Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Mitt första inlägg i tråden - vad jag har svårt att förstå är varför kaptenen häktas. Har inte fritidsbåtar väjningsplikt för större lastbåtar? Det är ju i stort omöjligt för ett fartyg av den storleken att kryssa sig fram bland fritidsbåtarna - i farleder ska väl fartyg på vara i fred?
Kaptenen är väl heller inte på bryggan förutom vid ingång till hamnar...eller....det brukar väl vara styrmän som står där ute till havs
Generellt sett är det så, att fritidsbåtar ska väja för större skepp. Finns några undantag, bland annat om det större fartyget hinner ikapp den mindre. Var länge sedan jag gjorde min utbildning så jag är säkert rätt rostig.
Sen finns det även en del andra regler som man kan ha brutit mot:
Man skall alltid ha god uppsikt ”med alla sinnen” tror jag det heter.
Så finns det ett ansvar att man har sin radar väl fungerande och att den används korrekt.
Är sikten dålig ska man använda mistluren och anpassa farten, samt hålla extra noga utkik.
Och alla har alltid ett ansvar att undvika kollision oavsett storlek på flytetyg.
Min tolkning:
Om det var MV som körde över snipan utan att märka det har man absolut brustit någonstans. Man borde sett och märkt att det hände, det finns ju ett ansvar att ha koll på vad som händer runt sitt skepp. Därmed inte sagt att dom hade kunnat undvika olyckan genom att gira eller sakta ner/öka farten även om dom hade sett snipan, men mistluren hade man ju kunnat dra igång, skjuta bloss, etc.
Sen ska man komma ihåg att dom här små plastbåtarna inte syns så väldigt väl på radar, och man bör därför ha en radarreflektor på sin båt. Men även där finns det lite diskussioner om hur effektiva dom egentligen är, jag ska låta det vara osagt hur bra dom fungerar.
Och så har vi det här med lotsen. Han har inget juridiskt ansvar, han är bara en rådgivare med god kunskap om lokala förhållanden, men som man måste ha ombord om inte befälhavaren själv har cert för området i fråga. Men det här är inte ett jättestort fartyg med en enorm brygga. Jag har svårt att tro att någon av skeppets besättning märkt något som lotsen missat, och hållit tyst om det. För mig talar det faktum att lotsen inte märkte något för att kaptenen talar sanning.
Alltså:
1: Vem hade väjningsplikt?
2: Hade olyckan kunnat undvikas av någon ombord på MV?
3: Hade olyckan kunnat undvikas av någon ombord på snipan?
1-3 hanterar själva olyckan.
Och så 4: Borde någon på MV åtminstone ha märkt att det hände även om retningen inneburit att dom kunnat gjort något? Personligen tycker jag solklart ja, och där kanske befälhavaren kan bli dömd.