2026-08-02, 01:16
Medlem
NYZ367s avatar
Så många Svenskar

Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag var 26 år 1990 när folk på jobbet började snacka om att i Thailand kan killar som har svårt att få en tjej i Sverige kan åka dit. 36 år senare jag har aldrig ens varit i Asien

Jag var 41 år 2005 och det sades på nyheterna att upp till 2000 svenskar var där och drabbades av tsunamin på juldagen. Det var en chock Thailand var fortfarande ett korrupt skitland för 21 år sedan.

Än i dag 2026 gömmer sig kriminella där och sexindustrin är enorm.
Citera
2026-08-02, 02:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Har du upplevt så frukansvärt dåliga miljöer, så har du varit på helt fel ställen i BKK. Har du dessutom fått betala svenska priser, så är du den mest lättlurade turisten i hela Asien.

Vad spelar det för roll vart i Thailand TS har varit? Det intressanta är ju att TS har upplevt att landet är nedgånget och känns som ett U-land.

(FB) Varför är det så dåligt ställt i Thailand?
Citera
2026-08-02, 03:33
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Lika dyrt i Thailand som i sverige det kan jag inte hålla med om, Thailand är i genomsnitt 35-45% billigare än Sverige beroende på var i Thailand man befinner sig.

Sedan är vissa saker billigare i Sverige än i Thailand om man ser till sådant som Thailand måste importera, Nutella är tex något som är billigare i Sverige än på Big C,Macro,Lotus,Robinson i Thailand och vin är en annan sak som ofta är dyrare i Thailand än Sverige.

Sedan var i Bangkok har TS varit, det är ju en jäkla skilland på värsta delarna av Khlung Teui och uptown distrikt som Thong lor och Ekkamai
Citera
2026-08-02, 04:18
Medlem
lagfrukts avatar
Ja, thailändare är en blandning av bruna och beiga/ljusa. Så där har du förklaringen.
Citera
2026-08-02, 04:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lika begåvat som att fråga varför Mexiko inte blomstrar. Skälen är uppenbara.
Citera
2026-08-02, 07:13
Medlem
Bobby Knights avatar
Jag tror mycket beror på folksjälen. Kolla vad det blir av alla Thailändare som kommer till Sverige, det blir fan ingenting heller förutom restaurang, städare eller massör. Man har inga ambitioner.
Citera
2026-08-02, 07:13
Medlem
De är inte så brydda. Tömmer soptunnan i lokala bäcken eller ett dike. Bryr sig inte om deras hus är vackra. Åtminstone får de thailändska männen ligga med brudar hur mycket de vill. Inte som i runksverige där ingen får ligga och männen blir galna.
Citera
2026-08-02, 07:17
Medlem
Turism betyder inte automatiskt att hela landet blir rikt eller att pengarna går till bättre vägar och renare gator

Bangkok har väldigt stora skillnader mellan rika och fattiga och mycket av pengarna från turismen hamnar hos hotellkedjor stora företag och personer som redan har kapital

Sen är Bangkok en enorm och tät stad med gammal infrastruktur mycket trafik värme och hög luftfuktighet så allt slits snabbt

Priserna kan också kännas höga i turistområden eftersom hyrorna är dyra och många importerade produkter kostar mer än lokala varor

För lokalbefolkningen är lönerna samtidigt mycket lägre än i Sverige så det som känns normalt för en turist kan vara väldigt dyrt för en thailändare

Jag tror också att bilden blir annorlunda beroende på vilka områden man besöker. Bangkok har både väldigt moderna och väldigt slitna delar precis bredvid varandra
Citera
2026-08-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag var 41 år 2005 och det sades på nyheterna att upp till 2000 svenskar var där och drabbades av tsunamin på juldagen. Det var en chock Thailand var fortfarande ett korrupt skitland för 21 år sedan.

Än i dag 2026 gömmer sig kriminella där och sexindustrin är enorm.

Jag får inte ihop korruption och tsunami. Thailand hade aldrig i modern tid haft en tsunami. I princip trodde man inte man kunde bli drabbad.* Thailand har blivit mycket bättre på utvisa kriminella. Blir de informerade av kriminellas hemländer så avslutar ofta Thailand visumet och skickar hem personen. Eller så ber de länderna dra tillbaks passet så är det också hejdå.

