Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Känns som att du måste klargöra vad vi diskuterar. Är det vagnskadegaranti, rostskyddsgaranti eller är det olika försäkringar som du tecknar hos separata försäkringsbolag. Typ Folksam, Trygg Hansa och allt annat de heter.
Står du vid ett rödljus och blir påkörd bakifrån lär inte ditt försäkringsbolag skriva ner värdet med motiveringen att du inte servat bilen på en märkesverkstad.
För att garantin ska gälla gäller det att man skött sin produkt enligt tillverkarens föreskrifter, när det gäller bilar betyder det att man ska låta en verkstad som är godkänd av tillverkaren att se till att olika slitdelar byts ut i tid. Därav service.
Det är väl hur det normalt fungerar med försäkring, och då specifikt trygg hansa.
Enligt deras vilkor så sätts ersättningen för maskinskador ned med 25% vid en missad service.
Men det jag undrar är ju om det gäller för alltid, eller om det är lungt igen så fort bilen är servad.
Dvs. är dom så pissiga att "bara för att du missade en service för 2 år sedan så kan du nu aldrig får 100% ersättning". Chatgpt trodde ju att det var olagligt att göra så i sverige iom att försäkringsbolag måste bevisa att det finns en direkt koppling mellan den missade servicen och skadan.
Men jag vet inte hur det är i praktiken, och AI har ofta fel, så jag vill gärna höra från experterna här inne.