2026-08-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Enligt svensk lag ska barn under 15 år alltid ha flytväst på sig när de är ombord på båt. Detta gäller oavsett om båten är i fart eller i hamn.

Om barnet var under 15 år borde även pappan häktas för sin del av ansvaret för dotterns död i så fall.
Vart har du läst om den lagen, mig veterligen finns det inga sådana lagar?
Citera
2026-08-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Du hänvisar till en sida som påstår detta men du kan fortfarande inte påvisa vilket lagrum det gäller. Gör om, gör rätt.
Jag hoppas att någon åtminstone skickar en orosanmälan mot pappan om det visar sig att barnet är under 15 år och utan flytväst när pappan gett sig ut i detta dåliga väder med henne.
Citera
2026-08-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Har jag skrivit något annat enligt dig?
Ja häktad skrev du.
Citera
2026-08-02, 08:39
Medlem
Orgelnistens avatar
(FB) Skvaller om komikern Albin Zorman Olsson
Citera
2026-08-02, 08:40
Medlem
Citat:
Jag hoppas att någon åtminstone skickar en orosanmälan mot pappan om det visar sig att barnet är under 15 år och utan flytväst när pappan gett sig ut i detta dåliga väder med henne.
Är du så dåligt påläst i denna olycka att du inte ens vet barnens ålder?
Citera
2026-08-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Betänk att radarantennen inte behöver sända bara för att den snurrar!

Primärradar är en vanlig radar, sekundär är den som presenterar transpondersignaler AIS som vi tex kan se på marinetraffic och motsvarande i luften då dom har mottagare över hela planeten som sedan skickar datat till deras internet serverar.

Klassisk radar sk råradar visar obehandlad radar data vilket gör att man måste se på radarskärmen hela tiden medans moderna kan tolka och upptäcka fartyg själva om målen rör sig dvs eller om systemet även har en inbyggd karta och på så vis vet om det är en ö eller fastland prick osv.

Så ett eko som kommer och går kan vara trickigt allt beroende på väder och hur starkt ekot är.

Men lägg ner du vet ju inget om detta.

Radar skapar inte signaler till AIS.

Det är en egenligen en vanlig VHF antenn man använder MEN den är gjord för 161–162 MHz

https://www.moory.se/p/glomex-glomeasy-ra300ais-fiberantenn-120cm/

Att man sedan kan koppla inop flöden så man kan se fartygs AIS ikoner och data från AIS på radarn har inget alls med radar att göra.

Jag har haft detta i massa år på mina båtar.
Citera
2026-08-02, 08:46
Medlem
Citat:
Där är vi helt eniga.

Vad jag hört hittills från folk inom utredningen så talas det om bristande uppsikt från fraktfartyget och det är väl därför som kaptenen är häktad.

Även jävligt pinsamt för lotsen som var ombord. Han skall nog byta jobb

Att fartyget haft bristande uppsikt måste väl vara uppenbart. De har/verkar inte inte sett snipan på radar eller visuellt. Ej heller märkt kollision. Den fanns ju ändå där.

Å andra sidan så verkar inte snipan sett fartyget heller. Då hade man väl av ren självbevarelse flyttat på sig.

Fartyget var utan tvekan på en plats där det förväntas vara.

Ett fel brukar inte få så svåra följder. Två fel som möter varandra får ofta svåra följder.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Denna tråd är tyvärr full av folk som har dålig koll, och aldrig framfört en båt. Själv har jag varit fritidsskeppare på motor- och segelbåtar i 30 år.

Enklaste förklaring är troligast.
Fartyget körde sydväst. Snipan var på väg hem i korsande kurs, sydost. Både fartyg och snipa höll dålig/ingen utkik.

Fartyget kör på snipan på dess babordssida. Den kantrar omedelbart och trycks ner under bulben, eller pressas längs med bulben och sjunker.

Skador som vi ser är mycket troliga: snipans skrov i stort sett intakt men överbyggnad borta.

Pappa och son med flytvästar i sittbrunnen, överleve mirakulöst med skador.

Mamma och dotter troligtvis i förruffen, hade inte en chans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Är du så dåligt påläst i denna olycka att du inte ens vet barnens ålder?
Jag håller mig till vad som är officiellt bekrftat än så länge. Polisen har bekräftat via SVT Nyheter att det rör sig om en flicka (dottern i familjen). Den exakta åldern i siffror har dock inte offentliggjorts i de första officiella rapporterna, mer än att hon beskrivs som ett barn/en dotter till den omkomna kvinnan i 40-årsåldern.
Citera
2026-08-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Bror som åker före märker inte att brodern bakom inte är där ens efter 30 min

Bröderna har helt enkelt aldrig lärt sig ha uppsikt även bakåt

30min och inte se om följande båt följer efter.
Katastrof

Inte konstigt att fritidsbåtskapten inte såg fartyget snett bakom
Brodern har inte åkt i par, de har åkt först ifall de skulle få problem med motorn som har strulat. Det är skillnad på att åka i par och att vara beredd att hjälpa.
Citera
2026-08-02, 08:51
Medlem
Citat:
Men lägg ner du vet ju inget om detta.

Radar skapar inte signaler till AIS.

Det är en egenligen en vanlig VHF antenn man använder MEN den är gjord för 161–162 MHz

https://www.moory.se/p/glomex-glomeasy-ra300ais-fiberantenn-120cm/

Att man sedan kan koppla inop flöden så man kan se fartygs AIS ikoner och data från AIS på radarn har inget alls med radar att göra.

Jag har haft detta i massa år på mina båtar.
Lilla vän, du har så bråttom att kommentera och visa dig duktig att du inte hinner läsa och förstå.

Läs igen läs rätt.

Och, kan kan garanterat 100 ggr mer än dig om radarer och dess presentations system
Citera
2026-08-02, 08:53
Medlem
Citat:
Jag håller mig till vad som är officiellt bekrftat än så länge. Polisen har bekräftat via SVT Nyheter att det rör sig om en flicka (dottern i familjen). Den exakta åldern i siffror har dock inte offentliggjorts i de första officiella rapporterna, mer än att hon beskrivs som ett barn/en dotter till den omkomna kvinnan i 40-årsåldern.

Dottern är född 2019. Sonen 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in