Sexindustrin är stor men den absolut inte störst i Asien. Och den minskar dock har den nog börjat öka något igen. Då ekonomin går dåligt.

*Japan, landet som är experter på tsunamis höll på ödelägga halva Japan genom korruption och tsunami. Tokyo överlevde på grund av modiga tekniker och vindar.
Citera
2026-08-02, 08:28
Medlem
Thailand är klart billigare än Sverige och räknas inte längre som ett u-land. BNP per capita (PPP): Runt 24 900 – 27 400 USD jmf med Sverige: BNP per capita justerat för köpkraft (PPP) är cirka 71 000 till 77 100. Thailand är inte rikt och har problem - tillväxten är låg och usel demografi. Men det är inte heller fattigt. Befolkningen blir gammal innan landet blir rikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Jag tror mycket beror på folksjälen. Kolla vad det blir av alla Thailändare som kommer till Sverige, det blir fan ingenting heller förutom restaurang, städare eller massör. Man har inga ambitioner.

Det beror på tre saker.

A Den thailändska medelklassen och överklassen flyttar ofta inte till Sverige utan till USA*. Där de startar företag. De som flyttar hit kommer ofta från underklassen. Dessutom tidigare fram till 1980-talet var bara 6års skola obligatoriskt.

B. De gifter sig ofta inte med smarta/drivna svenskar

C Språket - Thai och svenska ligger långt i från varandra i både uttal och grammatik.

D De behöver ofta snabbt jobb och de är ofta bra på mat. Massös riktig beror om de är utbildade genom Wat Pho eller liknande (annars något annat). Städning - thailändare arbetar hårt. Varför jobb snabbt? De måste skicka hem pengar. Thailand har ett libertarianskt socialt skyddsnät. Dvs staten ger väldigt lite.

*Tidigare, kanske fortfarande, vet inte om Trump har stoppat det, har Thailändare haft rätt att starta företag i USA under samma regler som Amerikaner. Så om du vill starta företag och är thailändare så flyttade du till USA.

Men du har en poäng. De flesta thailändare är buddhister och tror på Karma. Så man återföds till sin plats det minskar rörligheten. Thaikineser är de som rör sig mest. Några kända fall är

1. Chaleo Yoovidhya - Red bull-nissen.

2. Itthipat ”Tob” Peeradechapan - Grundare till ett sjöfartsimperium

3. thongma Vijitpongpun - Fastighetskung

4. Dhanin Chearavanont äger allt där turister handlar (CP group) (Thailands wallenberg). Började som relativ fattig. Står numera bakom statskupper mm. allierad med kungahuset.

De flesta ovan är thaikineser. Så deras föräldrar var ofta invandrare, men de skulle aldrig flytta till Sverige även om de fick betalt.

Sen finns det en lustig sak hos vissa extremt rika thaikineser. De kan se ut som tiggare/arbetare/medelklass men de kan äga hela centrala delar av Städer. Ta ägaren av det ökända patpong. Udom Patpongpanich - utbildad i USA och England men klädde sig enkelt och hade ett enkelt kontor. Han var miljardär (3+ miljarder kronor). I den thailändska staden jag bodde i så ägde en liten skintorr thaikines hela centrala delen av staden. Han klädde sig i flipflop och shorts och ofta bar överkropp. körde trehjulsmoped och levererade produkter ofta till marknaden han ägde. Han kunde nog köpa stureplan i Sverige kontant om han ville.
Citera
2026-08-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Knappast i Bangkok där kostar den på Big C 120 bath (40 kr per kg) om jag minns korrekt!

Men varför handlade du på Big C och samtidigt blev lurad (Som i princip ska vara omöjligt). Jag ringde och frågade mina thailändska vänner de betalar 25-50thb och då var det 50thb i Big C.
Citera
2026-08-02, 08:50
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Alltid varit ett jävla skitland, korrigerad plåt och elkablar över halva himlen vistar vilket i land det är! Tror folket är mycket bättre än landet, trevliga, service minded och uppskattar att folk kommer till deras land

Thailändare är supertrevliga men de försöker ändå mörda dig med sin bil när du går över gatan. Strecken på ett övergångsställe är till för att hjälpa dem sikta var de ska träffa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in