2026-08-02, 16:16
Medlem
OGGlocks avatar
2500kr för service? Det låter misstänkt - det brukar kosta det dubbla. -Jag antar att det inte är någon nyare bil du har? Är det en äldre kärra vi pratar om så har du ändå inga garantier så det är bara att fulserva bäst du vill.

2500kr är dock svindyrt för en ”kompisservice”. Jag brukar betala typ 1000kr + material.

Med en nyare bil med garantier som gäller så kan du räkna med 5lax på märkesverkstad för en standardservice.

För att svara på frågan. Det brukar vara stenhårt med nya bilar. Det kan räcka att du överskrider datum med en vecka så ryker garantierna.
Senast redigerad av OGGlock 2026-08-02 kl. 16:19.
Citera
2026-08-02, 16:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Känns som att du måste klargöra vad vi diskuterar. Är det vagnskadegaranti, rostskyddsgaranti eller är det olika försäkringar som du tecknar hos separata försäkringsbolag. Typ Folksam, Trygg Hansa och allt annat de heter.

Står du vid ett rödljus och blir påkörd bakifrån lär inte ditt försäkringsbolag skriva ner värdet med motiveringen att du inte servat bilen på en märkesverkstad.

För att garantin ska gälla gäller det att man skött sin produkt enligt tillverkarens föreskrifter, när det gäller bilar betyder det att man ska låta en verkstad som är godkänd av tillverkaren att se till att olika slitdelar byts ut i tid. Därav service.

Det är väl hur det normalt fungerar med försäkring, och då specifikt trygg hansa.
Enligt deras vilkor så sätts ersättningen för maskinskador ned med 25% vid en missad service.
Men det jag undrar är ju om det gäller för alltid, eller om det är lungt igen så fort bilen är servad.

Dvs. är dom så pissiga att "bara för att du missade en service för 2 år sedan så kan du nu aldrig får 100% ersättning". Chatgpt trodde ju att det var olagligt att göra så i sverige iom att försäkringsbolag måste bevisa att det finns en direkt koppling mellan den missade servicen och skadan.

Men jag vet inte hur det är i praktiken, och AI har ofta fel, så jag vill gärna höra från experterna här inne.
Senast redigerad av bithax 2026-08-02 kl. 16:41.
Citera
2026-08-02, 16:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGGlock
2500kr för service? Det låter misstänkt - det brukar kosta det dubbla. -Jag antar att det inte är någon nyare bil du har? Är det en äldre kärra vi pratar om så har du ändå inga garantier så det är bara att fulserva bäst du vill.

2500kr är dock svindyrt för en ”kompisservice”. Jag brukar betala typ 1000kr + material.

Med en nyare bil med garantier som gäller så kan du räkna med 5lax på märkesverkstad för en standardservice.

För att svara på frågan. Det brukar vara stenhårt med nya bilar. Det kan räcka att du överskrider datum med en vecka så ryker garantierna.

Det är så kallad basservice från Audi, och då ingår ingenting, utan de bara kollar på bilen.
Vill man faktiskt ha något gjort tillkommer det. T.ex. oljebyte osv.
Citera
2026-08-02, 16:47
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är så kallad basservice från Audi, och då ingår ingenting, utan de bara kollar på bilen.
Vill man faktiskt ha något gjort tillkommer det. T.ex. oljebyte osv.
Ok. Jag har aldrig haft just audi, men jag har haft andra vag-bilar och det där är inget jag känner igen. Du rör inte ihop begreppen service med ”kontroll”? På min nuvarande bil så har jag en sån, utöver service. Men det kostar typ 800kr.

Är det en äldre bil du har? Finns garantier fortfarande? Det är den springande punkten här.
Citera
2026-08-02, 16:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det finns völ ingen försäkring som går in och ersätter skador uppkomna från normalt slitage?

Nä. Vad har det med saken att göra? Förstår inte vad du menar...
Citera
2026-08-02, 22:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ok. Jag har aldrig haft just audi, men jag har haft andra vag-bilar och det där är inget jag känner igen. Du rör inte ihop begreppen service med ”kontroll”? På min nuvarande bil så har jag en sån, utöver service. Men det kostar typ 800kr.

Är det en äldre bil du har? Finns garantier fortfarande? Det är den springande punkten här.

2018, 7000 mil. Inga garantier kvar.
Denhär bilen har två service räknare, en för oljeservice och en för inspektionservice.

Hos audi kan man välja antingen baservice som kostar 2500 och där ingenting ingår, eller originalservice där massa saker ingår som är betydligt dyrare. Och då får man också ”mobilitetsgaranti” i ett år som innebär gratis vägassistans om jag fattar det rätt.

Inspektionsservice inträffar var 24 månad eller var 3000 mil, vilket som kommer först.

Så denna inspektionsservice som kanske då kostar 800 kr på en folkvagn kostar nu 2500 kr för en audi.
Senast redigerad av bithax 2026-08-02 kl. 23:17.
Citera
2026-08-02, 23:15
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
2018, 7000 mil. Inga garantier.
Denhär bilen har två service räknare, en för olja och en för ”vanlig service”. Båda kostar lika mycket hos Audi. Det finns alltså ingen billigare ”kontroll” att köpa hos dem.

Oljeservice räknaren kan man återställa själv.
Service räknaren kräver ett VAG verktyg för att återställa.

Nästa oljeservice för denhär bilen ska göras om typ 400 dagar om jag minns rätt.
Har du inga garantier så är det helt upp till dig hur/om/när du vill serva. Du har inget att förlora på det.

Den dagen du tänker sälja bilen så brukar bilfirmorna betala lite mer för en bil som man kan visa upp fullständig historik på. Alltså att den är servad enligt rätta intervaller hos auktoriserade verkstäder. Så det är ju något att ha i bakhuvudet om du har för avsikt att sälja. Men förutom det så ser jag inte någon anledning att du ska betala premium för en ”stämpel” i boken på en bil som ändå inte har några garantier kvar.
Citera
2026-08-02, 23:21
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Har du inga garantier så är det helt upp till dig hur/om/när du vill serva. Du har inget att förlora på det.

Den dagen du tänker sälja bilen så brukar bilfirmorna betala lite mer för en bil som man kan visa upp fullständig historik på. Alltså att den är servad enligt rätta intervaller hos auktoriserade verkstäder. Så det är ju något att ha i bakhuvudet om du har för avsikt att sälja. Men förutom det så ser jag inte någon anledning att du ska betala premium för en ”stämpel” i boken på en bil som ändå inte har några garantier kvar.

Nej det är väl bara för att försäkringen ska gälla fullt ut då. Men jag vet inte om jag kommer att ha helförsäkring ett år till.

Det är väl då kamremmen går, när man precis har sagt upp försäkringen gissar jag.
Citera
2026-08-02, 23:28
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Nej det är väl bara för att försäkringen ska gälla fullt ut då. Men jag vet inte om jag kommer att ha helförsäkring ett år till.

Det är väl då kamremmen går, när man precis har sagt upp försäkringen gissar jag.
Personligen brukar jag köra med en 10-årsgräns. Alltså då går jag från hel till halv. Vet att vissa går efter X körda mil.

Det där är ju nåt du får ta ställning till själv. På vissa bilar känns det verkligen inte lönt att ha helförsäkring när den börjar bli för gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in