2026-08-02, 10:30
Medlem
colis avatar
Såvitt jag kan se på Expressens bilder av snipan har båten misstänkta skador på styrbordssida.
Båtens högra sida fotograferad rakt framifrån. Ser inget misstänkt på babordssidan

.
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej , 1 1/2 -2 meter från fören på styrbords sida.(höger sida av båten)

Bild 4.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Senast redigerad av coli 2026-08-02 kl. 10:33.
Citera
2026-08-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Radar i detta sammanhang syftar på den skärm man tittar på, kallas ofta för presentations utrustning då den inte bara presenterar radar ekon som gamla randomskan(tänk gamla oscilloscope) skärmar gjorde.

Så en modern radarskärm kan presenterar råradar information, processad information, karta och hör och häpna AIS information.

Nu får du själv fundera på vem som vet mest, ska vi kanske gå ned på detaljnivå, blocka schema eller kanske kretschema lilla vän

Så nu har du bytt namn på din sekundäradar till presentations utrustning 🤣

Finns ingen som jobbar på sjön som säger sekundäradar om en bildskärm som visar AIS information eller sjökort

Du bara fabulerar och googlar

När en radar skärm visar annan information än just radar ekon så heter det att den har olika overlay t.ex AIS information eller sjökort som visas i bakgrunden.

sekundäradar används för övrigt bara inom flyget men det hade du bevisligen ingen aning om.

Citat:
. Definition
Secondary Surveillance Radar (SSR). A surveillance radar system which uses transmitters/receivers (interrogators) and transponders.

Source: ICAO Doc 4444 PANS-ATM

Description
Principle of operation

The radar antenna rotates (usually at 5-12 rpm) and transmits a pulse which is received by the onboard equipment (transponder). The transponder sends back a reply based on the interrogation mode. It may contain:

a four-digit code (Mode A).
the aircraft level (Mode C).
other information, e.g. aircraft identification, selected level, etc.

https://skybrary.aero/articles/secondary-surveillance-radar-ssr
Senast redigerad av Nyus 2026-08-02 kl. 10:38.
Citera
2026-08-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjenbojjen
Lokaltidningen ”ST-tidningen” la precis upp en intervju på deras facebooksida med räddningsledaren från insatsen där han säger att mamman och dottern hittades på botten.
Detta var redan känt. Mamman var i vraket och dottern hittades med undervattens robot som undersökte det utökade området runt vraket.
Citera
2026-08-02, 10:33
Medlem
Undrar om polisen testat pappan för knark detta bla då det nämns i skallertråden att han pysslat med sådant och det är väldigt vanligt i hans media kretsar, kokain underlättar om man ska vara rolig på beställning

se https://www.flashback.org/sp95571556
Citera
2026-08-02, 10:34
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Mitt första inlägg i tråden - vad jag har svårt att förstå är varför kaptenen häktas. Har inte fritidsbåtar väjningsplikt för större lastbåtar? Det är ju i stort omöjligt för ett fartyg av den storleken att kryssa sig fram bland fritidsbåtarna - i farleder ska väl fartyg på vara i fred?

Kaptenen är väl heller inte på bryggan förutom vid ingång till hamnar...eller....det brukar väl vara styrmän som står där ute till havs

Generellt sett är det så, att fritidsbåtar ska väja för större skepp. Finns några undantag, bland annat om det större fartyget hinner ikapp den mindre. Var länge sedan jag gjorde min utbildning så jag är säkert rätt rostig.

Sen finns det även en del andra regler som man kan ha brutit mot:

Man skall alltid ha god uppsikt ”med alla sinnen” tror jag det heter.

Så finns det ett ansvar att man har sin radar väl fungerande och att den används korrekt.

Är sikten dålig ska man använda mistluren och anpassa farten, samt hålla extra noga utkik.

Och alla har alltid ett ansvar att undvika kollision oavsett storlek på flytetyg.

Min tolkning:

Om det var MV som körde över snipan utan att märka det har man absolut brustit någonstans. Man borde sett och märkt att det hände, det finns ju ett ansvar att ha koll på vad som händer runt sitt skepp. Därmed inte sagt att dom hade kunnat undvika olyckan genom att gira eller sakta ner/öka farten även om dom hade sett snipan, men mistluren hade man ju kunnat dra igång, skjuta bloss, etc.

Sen ska man komma ihåg att dom här små plastbåtarna inte syns så väldigt väl på radar, och man bör därför ha en radarreflektor på sin båt. Men även där finns det lite diskussioner om hur effektiva dom egentligen är, jag ska låta det vara osagt hur bra dom fungerar.

Och så har vi det här med lotsen. Han har inget juridiskt ansvar, han är bara en rådgivare med god kunskap om lokala förhållanden, men som man måste ha ombord om inte befälhavaren själv har cert för området i fråga. Men det här är inte ett jättestort fartyg med en enorm brygga. Jag har svårt att tro att någon av skeppets besättning märkt något som lotsen missat, och hållit tyst om det. För mig talar det faktum att lotsen inte märkte något för att kaptenen talar sanning.

Alltså:

1: Vem hade väjningsplikt?

2: Hade olyckan kunnat undvikas av någon ombord på MV?

3: Hade olyckan kunnat undvikas av någon ombord på snipan?

1-3 hanterar själva olyckan.

Och så 4: Borde någon på MV åtminstone ha märkt att det hände även om retningen inneburit att dom kunnat gjort något? Personligen tycker jag solklart ja, och där kanske befälhavaren kan bli dömd.
Citera
2026-08-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Antar att myndigheterna vet något vi inte vet.

De har ju svarta lådan.

