2026-08-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Stjälpa? Varför skulle han vilja stjälpa SD?
Fundera istället på hur han skulle hjälpa SD med attacken. Så kanske du får svar på din fråga.
Citera
2026-08-02, 12:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggen
Fundera istället på hur han skulle hjälpa SD med attacken. Så kanske du får svar på din fråga.

För att svara kort: Jag har inte den kapaciteten.

Mer utvecklat: MGM har enligt uppgift tvångsvårdats på grund av psykisk sjukdom. Jag kan inte med exakthet svara på hur hans världsbild ser ut och vad han ser gynnar hans sak. Vi kan inte utgå från att MGM är rationellt tänkande. Men jag tror inte det är en slump att han valde just Sölvesborg, den ort i landet som allra mest associeras med SD, för sitt attentat.

Så, jag tror inte alls att detta hjälper SD. Men det är möjligt att GM tyckte eller trodde att det skulle göra det. På vilket sätt kan jag inte svara på, det får du fråga honom om. Men MGM har uttryckt stöd för SD och AFS vad jag förstår. Kan ju också vara så att han drevs av ett rent hat, helt enkelt, och agerade på det. Utan tro att det skulle gynna eller missgynna någon.
Senast redigerad av Troian 2026-08-02 kl. 13:29.
Citera
2026-08-02, 13:38
Medlem
Citat:
För att svara kort: Jag har inte den kapaciteten.

Mer utvecklat: MGM har enligt uppgift tvångsvårdats på grund av psykisk sjukdom. Jag kan inte med exakthet svara på hur hans världsbild ser ut och vad han ser gynnar hans sak. Vi kan inte utgå från att MGM är rationellt tänkande. Men jag tror inte det är en slump att han valde just Sölvesborg, den ort i landet som allra mest associeras med SD, för sitt attentat.

Så, jag tror inte alls att detta hjälper SD. Men det är möjligt att GM tyckte eller trodde att det skulle göra det. På vilket sätt kan jag inte svara på, det får du fråga honom om. Men MGM har uttryckt stöd för SD och AFS vad jag förstår. Kan ju också vara så att han drevs av ett rent hat, helt enkelt, och agerade på det. Utan tro att det skulle gynna eller missgynna någon.
"Tror inte att det var en slump att det skedde just där - kanske tänkte han att han skulle hjälpa Jimmie Åkesson i valrörelsen?" Tydligen hade du den kapaciteten.
Citera
2026-08-02, 14:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
"Tror inte att det var en slump att det skedde just där - kanske tänkte han att han skulle hjälpa Jimmie Åkesson i valrörelsen?" Tydligen hade du den kapaciteten.

Nyckeln är det fetmarkerade här. Det vill säga, jag spekulerar i att det var GM:s motiv - rationellt eller ej.

Citat:

(Min fetmarkering.)

Hur det i så fall skulle hjälpa SD att tända eld på socialdemokraternas partilokal är ju så att säga nästa fråga. För att svara på det måste man ju mer i detalj förstå hur GM tänkte, och det kan jag inte veta. Psykiskt sjuka personer som begår brott och där den psykiska sjukdomen bidragit till brottet kan ha en verklighetsuppfattning som vi vanliga människor har svårt att förstå.
Citera
2026-08-02, 15:10
Medlem
Mgm är psykiskt sjuk och det är inte nån organiserad politisk attack. Vidrigt hur sossemedia försöker blåsa upp det här till "ett hot mot demokratin" haha patetiskt.

Hade vi inte lagt alla hundratals miljarder på massinvandring så hade psykiatrin fungerat bättre med mer resurser. Enkelt
Citera
2026-08-02, 16:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Mgm är psykiskt sjuk och det är inte nån organiserad politisk attack. Vidrigt hur sossemedia försöker blåsa upp det här till "ett hot mot demokratin" haha patetiskt.

Jag tror inte jag har läst någonstans att attacken skulle vara organiserad. Har någon annan det?

Ensamagerande gärningsmän är något som säkerhetspolisen och motsvarande funktioner i andra länder varnat för i åtminstone något decennium. Åtminstone efter Bataclan 2015 har de allra flesta uppmärksammade terroristdåd utförts av ensamagerande. Nu skulle jag inte kalla detta för ett terroristbrott, men mycket tyder på att det faller under kategorin brottslighet med ideologiska, politiska eller religiösa motiv.
Citera
2026-08-02, 17:19
Medlem
En kriminell kaosblatte alltså.

Nu borde väl socialdemokraterna pudla? Eller sopar dom det under mattan?
Citera
2026-08-02, 17:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDenchman
En kriminell kaosblatte alltså.

Nu borde väl socialdemokraterna pudla? Eller sopar dom det under mattan?

Pudla om vad?
Citera
2026-08-02, 17:58
Medlem
Citat:
Pudla om vad?

Ja att det inte var några högerextremister som dom dundrade om.
Citera
2026-08-02, 18:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja att det inte var några högerextremister som dom dundrade om.

Högerextremist verkar det väl ändå vara.
Citera
2026-08-02, 18:22
Medlem
Citat:
Högerextremist verkar det väl ändå vara.

Verkar det så? Jag får det till kriminell invandrare.
Citera
2026-08-02, 18:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Verkar det så? Jag får det till kriminell invandrare.

Jag förstår inte ditt inlägg. Ungefär som att det ena utesluter det andra.

”Jag får det inte till invandrare, jag får det till en 36-åring.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in