Citat:
Ursprungligen postat av
Bobby Knight
Jag har aldrig fattat varför det inte går att bygga billigare. Nu när det det börjar poppa up entreprenrörer inspirerade av Elon Musks first principles tänkande så börjar det hända grejer, kolla på detta bolag t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=WspMKBFd3Zg
Det där är ju INTE något nytt. USA ligga ofta långt efter och hävdar att de är först
T ex inte fullt ut modulhus men nästan
syrran köpte ett byggsatshus för ca
20 år sedan där montage ingick så det blev vädertätt på ett par dagar och innerväggarna m m monterade de också, men en del detaljer återstod att göra själv.
Jag köpte ett containerhus
1989, som var begagnat redan då*. Det var UTFÄLLBART till mer än dubbla storleken. (På plats fällde man ner containersidoväggarna så de blev golv och knuffade ut och hakade fast väggar och tak på exbantionsdelarna. Det var inte tyngre än att jag kunde göra det själv.) Där var allt klart med t ex eldragningar, takbelysning, pentry och toalett, man behövde bara ansluta el och vatten till den och haka i få av innerväggarna, som inte kunde vara där innan huset var utfällt.
En sak som kan bromsa är transportkostnader då fabriken ligger mycket längre bort än byggmatrialet om man byggt från scratch.
*Den hade först varit läkarstation på en oljerigg
och sedan kontor i ett företag på land.
Jag köpte billigt från ett konkursbo, som inte hade tömt vattensystemet så en del hade frusit sönder så en del rördragning behövdes göras om. Har för mig att det kostade ca 20 000 extra att fixa till det trasiga inklusive att göra om duschrummet till bad och tvättstuga och toalettstolen hade frusit sönder så en sådan köptes.