åtgärdats, årligen enligt särskilt rostskyddsgarantihäfte, med stämplar och datum.
I alla fall på de bilar jag köpt nya de senaste 50 åren!
Citera
2026-08-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
De flesta bilar har 12-årig rostskyddsgaranti.
Villkoret för att denna ska gälla är att bilen inspekterats, och ev åtgärdats, årligen enligt särskilt rostskyddsgarantihäfte, med stämplar och datum.
I alla fall på de bilar jag köpt nya de senaste 50 åren!

Att tillverkare ställer krav för att utökade garantier ska gälla är inte det minsta konstigt men det är ju inte samma sak som försäkring?
Citera
2026-08-02, 15:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så om det skulle påverka för evigt så menar du att då mår bilen bättre och blir driftsäkrare om du skiter i att serva den…?

Man skiter i att göra service varje år och gör bara oljeservice. Och så tar man halvförsäkring.

Då sparar man typ 7000 kr om året som man kan använda till att laga bilen när den går sönder.
Citera
2026-08-02, 15:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Det är väl om motor eller växellåda skulle paja gissar jag. Eller om kamremmen går av.

Jag frågade Audi specifikt om när kamrem ska bytas.
”Vi har inget service intervall på den längre, byt om det börjar låta”.

Så man bara jaha, då hoppas vi väl att det går bra då.
Citera
2026-08-02, 15:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Man skiter i att göra service varje år och gör bara oljeservice. Och så tar man halvförsäkring.

Då sparar man typ 7000 kr om året som man kan använda till att laga bilen när den går sönder.

Ja maskinskadedelen i helförsäkringen brukar ha begränsningen 10 000 mil el dyl. När bilen uppnått det är det meningslöst med helförsäkring och det är då också ganska meningslöst att göra fullständig service varje år. Men det beror ju på om man tänkt sälja bilen snart eller inte. Den kan bli mer lättsåld om serviceschemat följts. För bilens driftsäkerhet är det dock bara oljeservice + kamremsbyten i tid som spelar roll.
Citera
2026-08-02, 15:55
Medlem
Citat:
Det är väl om motor eller växellåda skulle paja gissar jag. Eller om kamremmen går av.

Jag frågade Audi specifikt om när kamrem ska bytas.
”Vi har inget service intervall på den längre, byt om det börjar låta”.

Så man bara jaha, då hoppas vi väl att det går bra då.

Känns som att du måste klargöra vad vi diskuterar. Är det vagnskadegaranti, rostskyddsgaranti eller är det olika försäkringar som du tecknar hos separata försäkringsbolag. Typ Folksam, Trygg Hansa och allt annat de heter.

Står du vid ett rödljus och blir påkörd bakifrån lär inte ditt försäkringsbolag skriva ner värdet med motiveringen att du inte servat bilen på en märkesverkstad.

För att garantin ska gälla gäller det att man skött sin produkt enligt tillverkarens föreskrifter, när det gäller bilar betyder det att man ska låta en verkstad som är godkänd av tillverkaren att se till att olika slitdelar byts ut i tid. Därav service.
Citera
2026-08-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja maskinskadedelen i helförsäkringen brukar ha begränsningen 10 000 mil el dyl. När bilen uppnått det är det meningslöst med helförsäkring och det är då också ganska meningslöst att göra fullständig service varje år. Men det beror ju på om man tänkt sälja bilen snart eller inte. Den kan bli mer lättsåld om serviceschemat följts. För bilens driftsäkerhet är det dock bara oljeservice + kamremsbyten i tid som spelar roll.

Det finns völ ingen försäkring som går in och ersätter skador uppkomna från normalt slitage?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in