T.ex. kan det ju vara att man mycket tydligt hör att kapten inte haft tillräcklig uppmärksamhet eller att han inte ens var på bryggan.

Kan ju även varit så så att lotsen sagt åt kaptenen att göra något som han inte gjorde, t.ex. använda mistluren eller sänka farten.

Men detta blir ju bara spekulationer ännu så länge.

Fast att han var på bryggan vet vi nog då det skrivits om det i flera artiklar.
Senast i denna
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svensk-lots-ombord-nar-batolyckan-skedde/

Citat:
– Kapten och lotsen var på bryggan när olyckan skedde, säger ägaren av rederiet.
Citera
2026-08-02, 10:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta var redan känt. Mamman var i vraket och dottern hittades med undervattens robot som undersökte det utökade området runt vraket.

Eftersom kropparna hade sjunkit ner till botten, och inte flutit upp gällande framför allt dottern, som enligt uppgift låg utanför båten med sannolikt fritt vatten ovanför kroppen, talar mycket för avsaknad av flytvästar för mor och dotter.
Fadern och sonen hade enligt uppgift flytvästar där de också har blåst i nödvisselpipor.
En flytväst håller även en avliden person flytande.
Senast redigerad av coli 2026-08-02 kl. 10:40.
Citera
2026-08-02, 10:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
I inlägget jag cetersde dig i.

Eller påstår du att man kan ta emot AIS signaler via radar???

🤣🤣🤣

Du är ett tydligt exempel på en person som inget vet men googlar svar men du förstår inte vad du läser och då blir det kaos i dina inlägg.

Vi tar det litet enkelt:

AIS handlar om en låda som använder GPS och VHFsändare för att a) veta var man är, hur fort man kör, vilken riktning man har och en del annat runt last, destination mm och b) skickar denna information via VHF-radio till alla AIS-mottagare den når till (brukar anses vara synranden från antennen).

Fartyg måste ha en sådan AIS-enhet, fritidsbåtar kan ha det frivilligt.

Oavsett om man har sändare för AIS kan man ha en mottagare av AIS-data. Då får man uppgifter om alla båtar som sänder (fartyg och de som har frivilligt). Den här information presenteras på olika sätt, beroende på vad man har för möjligheter. Det kan ske på en display, det kan ske på en skärm, det kan finnas sjökort på displayen (vanligt på fritidsbåtar) där fartygen man tagit emot då visas på den plats de angivit. Det finns enbart mottagare liksom sändare/mottagare. På fartyg (som ALLTID har radar igång i praktiken) visar man alla AIS-mål på radarskärmen, och till detta dessutom har skärmen centrerad via sin egen position. Då kan man plotta alla ekon noggrant, och man vet också via översänd information hur ekona rör sig i verkligheten. (radarn har ju den lilla egenheten att den vanligen också rör sig, vilket ställer till det i plotten. Men en modern anläggning gör detta automatiskt. Sökord ARPA. )

Så, ja. man kan ta emot AIS via radar. Men ordet "sekundärradar" har jag aldrig hört. Nytt för mig :-)
Många fartyg har dock mer än en radaranläggning, och min tro är att aktuellt fartyg kommer att utrustas med en sådan på förmasten om den inte har det.
Citera
2026-08-02, 10:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Är du lots ?

Nä, men jag livar en på TV... :-)

(Har intresset, en del kunskaper och känner ett par lotsar som gärna berättar om sin vardag).
Citera
2026-08-02, 10:41
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
För att han inte ska kunna påverka vittnen samt lämna landet.

Om du läser tidningar så står allt, även här.

Du borde läsa tråden först innan du postar, samma som man ser på en film och någon kommer sent och vill att man ska berätta vad som hänt
Jodå jag har nog sett "skälen" och utan att ha läst tråden.

Ja, men det måste ju finnas brottsskäl för häktning! Vad menar du att kaptenen begått för brott?

Du borde ha haft förståelse för min postning istället för att kasta dig över den med spydighet för att få möjlighet att spela tråd-Allan
Citera
2026-08-02, 10:42
Medlem
Citat:
Så nu har du bytt namn på din [b]sekundäradar/B] till presentations utrustning 🤣

Finns ingen som jobbar på sjön som säger B]sekundäradar/B om en bildskärm som visar SIS information

Du bara fabulerar och googlar

När en radar skärm visar annan information än just radar ekon så heter det att den har olika overlay t.ex AIS information eller sjökort som visas i bakgrunden.
Sekundärradar är exakt det, skillnaden mellan flyg och båt är tex hur man tar emot transponderdatat.

Att jag bytt namn är för att du inte förstår.

Overlay är en term/teknik för att presentera information som används av amatörer som dig

Som att lägga två overhead bilder ovanpå varandra

Du är på djupt djupt vatten nu och kan bara trampa vatten längre kommer du inte, googla en stund och läs på, jag har nästan 50 år av tung tung radarkunskap att luta mig tillbaka mot så jag simmar i cirklar runt dig

Vad för typ av radarkälla tror du fartyget nyttjade när dom körde, har du funderat på det?
Citera
2026-08-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Såvitt jag kan se på Expressens bilder av snipan har båten misstänkta skador på styrbordssida.
Båtens högra sida fotograferad rakt framifrån. Ser inget misstänkt på babordssidan

.
Ser också skador på fritidsbåtens styrbordsida.
Zoomar man in till 700 ggr precis framför presseningen på fritidsbåtens styrbordsida så syns skador.
https://static.bonniernews.se/images/c8/70/c8703aa361b643479133a05cf9f6b510/16x9/1280@40.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in